Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kan höns dela lekstuga med barnen?  (läst 395 gånger)

TindraTyra

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
Kan höns dela lekstuga med barnen?
« skrivet: 29 mar-24 kl 21:21 »
Hejsan! Försöker övertala min sambo till att skaffa höns, men han är inte supersugen på att bygga något hönshus. MEN nu har barnen börjat tjata om att dom vill ha en lekstuga, och det kan han ju inte säga nej till. Min fråga är då - skulle det vara möjligt att ha höns i ena delen i lekstugan  utan att det luktar så illa att barnen inte vill vara där? Hönsen kommer sedan ha en utegård på ca 40kvm och ev få gå helt fritt ibland (beroende på hur rymningsbenägna dom är då det är en del trafik en bit från huset)
Tänker isåfall bygga om typ en sånhär lekstuga

https://www.skanskabyggvaror.se/stugor-och-forrad/lekstugor/marie-5-5-m2-416582

Tänker mig 4st höns (max här är 5, sen behövs tillstånd), tror ni det blir för lite inomhusutrymme för dom?
Tänker att vi ska ha någon lantras. Räcker det med isolerat och att man såklart byter vatten osv ofta - eller kommer även värmelampa behövas? Bygget blir nämligen en rätt bra bit ifrån närmsta eluttag. Men vi har jordade uttag utomhus så får väl i värsta fall köpa en förlängningskabel på 50 m. Bor i blekinge, så ganska mildra vintrar.

Ifall man skulle vilja ha kycklingar för barnens skull och således skaffar typ 2 vuxna hönor och 2 kycklingar som inte är helt nykläckta - behövs då värmelampa även på sommaren? Och behöver man separera dom från dom vuxna?
Tacksam för svar!

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Kan höns dela lekstuga med barnen?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-24 kl 23:11 »
Jag vet inte... det måste gå att hitta något mer eller mindre begagnat alternativ ganska billigt för hönsen, lite småvissna lekstugor skänks ofta bort tex. Om några få år är det dessutom måhända läge att skippa nya lekstugan, och då kan nya ägaren ogilla hönsaspekterna.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16957
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan höns dela lekstuga med barnen?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-24 kl 08:02 »
Kan och kan.

Problemet är nog att hönsen kommer bli rätt stressade tänker jag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kan höns dela lekstuga med barnen?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-24 kl 10:22 »
Hej TindraTyra!

Jag tror det bästa är att ni bygger ett hus som passar till både höns och barn, låt ungarna använda lekstugan så länge de vill/ tills de växt från lekstugan och skaffa sedan höns när det är färdiglekt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Kan höns dela lekstuga med barnen?
« Svar #4 skrivet: 30 mar-24 kl 15:05 »
Mitt hönshus är byggt på en gammal släpvagn. När hönsen behöver lampa mm under den kalla och mörka tiden så flyttar jag det till ett eluttag.
Tror att det blir bäst med två hus. Då kan man avsluta projekten var för sig om behov av förändring dyker upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 7 användare (1 dolda)
alternaiv, Ebbe W, Källeberg, Freddy Rindehed, Tur-Johan, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser