Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT!!! Tacka dålig  (läst 5744 gånger)

pippi0

  • Inlägg: 85
    • Ångermanland
AKUT!!! Tacka dålig
« skrivet: 08 okt-11 kl 08:27 »
Hej alla!


Jag upptäckte en av våra tackor ca 1,5 år som hade fradga runt munnen och var uppsvullen på vänster sida, ganska högt upp. Hon verkar inte må särskilt bra alls :'(. Jag släppte ut alla på betet men hon står bara där. Har någon något förslag ???

Tack på förhand

Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

Fårtokig

  • Inlägg: 162
    • Skåne
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #1 skrivet: 08 okt-11 kl 08:33 »
Har magen kanske stannat på henne?Tyder på nåt vajsing med vommen tror jag när ena sidan svullnar upp.  Hade det varit mitt djur hade jag försökt tratta i henne jäst, olja, vatten o socker blandning. Hoppas det löser sig! Magda

 

pippi0

  • Inlägg: 85
    • Ångermanland
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #2 skrivet: 08 okt-11 kl 08:36 »
Tack för svaret!!

Hur mycket av varje???


Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #3 skrivet: 08 okt-11 kl 08:47 »
svårt att säga, det kan vara flera orsaker men gissningen är att hon är trumsjuk. Dvs gasutveckling i vommen.
Då har du ingen tid att förlora nu!    ta in henne, ställ henne högt med frambenen och gå ner i vommen med en sond. Är det fri gas kan du troligen ventilera henne på det sättet, men om det är bunden gas i form av microblåsor i fodret så kan du prova att slanga i henne en blandning av mjölk och matolja 50/50. eller om du inte har mjölk och olja hemma kan du ta en dl diskmedel i en liter vatten och hälla i henne.
Akut trumsjuka är i regel lätt att få ordning på och inget att bekymra sig över, man kan nästan alltid lösa det själv
men ger det sig inte inom en timme är det veterinär som gäller, och det illa kvickt.

står dom högt med frambenen får gasen lättare att gå ut, sätter du på henne en grimma och binder ett tunt rep eller balsnöre genom munnen ungefär som bettet på en häst så stimulerar du henne till att tugga och på så sätt kan hon få lättare att rapa upp gas.

Riskerna med trumsjuka är långsiktigt någon form av strangulation med vävnadsdöd, men så långt komme det sällan då trycket av den svällande vommen mot lungorna kan få tackan att kvävas till döds långt innan dess...

Blir det akut kan du bli tvungen att sticka hål på henne och släppa ut gasen om det inte ser ut som om hon överlever till veterinären kan komma.
Då använder du en Troakar om du har någon, annars går det i akutfall att sticka henne med en väl rengjord kniv.
Det har sina risker, men om hon ändå skulle hinna bli så dålig att du kommer förlora henne om du inte  gör något så har du ju inget att förlora.

Lycka till.
« Senast ändrad: 08 okt-11 kl 09:09 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #4 skrivet: 08 okt-11 kl 08:53 »
Jag är inne peppz linje, trumsjuka! och som sagt så är läget akut med död som följd. Följ råden du fått av honom.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #5 skrivet: 08 okt-11 kl 09:05 »
peppz, får jag knyck din text och lägga på min hemsida, jag tänkte spara goda råd på ett ställe  ;) :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #6 skrivet: 08 okt-11 kl 09:10 »
knyck på du, det går bra ;)
Kennel SweetCaileanz

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #7 skrivet: 08 okt-11 kl 09:21 »
Tack  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

pippi0

  • Inlägg: 85
    • Ångermanland
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #8 skrivet: 08 okt-11 kl 09:49 »
Tack för svaren ;D

Vi har försökt att få ner en slang men fick ge upp för hon tuggade sönder slangen. Balsnöret var jättebra ;D, hon tuggar!!!. Har försökt att få i henne diskmedel och vatten, gick så där. Har nu stuckit henne med en kanyl i den största bulan på vänster sida. Snacka om luft :D- Vågar inte sticka på flera ställen utifall man sticker i något som man inte ska sticka i. Det som är jobbigast är det är den harigaste tackan och hon är superstressad utav att vara nära oss. Vi har gått runt ute med henne men nu har vi släppt ut henne med de andra tackorna i hagen. Den är precis utanför huset, så vi kan hålla ögonen på henne. Nu går hon lungt runt i hagen med de andra.


Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #9 skrivet: 08 okt-11 kl 10:28 »
ja, dom är hopplösa på att tugga sönder saker, Det är lättast om man har en munstege eller ett rör att sticka in i munnen och en bit ner i svalget som salngen kan löpa innuti...  annars kan det hjälpa med en träbit eller liknande som man sticker in mellan tänderna på bästa sätt så att hon inte kan tugga på slangen..

Kanyler är PERFEKT, att jag inte tänkte på det...    har man tillgång till dessa så kan man tappa gas i de minsta lamm och kalvar till och med utan att det blir några skador.
Jag kommer inte ihåg strl på dem nu, men de stora kanyilerna man brukar ha till iv-dropp på nötter är helt suveräna, nå¨r lagom djupt och släpper igenom tillräckligt med gas, jag har till och med satt såna i en ko en gång och det gick bra även om det behövdes ganska många kanyler för att vara effektivt..

vad skönt att höra att det var fri gas, då är det mycket lättare.

Trumsjuka är ju en utfodringsrelaterad sjukdom som inte är helt ovanlig vid tex betessläpp när dom går ut och äter gräs för första gången efter vintern, eller djur som kommer lösa och vräker i sig stora mängder spannmål..
Det troligaste är att hon satt i sig något dumt...   har ni byttt beten kan det  var tex klöver efter som många efterbetar sina vallar med får så här års kanske det är något sådant ni gjort?
Eller så är det så att hon hittat något ogräs med liknande egenskaper...  kanin tex får jättelätt trumsjuka av kvickrot...
Mitt tips är i första hand minst ett dygn på strikt hö-diet.   När man lättar på trycket i vommen kommer tackan bete sig som vanligt igen så fort hon blir smärtfri så man kan tro att hon är frisk, men man måste komma ihåg att rubbningen i vommen fortfarande finns kvar så håll stenkoll på henne om hon går ute ett tag, trumsjuka kan komma tillbaka lika fort som man "botat" den...

Men som sagt, oftast lyckas men direkt..  Hoppas det går bra nu  i alla fall:)
« Senast ändrad: 08 okt-11 kl 10:32 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

pippi0

  • Inlägg: 85
    • Ångermanland
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #10 skrivet: 08 okt-11 kl 20:50 »
Hej!!

Jättetack för svaret!!!!!

Tackan har fått gått med resten av flocken. Mina tackor rör sig nästan hela tiden och det är ju bra för hon som är dålig. Nu på kvällen så har vi sett att hon fortfarande är lite uppblåst men hon går och småäter lite. Jag hoppas att natten går bra. Det som är konstigt är att tackorna har gått i samma hage sedan flera månader och gått hö från samma bal hela tiden. Tack och lov verkar ingen annan tacka råkat ut för samma sak.

Ha en fortsatt bra helg!!!

Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

pippi0

  • Inlägg: 85
    • Ångermanland
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #11 skrivet: 25 okt-11 kl 08:02 »
Tack för hjälpen med era svar  :)

Tyvärr blev inte tackan bättre trots att vi satte in bl a vomstart. En em hittade vi henne liggande och tog då bort henne.  :'( Hon hann inte ens bli 23 månader. Det är detta som är det jobbiga med att ha djur, tack och lov så uppväger de positiva med de negativa.

Ha en bra dag!!!

MVH Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

fårmamman

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #12 skrivet: 27 okt-11 kl 22:07 »
Synd att tackan inte gick att rädda. På höstarna kan vitklövern vara lite lurig. Oftast ratar fåren klövern, men på höstarna kanske några äter för mycket vitklöver och du får då en jäsning med trumsjuka som följd. När jag arbetade med kor hade jag vissa kor som fick trumsjuka flera gånger på grund av vitklövern. Det gick åt en hel del yes- diskmedel. Samma sak kan gälla fåren eftersom de är idisslare.

Nickan

  • Inlägg: 102
    • -
SV: AKUT!!! Tacka dålig
« Svar #13 skrivet: 02 nov-11 kl 12:06 »
har inte läst hela tråden men när jag hade en tacka som dog av trumsjukan så fick ja ändå tips av va man kunde göra och man kan massera den uppsvälda delen på magen, Men sen finns det doppar att köpa på apoteket som heter semper dorppar. Vet dok inte hur mkt eller så men sök här i forumet på trumsjuka så kommer ju alla trådar upp sen är det bara att snabbt läsa och försöka rädda tackan!

stort lycka till med henne!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 7 användare (2 dolda)
Stengrim, xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser