Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  12VDC i vanliga 230V Uttag  (läst 9499 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: 12VDC i vanliga 230V Uttag
« Svar #60 skrivet: 06 mar-19 kl 16:42 »
Ok, de är så petiga.

Har sett en del elektronik som har ett väldigt spann i vad de tål att gå på. Till exempel belysning till fordon som går på 9-36 volt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 12VDC i vanliga 230V Uttag
« Svar #61 skrivet: 06 mar-19 kl 18:58 »
Jo, men då sitter det en DCDC-omvandlare inbyggd i den belysningen, som sköter om att ordna ett brett inspänningsområde. Alltså ungefär samma maskineri som man hittar i en billaddare för en laptop (men anpassad för att leverera konstant ström till ett antal LED, inte konstant spänning).

 

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: 12VDC i vanliga 230V Uttag
« Svar #62 skrivet: 07 mar-19 kl 23:39 »
altså en dc/dc omvandlare  kan va en enkel krets med en spänningsregulator,, några  kondensatorer  och en potentiometer ! och jag vet att en lapptopp är känslig om spänningen inte är helt rätt,,
 Det ger att en inverter kan vara bättre,,  lapptopladaren som följer datan fixar ju  växelspänning mellan   100-240 volt

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 12VDC i vanliga 230V Uttag
« Svar #63 skrivet: 08 mar-19 kl 06:51 »
De DCDC-omvandlare som sitter i t ex LED-belysningar och 12 V-laddare för laptop är switchade saker, inte serieregulatorer. Det blir alltså praktiskt taget inga förluster eller värmeutveckling i dem, om de är rätt gjorda från början.
Härom året mätte jag på Julas billiga LED-arbetsbelysning och kunde konstatera att den drar praktiskt taget konstant effekt inom hela det tillåtna spänningsområdet. Strömförbrukningen sjunker alltså i samma mån som spänningen ökar, och vice versa.

Trollfar

  • Inlägg: 20
    • Småland
SV: 12VDC i vanliga 230V Uttag
« Svar #64 skrivet: 08 mar-19 kl 12:01 »
Vad tror ni om denna som huvudsäkring (40 eller 50A) till en 12VDC central?

https://www.elbutik.se/product.html/garo-dvargbrytare-10ka-b-karaktaristik

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 12VDC i vanliga 230V Uttag
« Svar #65 skrivet: 08 mar-19 kl 14:09 »
Det står inget vad jag kan se om att den är avsedd för likström.  10 kA brytförmåga vid växelström gör den onödigt dyr, sådana typer är avsedda för t ex industrin där man ibland har mycket höga kortslutningsströmmar i elnätet.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: 12VDC i vanliga 230V Uttag
« Svar #66 skrivet: 16 mar-19 kl 17:43 »
Det står inget vad jag kan se om att den är avsedd för likström.  10 kA brytförmåga vid växelström gör den onödigt dyr, sådana typer är avsedda för t ex industrin där man ibland har mycket höga kortslutningsströmmar i elnätet.

Instämmer, den är: INTE FÖR LIKSTRÖM -> ANVÄND EJ FÖR LIKSTRÖM.

Det finns dvärgbrytare för likström. Tror jag la upp en länk tidigare i den här tråden till en sådan. Välj en sådan.

Priserna, 50-60kr för en dvärgbrytare i normala storlekar. Inte dyrt. Märket Garo är ett Svenskt Kvalitetsmärke.

Man brukar sätta 10kA i vanliga lägenhetscentraler. Egentligen räcker det oftast med 6kA vilket var standard förut men prisskillnaden är inte så stor så det är numera mer eller mindre standard att det föreskrivs 10kA.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 12VDC i vanliga 230V Uttag
« Svar #67 skrivet: 16 mar-19 kl 19:52 »
Jag har nu tittat på en sån där 48 V DC-central som jag nämnde tidigare.  I den satt vanliga Merlin Gerin dvärgbrytare, som INTE var märkta för annat än AC.  6 kA brytförmåga. Men det duger tydligen åt en av Sveriges stora mobiloperatörer...

Beträffande Garo så tror jag knappast att de tillverkar några dvärgbrytare själva, de är nog gjorda av nån av de stora internationella tillverkarna och "brandade". Skulle inte förvåna mig om det är GE (General Electric) som ligger bakom dem.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: 12VDC i vanliga 230V Uttag
« Svar #68 skrivet: 16 mar-19 kl 22:31 »
Jag har nu tittat på en sån där 48 V DC-central som jag nämnde tidigare.  I den satt vanliga Merlin Gerin dvärgbrytare, som INTE var märkta för annat än AC.  6 kA brytförmåga. Men det duger tydligen åt en av Sveriges stora mobiloperatörer...

Beträffande Garo så tror jag knappast att de tillverkar några dvärgbrytare själva, de är nog gjorda av nån av de stora internationella tillverkarna och "brandade". Skulle inte förvåna mig om det är GE (General Electric) som ligger bakom dem.
'

Då följer den stora mobiloperatören inte elinstallationsreglerna i den anläggningen. Det står nämligen klart och tydligt att man ska följa tillverkarens instruktioner. Det gör man inte om man sätter in en brytare för AC i en DC anläggning. Det är ett solklart fel.

Alla följer inte reglerna, inte ens på stora bolag även om det säkert inte är sanktionerat uppifrån.

Rent praktiskt så är det skillnad på en ljusbåge som alstras av AC jämte DC där DC är svårare att häva. Kan hända fungerar dvärgbrytaren. Men det kan du inte veta. Gränserna som står på brytaren gäller inte. Man övergår från att räkna på skyddet till att gissa sig till om det fungerar. Jag förstår inte varför det ska vara så viktigt att använda fel utrustning när rätt utrustning finns att tillgå.

Att rekommendera fel utrustning till fel ändamål kan vara farligt. Att hänvisa till att andra gör fel är ingen bra retorik.

Korrekt att Garo inte tillverkar allt själv. Men produkterna dom säljer under deras märke håller en hög standard. Dvs står det Garo på produkten är det oftast en bra produkt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 12VDC i vanliga 230V Uttag
« Svar #69 skrivet: 17 mar-19 kl 07:58 »
Sen finns ju möjligheten att det har gjorts formella brytprov vid likström med de där dvärgbrytarna - antingen av brytartillverkaren eller firman som har levererat utrustningen som de satt i - varvid man har funnit att de har tillräcklig brytförmåga. Allt behöver ju inte stå märkt på komponenten, det duger ju också bra om det finns ett separat intyg om saken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser