Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabb häck  (läst 12671 gånger)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Snabb häck
« skrivet: 20 jan-06 kl 15:46 »
Jag undrar vad jag ska satsa på för träd eller buske om jag så snart som möjligt vill ha en hög häck (2m)? Helst vill jag ha en typ som är grön året runt.

Totto

  • Gäst
Re:Snabb häck
« Svar #1 skrivet: 21 jan-06 kl 12:32 »
Snabbväxande OCH städsegrön, det är en svår kombination. Vilka växter som funkar beror ju också på klimat och jordart. Liguster kan i mildare klimat vara städsgrön, men hur fort den växer vet jag inte. Gran kan bli fin som häck om man bygger upp den på rätt sätt, men tar tid på sig.

Spireor kan bli fina som häckar, friväxande förstås, ca 1,5-2 m, beror på läge och sort. Själv är jag förtjust i häggmispel. Den kan klippas eller lämnas att växa fritt men blir då fem meter eller högre. Vackra bladfärg i lövsprickning, vacker höstfärg, blommar tidigt och ger bär som fåglarna gillar. Anses vara snabbväxande. Sibirisk ärtbuske är också ganska snabb sedan den väl etablerat sig.

När man planterar en häck brukar man köpa små plantor och plantera dem ganska tätt. Vill man snabbare ha en välvuxen häck kan man köpa större plantor, som förstås blir dyrare.


AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Snabb häck
« Svar #2 skrivet: 21 jan-06 kl 17:00 »
Tack för råd det kommer till nytta, om inte annat så fick jag ett nytt ord till ordförådet; "städesgrön". :)

Jag har fått rådet att plantera kronärtskockor, dom växer som faderullan har det sagts. Och dom är goda oxå!

Totto

  • Gäst
Re:Snabb häck
« Svar #3 skrivet: 21 jan-06 kl 23:38 »
Ordet är "städsegrön" och varför det heter så kan säkert någon kunnig språkmänniska svar på. Inte "städesgrön" alltså.

Som många andra perenner växer kronärtskockor raskt till hög höjd under odlingssäsongen, men de är just inte mycket att ha till häck under vintern, då man klipper ner dem och täcker dem för att de inte ska frysa ihjäl. T o m här på Gotland behöver de täckas.

Vilken odlingszon bor du i?

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Snabb häck
« Svar #4 skrivet: 22 jan-06 kl 00:42 »
Kommer att tänka på bambu, som är både snabbväxande och städsegrön (städse = alltid). Men det kanske inte fungerar så bra längre uppåt landet. Jag bor i zon 1, jag har inte testat bambu men det ska fungera här. Liguster är ganska bra också, det har jag erfarenhet av.
/yrian
Höns, stickning och pelargoner

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Snabb häck
« Svar #5 skrivet: 22 jan-06 kl 07:47 »
Jag håller på liguster.
Den funkar åtminstone upp till zon 4, dock ej vintergrön.
Kan formklippas nästan hur som helst eller vara friväxande.
Bra vindfång och insynsskydd, blir helt ogenomtränglig.
Trivs bäst i lerig mineraljord, sand är mindre bra.
« Senast ändrad: 22 jan-06 kl 07:51 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

  • Gäst
Re:Snabb häck
« Svar #6 skrivet: 22 jan-06 kl 09:22 »
Flera faktorer som spelar in:
Lyssna dig för med någon plantskola i närheten, dom borde ha koll på det.

Alternativet är att köpa en "färdigvuxen" häck som redan är två meter.
Visserligen lite mera jobb, men du slipper vänta x antal år på att din egen ska växa upp.

 

Målle

  • Gäst
Re:Snabb häck
« Svar #7 skrivet: 22 jan-06 kl 15:15 »
Ett alternativ är ju salix som man kan fläta ihop till en tät häck. Den är dock inte grön på vintern men snabbt växer den. Typ 6 cm per dygn. Vill man ha en väldoftande vacker häck föreslår jag syren.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Snabb häck
« Svar #8 skrivet: 22 jan-06 kl 15:53 »
Vilken typ av salix tänkte du på? Det finns väl flera sorter?


Neiklot

  • Gäst
Re:Snabb häck
« Svar #9 skrivet: 22 jan-06 kl 16:29 »
Ett alternativ är ju salix som man kan fläta ihop till en tät häck. Den är dock inte grön på vintern men snabbt växer den. Typ 6 cm per dygn. Vill man ha en väldoftande vacker häck föreslår jag syren.

Nackdelen med syrén är att den inte är allt för tät!

Salix var en bra idé.
Finns flera olika sorter och dom flesta "funkar likadant".
Dessutom gillas dom av bin och humlor, som i sin tur ser till att skörden i trädgården blir lite bättre! :-)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Snabb häck
« Svar #10 skrivet: 22 jan-06 kl 16:34 »
Här är en länk om pilstaket:

http://www.lillopil.com/ll/

Beträffande syren: den växer mycket sakta de första åren.

Lila bondsyren bli ca 3 meter hög och är rätt gles nertill.

Vit bondsyren blir ca 2 meter hög och mer risig.
 Finns plats att låta den vita syrenen breda ut sig minst ett par meter som friväxande kan den även ge insyns- och vindskydd vintertid.
« Senast ändrad: 22 jan-06 kl 16:59 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Snabb häck
« Svar #11 skrivet: 23 jan-06 kl 13:07 »
Min häck växer jättesnabbt ;D

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Snabb häck
« Svar #12 skrivet: 23 jan-06 kl 22:32 »
Jag tror inte grannen skulle tycka om att jag brukade den som insynsskydd! :-[ ;)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Snabb häck
« Svar #13 skrivet: 24 jan-06 kl 00:19 »
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST&f=17&t=37933&s=5994026fd53e11468c760f7de5152e0c

Klicka på länkarna i sista inlägget så hittar du diverse bra-å-ha info om häckar och insynsskydd.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Snabb häck
« Svar #14 skrivet: 25 jan-06 kl 15:45 »
detta fann jag, jättefina insynsskydd! :)

http://web.telia.com/~u34608264/produkt.html

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Snabb häck
« Svar #15 skrivet: 27 jan-06 kl 06:59 »
Pil kan kan ha som "grönskande staket" verkar det som. Spelar inte så stor roll bara det är snyggt! Helst vill jag ha en granhäck, för det passar på tomten som är skogig. Detta tar ju sin tid dock!

Alva

  • Gäst
Re:Snabb häck
« Svar #16 skrivet: 27 jan-06 kl 08:25 »
Jag fick ett råd för ett tag sedan angående pil som jag inte tänkt på själv. Det var att se till att inte plantera dem i närheten av rör eller annat som kan ta skada av deras synnerligen kraftiga rotsystem.
Tänkte också nämna en häck som jag hade vid ett hus som jag bodde i . Inte städsegrön dock. Men oj, den växte oerhört snabbt, tyckte emellanåt att jag tillbringade väl mycket av min tid till att hålla ordning på den. Sibirisk ärtbuske. Fint bladverk, lite "sirligt" blommade med små gula blommor som till formen liknar gullregnets blommor, fast dessa var enstaka, inte i klasar. Ann

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Snabb häck
« Svar #17 skrivet: 27 jan-06 kl 12:37 »
Sibirisk ärtbuske växer ju bra även i torra grusbackar.
De senaste åren har jag läst att den är utsatt för mjöldagg, men har inte sett något angrepp själv.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Snabb häck
« Svar #18 skrivet: 04 feb-06 kl 07:54 »
Jag håller på liguster.
Den funkar åtminstone upp till zon 4, dock ej vintergrön.
Kan formklippas nästan hur som helst eller vara friväxande.
Bra vindfång och insynsskydd, blir helt ogenomtränglig.
Trivs bäst i lerig mineraljord, sand är mindre bra.

Vad jag vet så finns det även liguster som är vintergrön. Lätt att ta sticklingar från, billig att köpa från plantskola, kan klippas "smal" och tar därmed inte upp så mycket markyta.

Salix hade jag aktat mig för. Rötterna spränger dränering och det är ruggigt svårt att bli av med alla rotbitar om man någon gång skulle ändra sina staket/häck-planer.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Snabb häck
« Svar #19 skrivet: 04 feb-06 kl 15:34 »
Uttryckte mej lite otydligt.
Visst finns det vintergrön liguster, men den är inte lika vinterhärdig som den vanliga.
Tål max zon 1-2 tippar jag.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser