Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattskit på komposten  (läst 6633 gånger)

Echidna

  • Inlägg: 54
Kattskit på komposten
« skrivet: 15 feb-06 kl 11:53 »
Vad säger ni om det?
Finns det någon anledning till att man inte borde slänga kattens skit på komposten?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Kattskit på komposten
« Svar #1 skrivet: 15 feb-06 kl 22:26 »
Detta har stötts och blötts på ett annat forum där jag hänger.

Om du pallar läsa denna långa tråd om kattbajs/kattsand i komposten får du massor av info, länkar och åsikter som går isär. Läs och begrunda och använd ditt sunda föruft för att bedömma själv om du tycker det verkar riskfritt.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST&f=13&t=20214&hl=kattlåda&s=596aa80a240e5d189ccb093db70c42e5

Echidna

  • Inlägg: 54
Re:Kattskit på komposten
« Svar #2 skrivet: 16 feb-06 kl 19:18 »
Så värst lång var väl inte tråden, två sidor. Tack för länken!

De flesta var överens om att man inte ska kompostera kattsand, och det det har jag inte tänkt heller, utan bara lägga i bajset. Vissa skrev att det inte hör hemma i en kompost utan att motivera varför, andra påstod att det kan sprida giftiga parasiter, och andra menar att risken för det är minimal och att det alltså är okej att kompostera kattbajs.

Så jag tänker nog fortsätta, och kanske skaffa sån där kattsand som är gjord av papper så kan man kompostera allting i lådan. Vi har nyss skaffat katten så vi har inte kunnat se nåt resultat på komposten än.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Kattskit på komposten
« Svar #3 skrivet: 17 feb-06 kl 02:01 »
Jag hade inte varit orolig. Bara man ser till att komposten är ordentligt genombrunnen och inte slänger den direkt på spnt man ska äta rått ... typ sallad ... så tror jag inte att det är nån större risk med nåt.

Sån kattsand som är gjord av "papperspellets" eller vad man ska kalla det borde funka som ett jättebra kompostströ så det är nog inga problem. Klumpbildande kattsand blir nog klumpigt även i komposten.

Bla bla bla ... kör på. Det blir nog finfin kompost av det också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 5 användare
xaelanar, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser