Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket tryck behöver vvb?  (läst 2357 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Hur mycket tryck behöver vvb?
« skrivet: 07 nov-18 kl 15:09 »
Hej!
Ännu en fråga. Är det möjligt, såklart inte optimalt, att ha en vvb kopplad till självtryck? Trycket ligger idag på 0,5 bar.

Allt gott!

Kristoffer

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur mycket tryck behöver vvb?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-18 kl 15:42 »
Inga problem, jag har det så.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur mycket tryck behöver vvb?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-18 kl 05:52 »
Topp! Tack dör svar!

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Hur mycket tryck behöver vvb?
« Svar #3 skrivet: 08 nov-18 kl 08:17 »
Enda problemet med lågt tryck till VVB är att det kan bli svårt för backventilen som ska sitta mellan kallvattenledningen och VVB att öppna.

Förr i tiden, när det var vanligare med självtrycksvattenledningar med mycket lågt tryck, fanns det ju varmvattenberedare för s k öppet system. Ofta satt en sådan på väggen rakt ovanför diskhon i köket. Vattentilloppet styrdes med en flottörventil och beredaren var öppen (åtminstone luftad) upptill.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur mycket tryck behöver vvb?
« Svar #4 skrivet: 08 nov-18 kl 08:58 »
Får prova och se då. Antar att det är svårt och inte så bra att koppla bort backventilen?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur mycket tryck behöver vvb?
« Svar #5 skrivet: 08 nov-18 kl 09:15 »
Jag har en vanlig modern varmvattenberedare i källaren och kopplade bara in kallvattnet och varmvatten ledningarna.
Vad jag vet så är det ingen backventil, om den inte är inbyggd i blandningsventilen för att ställa in temperaturen på varmvattnet som kommer ur beredaren.

Det fungerar i alla fall med lågt tryck.
När jag testa den så var fallhöjden på vattnet en halvmeter och vad det blir för tryck vet jag inte.
« Senast ändrad: 08 nov-18 kl 09:21 av ensamhet »

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Hur mycket tryck behöver vvb?
« Svar #6 skrivet: 08 nov-18 kl 11:01 »
Backventilen brukar vara inbyggd i blandningsventilen och kombinerad med avstängningen för inkommande vatten till beredaren.

0,5 m fallhöjd motsvarar 0,05 bar.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur mycket tryck behöver vvb?
« Svar #7 skrivet: 08 nov-18 kl 18:43 »
Jag är övertygad! Här ska testas! Fy fan vilken lyx med varmt vatten direkt ut kranen!

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Hur mycket tryck behöver vvb?
« Svar #8 skrivet: 10 nov-18 kl 21:02 »
Är det inte så- tyckt mig läsa här på
Forumet att varmvattenberedare kan låta mer vid mindre tryck?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Hur mycket tryck behöver vvb?
« Svar #9 skrivet: 10 nov-18 kl 22:21 »
Jo, vatten sjuder som bekant lättare vid lägre tryck då det värms upp. Men det har inget med just varmvattenberedare att göra utan är en följd av vattnets egenskaper (lösta gaser mm) och naturlagar.
Det sjuder precis lika mycket om det värms på annat sätt (t ex i en kastrull eller i kylsystemet till en vattenkyld bilmotor) som i en  varmvattenberedare, om tryck och värmeeffekt per ytenhet på den värmande ytan är lika.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, lövås

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser