Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hitils såt i år  (läst 7086 gånger)

lyckans

  • Gäst
hitils såt i år
« skrivet: 16 feb-06 kl 11:20 »
Tomater
Brown berry en brun tomat
tigerella gulrödrandig
supersweet 100 en druvtomat som bildar druvlikkande kalssar med upp till 100 tomater på klasse
golden sunrise en gul tomat

Blommor
Allium christophii "stäplök" Bollök. Jättestora, helt bollrunda blomställningar i purpurrött med metallglans. Remlika blad. Stora fröhus, mycket dekorativa i eternellarrangemang. Kan färgas.

ALCEA rosea. 'Chater's Double'. Stockros. Den traditionella sorten med höga blomspiror och heldubbla, täta blommor, flera klara färger ingår. Arten blir flera år om blomstjälken tas bort efter blom. Passar framför husväggar mm

ALCEA rosea. 'Nigra'. Svart Stockros. En unik, gammal stockros. Stora, enkla, svartröda blommor med gul mitt. Blomstjälken tas bort efter blom.

DIANTHUS deltoides. 'Arctic Fire'. Backnejlika. (S) Röda blommor med bred, fransad, vit ytterkant. Mattbildande. Rikblommande nyförädling.


deta komer sås i år
Campanula persicifolia 'Alba'
Stor Vit Blåklocka

Campanula carpatica
Karpaterklocka

Campanula glomerata 'Alba'
Vit Toppklocka

Codonopsis clematidea
Porslinsklocka

Dicentra spectabilis 'Alba'
Vitt Löjtnantshjärta  (till hösten)

Primula denticulata
Bollviva

Primula veris
Gullviva. Vildform

Anemone sylvestris
Tovsippa

Anemone ranunculoides
Gulsippa

Saxifraga granulata
Mandelblomma


Grönsaker
moröter där bland vita
rädisar
sallat huvd
mangold


örter
mentha pulegium "polejmynta"
borago officinalis "gurkört"
rumex acetosa "ängssyra"
angelica archangelica "fjälkvanne"
origanum majorana "mejram"
verbena officinalis "järnört"
clinopodium vulgare "vild basilika"
scrophularia nodosa "flenört"
nigella sativa "svartkummin"
agastache rugosa "koreansk anisisop"
 

fins blommor inte skrivit  upp så komer koma hos oss i sommar ni nadra får gjäran okså skriva vad ni såt förn åt och komer så

kom på två koemr ås som inte nämnt det är två tagetes ena är ne vit tagets och andra mr madic en två färg tagets med smaetlikande blommor både väldigt fina

vore rolgit vet vad andra såt och kommer så i år.










Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:hitils såt i år
« Svar #1 skrivet: 16 feb-06 kl 11:47 »
Sitter på jobbet nu så jag har inte alla sorter i huvet men Supersweet 100 F1 odlade jag förra året och den var otroligt god, söt, och gav stor skörd utomhus.

Här är en bild på de omogna klasarna :
http://www.odla.nu/album/data/gurkan/3554_p33930.jpg

Om du vill ha två säkra sorter som alltid ger mycket skörd utomhus även vid dåligt väder så rekomenderar jag "Dansk Export" och "Money Maker".

Bloody Butcher, tidig busksort som blev väldigt bra :
http://www.odla.nu/album/data/gurkan/3554_p42728.jpg

Ta det lugnt med tomatsådderna nu bara, dom hinner bli väldigt stora innan dom kan flytta ut om du sår redan. Jag ska vänta nån vecka till innan jag börjar.

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #2 skrivet: 16 feb-06 kl 12:10 »
jo jag vet bra respont av tid såd gjorde det för två rå sedan fast då såde jag redan i jan fick supper mycket skörd och väldigt fina växter okså.

jag okså byga ett riktig bra så bord okså med kanter på och som kan ha lampa ovan på där alla plantor kan stå på men blir inte i år då vi flytar nog i maj till våratn ya ställe där vi ksa ha skälvhus hål. men koemr med hjälp min fd:s mamma som jag koemr bra övrens med ska få hjälpa mig ta upp min blommor då dit men tarl ite ått gången äre ju ignen fara.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:hitils såt i år
« Svar #3 skrivet: 16 feb-06 kl 12:40 »
Ok, har du bara plats och ljus så går det ju såklart bra att börja tidigt. Jag får vänta lite till, trots att jag bor i Skåne. Det är många plantor som vill få plats och tomaterna växer snabbast så dom får bli sist här hos mig.

Men jag är ju såklart sugen på att så allting direkt ...

PS. Inte för att vara oförskämd, men det är väldigt svårt att läsa det du skriver. DS

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #4 skrivet: 16 feb-06 kl 12:44 »
jag har dyklexi . kanse förklarar.  jag försker så gott det går.

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #5 skrivet: 16 feb-06 kl 14:01 »
jag har aldrig varit blyg berätat vad bero på komer senare i veckan börja med en hemsida om min odlign där man kan följa med bilder fårn varge vecka per sort både det latin namnet och svenska komer finas med på sidan med mera

ni alla men kan tro alla inte online ä'n men när ni ser deta beräta vad ni sår i år och även info om det ni sår.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:hitils såt i år
« Svar #6 skrivet: 16 feb-06 kl 23:11 »
Jag kanske kommer och kollar in dina växter i sommar om jag får. Vi bor i samma stad!

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #7 skrivet: 16 feb-06 kl 23:32 »
du altid välkommen men min trädgård inte så vacker än men koemr bli vi vet änu inte om vi blir kvar vårt parhus eller flytar än hure blir så kommer vi förska få till en bra trädgård i sommar
« Senast ändrad: 16 feb-06 kl 23:47 av lyckans »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:hitils såt i år
« Svar #8 skrivet: 16 feb-06 kl 23:49 »
Som sagt lyckans, det var inget illa ment. En del är slarviga och en del försöker så gott dom kan. Hoppas du inte tog illa upp. Sorry.

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #9 skrivet: 17 feb-06 kl 00:14 »
jag tar sälan ila upp jag säger som är när nån frågar annrs säger jag inget.

för bara för svårt skriva så är jag som alla andra gilar prata om min hobby. jag har ett stort intrese som ser för blommor, grönsaker och djur.

men koemr nu bara i första hand satsa på så vi får en skälvhus hål på alla sortes gröns skaer plus vi gete mycket rabbarmer och hallon nu komer förska baka mycket nu okså som nåt jag verkligen gilat är hallon muffins gete got det ska baka fler gånger.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:hitils såt i år
« Svar #10 skrivet: 17 feb-06 kl 01:44 »
Bra.

Jag har sått mer chili och paprika idag och skolat om massa små bebisar som jag sådde för nån vecka sen.

Dagens sådder :

Chili :
Piri piri
Små starka röda vackra frukter men dom mognar lite sent, växthus är bra, har bara odlat dom på inglasad balkong innan och dom blev mogna i nov-dec.

Czecoslovakian black
LILA BLOMMAOR !!! och svarta frukter som övergår i rött när dom blir riktigt mogna.

Hot banana
Stora vackra chilisar som står rakt upp !! Men plantorna är små.

Arache F1
Små ettriga frukter ... gillar egentligen inte F1'or men hade några gamla frön kvar ... vi får se om dom gror.

Golden Cayenne
Gul cayennepeppar ... ny för mig. Stark enligt beskrivningen ... gott. Å snyggt.

Cayenne Gold Slim
Långa skrynkliga heta chilisar, mognar ganska tidigt och är mycket snygg. Röda.

Jalapeno
Klassiker, skördas grön för det mesta ... god inlagd i salt/ättika.

Brazil
Mognar fram i olika färger ... vita, gula, orangea, röda till slut.

Habaner
Olika, röda, gula och vanliga orangea. HETTA !!!! Nice nice.

Paprika :

Sweet Nardello
Swebana
Lombardo
Healthy
Mohawk

Har inte odlat så mycket paprika innan så det ska bli kul att se vad som funkar och inte funkar.

Det är vad som är lagom att så här varje vecka just nu ... 10-20 sorter ... hoppas på att kunna sälja av plantorna efterhand som dom blir lagom stora. Kommer att så de flesta av dessa igen om ett par veckor så jag har plantor av samma sort fast lagom stora för försäljning  under hela april till juni.

Ett jäkla trixande att få ihop schemat för alla småttingarna ... värre än att ha barn på dagis ... alla fröer går på ett rullande schema i mina ca 20 sålådor. Så fort jag skolar om sår jag nya sorter och efter några veckor har jag gått runt hela frösamlingen och börjar om igen. 6 paprikasorter kvar sen har jag gått hela varvet och börjar om igen från början.

*hur ska tomaterna få plats???*

Alla har vi olika språkproblem lyckans .... du stavar fel ibland ... jag svamlar för mycket hela tiden. Om du orkar läsa mitt så orkar jag läsa ditt.  ;)
« Senast ändrad: 17 feb-06 kl 01:44 av Vitis »

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #11 skrivet: 17 feb-06 kl 08:54 »
har igna problem sko om då har ett vardagsrum vi inte naväder då vi bara anväder alrumet uppe till tv rum då kuna naväda det rumet till så rum det gemför jag har ett vardagsrum nån stans mellan 20-30 kvm anväda som så bord väldigt perfekt.

ska så änu mer idag jag inga riktiga så lådar tar alt annt gammala glass låder med mera väldigt perfekt.
« Senast ändrad: 17 feb-06 kl 08:54 av lyckans »

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #12 skrivet: 17 feb-06 kl 12:42 »
har idag räknat hur mycket såt deät totalt 28 olika sorter där av 4 sorters tomater 1 sorts paprika sedan både örter och blommor så komer bli en hel del här i sommar komer ha försäljning okså.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:hitils såt i år
« Svar #13 skrivet: 18 feb-06 kl 16:40 »
Måste chili bo i växthus?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #14 skrivet: 18 feb-06 kl 18:46 »
om som med paprika så behövs det inte men kan inte svara på det har inte vågat prova än skälv

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:hitils såt i år
« Svar #15 skrivet: 18 feb-06 kl 20:54 »
Måste chili bo i växthus?
Det tror jag inte men Vitis och lyckans vet nog mer om detta.
Själv har jag odlat chili inomhus (relativt gott ljusflöde) och min mamma har dessa frukter växandes i sina rabatter kring huset i Lummelunda samt i trappuppgången till lägenheten inne i Visby.

Men Vitis, hur odlar du din habanero? Den skulle jag vilja köpa några frön av om det skulle gå för sig.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #16 skrivet: 18 feb-06 kl 22:36 »
Det tror jag inte men Vitis och lyckans vet nog mer om detta.
Själv har jag odlat chili inomhus (relativt gott ljusflöde) och min mamma har dessa frukter växandes i sina rabatter kring huset i Lummelunda samt i trappuppgången till lägenheten inne i Visby.

Men Vitis, hur odlar du din habanero? Den skulle jag vilja köpa några frön av om det skulle gå för sig.

/Valma


dom fins annrs på impecta att köppa 10 frön för 18 kr

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:hitils såt i år
« Svar #17 skrivet: 20 feb-06 kl 00:36 »
De flesta chilisorter klarar sig ute här nere i Skåne iaf. men växthus är verkligen att föredra för sena sorter och även för habanerosorterna som kommer från tropiskt klimat. Det går dock ute också och blir det en bra sommar så behöver det inte vara några problem. Blir det en dålig sommar hinner det inte mogna och då står man där med megaplantor som man inte direkt kan flytta in på fönsterbrädan hur som helst.

Visst kan det gå men vill man vara säker utan växthus bör man välja tidiga sorter, t.ex. Runåbergs har alltid utvecklingstiden utsatt i sin katalog.  

Valma ... jag har odlat en del habanero från frön jag plockat ur vanlig köpt habanero. Dom är i princip aldrig hybrider och "barnen" blir likadanan som "mamman". Vanlig spansk peppar (och paprika) som man köper i butik är nästan alltid F1'or, dvs. förstagenerationshybrider, där avkomman inte alls behöver bli likadan som chilimamman. Ibland funkar det men oftast blir resultatet en besvikelse.  

Fröna kan sås helt färska om man så önskar, eller tokas och sparas. PM'a om du vill ha frön till den röda och/eller den vanliga orangea habaneron.

Bild på Apache F1 (chili) augusti 2005 :
http://www.odla.nu/album/data/gurkan/3554_p33923.jpg

Bild på Mohawk (paprika) augusti 2005 :
http://www.odla.nu/album/data/gurkan/3554_p33929.jpg

Edit : Glömde skriva att bildlänkarna var med som exempel på plantor som stått ute under sommaren och mognat bra utan växthus. Dom flyttade ut i slutet på maj och mognade under augusti.
« Senast ändrad: 21 feb-06 kl 11:45 av Vitis »

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:hitils såt i år
« Svar #18 skrivet: 20 feb-06 kl 08:28 »
Halloj Vitis. Tack för infon, ska ta och handla några habaneros och så fröna från dem. Går det åt helskotta så hör jag av mig... :)

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #19 skrivet: 21 feb-06 kl 21:58 »
idag så började dom frösta tomat plantorna att tita fram så ser man verkligen frmaot sommarn då man kan få goda hemsåda tomater

har sat mer paprika idag.

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:hitils såt i år
« Svar #20 skrivet: 24 feb-06 kl 18:20 »

Har igår och idag petat ner följande:

Henna
Vejde
Indigo
Mjölmålla (quinoa)
Vildtomat
Indisk banan
Stevia (sockerplanta)
Pomelo

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #21 skrivet: 24 feb-06 kl 19:34 »

Har igår och idag petat ner följande:

Henna
Vejde
Indigo
Mjölmålla (quinoa)
Vildtomat
Indisk banan
Stevia (sockerplanta)
Pomelo

vad är indisk bannan för nåt är en bannan eller vad vart får man tag i desa förer hur långt upp går dom?

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:hitils såt i år
« Svar #22 skrivet: 25 feb-06 kl 11:09 »

Jag hittade mina bananfrön hos impecta, det blir en ätlig frukt på dem.
De är krukväxter för inomhusodling.
Jag tyckte det verkade spännande, får se hur det går!  :)

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #23 skrivet: 25 feb-06 kl 14:01 »
jo förstår nu jag såt hel del ska snart plantera om tomterna måste byga till bord först.

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #24 skrivet: 28 feb-06 kl 11:28 »
nu har börjat säta gång med mina växter såg det idag hade topp klockan börjat koma upp plus natal örter komer öfr fult okså. så klart mina vita och röda solrosor

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:hitils såt i år
« Svar #25 skrivet: 28 feb-06 kl 21:57 »
Nu har fröerna landat i postlådan! Bara vanliga saker, men oj, vad jag längtar efter mina egna gulbetor!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #26 skrivet: 28 feb-06 kl 23:34 »
vad roligt . jag siter här länkar frmaot par veckor tills har komit upp litew mer och jag har börjat så lite mere grönsaker som purjolök som ska säta snart okså efter som har förn till purjolök och dom skulle för sås ska bli gete roligt.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:hitils såt i år
« Svar #27 skrivet: 01 mar-06 kl 10:44 »
Odlandet är i full gång! Smörgåskrassen är på g på fönsterbrädan...  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #28 skrivet: 01 mar-06 kl 14:54 »
jag koemr snart så mina okså.

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #29 skrivet: 04 mar-06 kl 17:50 »
idag när kolade så hade mandel blomman komit upp 3 st

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:hitils såt i år
« Svar #30 skrivet: 04 mar-06 kl 18:35 »
Ja, och här har det blivit en liten, tanig skog av krassen! Snart blir frukostmackorna extra goda...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #31 skrivet: 04 mar-06 kl 22:07 »
det kan tro måste säta mina smörgåskrsse okså. har sat lsinger krasse och bukskrasse okså

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:hitils såt i år
« Svar #32 skrivet: 05 mar-06 kl 20:06 »
Jag satte frön till mina ampeltomater (gnom och totem) idag! Jag har aldrig odlat tomat tidigare så det här blir premiär! :-[ ;D

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #33 skrivet: 05 mar-06 kl 22:32 »
då blire spänade

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:hitils såt i år
« Svar #34 skrivet: 05 mar-06 kl 22:33 »
Hur har det gått för er med husköpet lyckans?

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #35 skrivet: 06 mar-06 kl 16:53 »
vi valt bo kvar då vi fick gete bra erbjudande som passar bätre där vi nu bor angånde företaget okså

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #36 skrivet: 09 mar-06 kl 13:22 »
en bild från i går komer fler

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #37 skrivet: 09 mar-06 kl 13:25 »
här har ni mina stokroser dobel

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #38 skrivet: 09 mar-06 kl 13:27 »
här har vi rödasolroser

lyckans

  • Gäst
Re:hitils såt i år
« Svar #39 skrivet: 09 mar-06 kl 13:31 »
så här vi mr magic tagets som tog frön från föra året verkar bli bra med tagets i år i alla fall


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser