Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel i jordkällare!  (läst 7060 gånger)

Yvonnes Jordnära

  • Gäst
Mögel i jordkällare!
« skrivet: 20 feb-06 kl 20:55 »
Hejsan!

Jag undrar om någon har erfarenhet av vad man skall göra om det blir mögel i jordkällaren. Vår jordkällare är byggd av betong med betonggolv. Ventiler i dörr och tak. Vad kan man göra rent väggarna med?
Om det är någon som vet något om detta så skulle det vara intressant att få reda på.

Hej då från Yvonne

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Mögel i jordkällare!
« Svar #1 skrivet: 20 feb-06 kl 21:08 »
Hej.

Jag hade gjort en blandning av vatten och klorin och spolat hela källaren rejält med detta.

Detta hade jag gjort med mögelhus också om jag hade haft ett.
Ibland när mina möbler eller sängar känns lite muggiga tar jag en blomspruta med vatten och klorin och sprayar på.  På kvällen när man sätter sig i möbler och lägger sig i sängar frasar möblerna som om dom var ny inköpta.

Jag har till och med använt en svag lösning till mina skor och fötter, då jag haft både illa luktande fötter, fotsvamp och nagelsvamp. Efter att ha börjat skölja mina skor med en vatten/klorin lösning har alla dessa problem upphört. Om jag någon gång tycker att mina fötter luktar lite så efter en tvättning i klorerat vatten har man tamefan rena fötter i alla fall.    :)


Har försökt komma fram till om klorin är giftigt eller inte, men har efter att testat detta på olika sätt kommit fram till att fördelarna väger tyngre än nackdelar(men kan inte säga något om långsiktiga nackdelar).

Finns det några vetenskapliga bevis på att klorin är miljöfarligt?

Någon som vet?
« Senast ändrad: 20 feb-06 kl 21:24 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Mögel i jordkällare!
« Svar #2 skrivet: 21 feb-06 kl 00:21 »
Klorin anses miljöfarligt.
Det bildar inte enbart som det ibland uppges bara koksalt, vatten och syrgas.

"Använd inte produkter med klorföreningar
Natriumhypoklorit som ingår i t ex Klorin, och klorisocyanurat (om det skulle finnas kvar i något enstaka maskindiskmedel) bildar lätt svårnedbrytbara organiska klorföreningar tillsammans med matrester, smuts och annat organiskt material som finns i avloppen."

Organiska klorföreningar är ju det som brukar förgifta vattnet utanför massafabriker.

Klorin är alltså "no-no" på en alternativ-site skulle jag tro.

Att tvätta bort möglet med klorin är nog meningslöst - det blir aldrig helt rent,
och finns förutsättningarna kvar kommer möglet tillbaka.
Det måste vara för tilltäppt i källarn om det möglar, bättre ventilation alltså.
Lägg inte in för fuktig potatis och annat.
Se till att det inte följer med en massa fuktig jord.

« Senast ändrad: 21 feb-06 kl 01:31 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Yvonnes Jordnära

  • Gäst
Re:Mögel i jordkällare!
« Svar #3 skrivet: 22 feb-06 kl 19:50 »
Hej igen!

Tack för svaren, men jag tror inte att jag vill använda Klorin som ju inte är så miljövänligt.
Ventilationen kanske behöver förbättras ytterligare. Jag får prova vidare om ingen annan har något förslag.
Ha det bra!

Hej då från Yvonne


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser