Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  priser  (läst 1332 gånger)

lyckans

  • Gäst
priser
« skrivet: 17 feb-06 kl 13:22 »
så fudner sam på priser på plantor

som tomat plantor (ovnliga sorter)
gurka
paprika

sedan komer vi både vita och röda solros plantor

men även nadra blommor och örter som vi koemr sälja vore lite intreserad hur man ska sätap riser på deta tack sam för alla hjälp med priser.

sedna även ny ficken på desa saker vad ska säta öfr kg priser okså

toamter
gruka
paprika
lök (röd och gul)
purjolök


tack sam för alla svar.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:priser
« Svar #1 skrivet: 20 feb-06 kl 00:23 »
Om man går på gardencenters och stora plantskolor brukar "vanliga" sorter av tomater, chili och paprika kosta mellan 30 och 40 spänn, ibland uppemot 50:- om det är riktigt fina lite större plantor.

Ovanliga sorter kan man nog ta lite mer för och större plantor med blommor och kanske tom. lite frukt på ytterligare några spänn.

Om man kollar i blomsteraffärer inne i stan som har t.ex. tomatplantor, med lite tomater på, under säsongen på så har dom mage att ta 2-300:- ... ibland mer ... vilket jag tycker är pinsamt men vill nån köpa så för all del ... stora plantor är lite krångliga att transportera bara. Det är här alla mina små busktomater kommer in i bilden ...  ;D hanterbar storlek även när dom börjar mogna.

Jag ska försöka ha en blandning så att det finns i prisklass för alla, vanliga tomatsorter 35:-, lite ovanligare 45:-.

Vanliga chilisorter 35-40:-, "rariteterna", för entusiasterna, kanske uppemot 60:-.

Perenna kryddor 20-30:-
Basilika 20:-

Chilipeppar 100-300:- /kg ... kanske man kan sälja till styckpris istället ?
Tomater, små- eller ovanliga sorter 60-100:-/kg

Kanske man man paketera dem i förväg på nåt sätt, 100:-/kg låter ju väldigt dyrt men en liten ask med cocktailtomater för 20:- har alla råd med. Smakprov tror jag är viktigt att bjuda på ... se till att bjuda på de allra mognaste och godaste sorterna ... dom som ändå är övermogna imorrn ... dom är ju gratis.

Detta är de ungefärliga priser man får betala på varuhusen om man väljer de lite ovanligare sorterna av grönsakerna. Iaf. här i krokarna ...

Jag inser att dom här priserna inte kan konkurrera med de vanliga torghandlarna som säljer pallvis med tomater ... med det är en helt annan grej.

Man kan väl försöka jämföra med vad KRAV-grönsakerna kostar på konsum och försöka ligga däromkring för övriga grönsaker... eller lite över om man kan snacka för sin sak. Fast å andra sidan är det ju bättre att sälja billigt än att det ska ligga kvar och ruttna ... ja du, jag vet faktiskt inte.

Jag tror att det är viktigt med den personliga kontakten, folk klagar på personalen i alla dessa varuhus som inte vet nånting om det dom säljer. Oavsett om det är plantor eller datorprylar eller vad det nu är.

Mervärdet man kan få genom att visa att man vet vad det är man säljer, kan berätta lite om sorterna, kanske ha ett info.blad med odlingsråd, en vacker handgjord skylt för att locka kunder, vackra skyltar till varje sort så kunderna ser vad som finns, ett stort leende, bjuda på smakprover, ge recept för ovanliga råvaror osv osv ... allt som ger mervärde, som ger kunden "trygghet" i sitt köp osv. tro jag hjälper till att höja priset.

Jag är ingen försäljare, tvärtom, väldigt blygsam och skryter inte gärna om min egen förträfflighet (utom här bakom tgtbordet  ;D det är här jag tar igen det) men jag känner mig säker på mina grönsaksplantor och då är det lätt att tala för sin sak även i verkligheten.

Sammanfattat : är du påläst, har ett bra sortiment och kan tala för din vara kan du ta ett helt annat pris än om du bara skyfflar ut lådvis med "tomater".

lyckans

  • Gäst
Re:priser
« Svar #2 skrivet: 20 feb-06 kl 10:17 »
tack för alla råd gete bra ide men hand gjord skyltar det vore nåt.

priserna du nämner verkar helt okej.

vad tror du om följande
brown berry 35 kr för för plantorna
golden suprice 30 kr för plantorna
tigerella 20 kr plantan
supersweet "100" 20 kr plantan

i år koemr ha nån parika planta till slau av appel men när fåre koemr gå för 45 kr plantan

sedan vad kan man ta för smultron palntor koemr ha en röd och vit variant

har hitat en sida med priser så har man lite gå efter

« Senast ändrad: 20 feb-06 kl 15:18 av lyckans »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser