Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför började vi odla?  (läst 3377 gånger)

Väinämöinen

  • Gäst
Varför började vi odla?
« skrivet: 20 jan-06 kl 01:12 »
En sak som jag undrar över är varför vi började odla? Enligt forskare så fick vi ju mycket mer ensidig och mindre hälsosam kost. Patriarkat infördes. Vi fick längre arbetsdagar o.s.v.
Så varför tog sig sammlare och jägare över hela planeten till sig denna nya konst; att bruka jorden?

EvaSara

  • Inlägg: 79
Re:Varför började vi odla?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-06 kl 11:24 »
För de flesta människor utanför den rika världen är de största hälsoriskerna infektionssjukdomar och det viktigaste med maten är att det finns tillräckligt mycket av den.

Samlare och jägare är beroende av vad den närmast omgivande naturen ger och de kan inte samla ihop mer mat än vad som finns där. Kanske är det därför naturfolk ägnar så lite tid åt att skaffa föda, det finns helt enkelt inte mer i närheten och det skulle kosta för mycket energi att transportera sig längre sträckor för att samla mer? En odlare däremot kan producera mer genom att arbeta längre varje dag.

En odlare kan förädla sina växter så att de ger mer skörd av det man vill ha och så att de går att lagra under de delar av året när inget växer. Det gör att det finns mer mat för gruppen, även för de svagaste. Om gruppen drabbas av svält mer sällan kommer kvinnorna att föda fler barn och fler barn kommer att överleva till vuxen ålder.

Sedan undrar jag hur många forskare som säger att vi fick mindre hälsosam kost med jordbruket. Just nu är det en väldig hysteri kring allt som handlar om mat och folk skyller allt möjligt på kosten. Jag tror säkert att naturfolk är friska (förutom parasiter och infektioner då) men å andra sidan rör de sig utomhus mest hela dagarna. Det finns många andra skillnader mellan mig (30-årig kontorsråtta utan barn) och en kvinna i samma ålder i ett stenålderssamhälle än vad vi stoppar i munnen.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Därför började vi odla!
« Svar #2 skrivet: 20 jan-06 kl 12:28 »
Från början samlade och jagade vi. Det krävde ganska lite arbete - ett par timmar om dagen. Resten av tiden lekte, skvallrade och kelade vi med varandra. Paradiset?

Tyvärr kräver samlar/jägar tillvaron enormt mycket areal. Grupperna måste vara små och/eller nomadiserande för att nå outnyttjade resurser. Svaga eller sjuka individer kan inte följa med på vandringen - de dör snabbt av vilda rovdjur, svält eller kyla. Kanske genom barmhärtighetsmord. Paradiset?

Genom att odla kan man bo enormt många fler på en mindre areal. Utan att behöva flytta hela tiden. Tyvärr kräver det MYCKET mera arbetstid. Det blir mindre tid över till lek, skvaller och kel. Genom att vi då också bor tätare så underlättas spridningen av sjukdomar. Å andra sidan medför odlingen också att vi kan försörja specialicerade hantverkare, sjuka, gamla, shamaner, krigare och hövdingar som anser att de skall få del av de andras odlarmödor.

Förmodligen började odlingen som resultat av att matrester och avföring innehållande fröer, nötter och liknande började växa spontant i avskrädeshögar. Eftersom de då också kanske var gödslade med avföring och aska så växte det extra bra och den vilda fröbanken konkurrerades ut. Ett urval av växter som gav bra utsäde skedde automatiskt.  Det blev en fördel att återkomma till en gammal boplats efter ett antal månader. Man kunde också stanna längre. Vilket gav ännu mer matrester och avfall som kunde ge skörd till nästa gång - en positivt återkopplad process hade startat.

Inget gott som inte har något ont med sig - och vice versa...

Så slutsatsen är alltså att de populationer som började odla kunde växa sig större på bekostnad av jägare/samlar populationer. Deras teknologi och vapen blev också bättre. Kulturen allt mer "komplex". Så småningom uppfanns TV:n. Men mådde/mår de bättre? De är fler i alla fall... Majoriteten kan väl inte ha fel? Eller...

A.

Bo

  • Inlägg: 4238
Det är lätt att se
« Svar #3 skrivet: 20 jan-06 kl 12:34 »
att även i ett läge där odlandet avkastar mindre per areal än markerna gör runtom, lönar det sig för individen att avskärma en äga där han får behålla hela skörden själv och ändå fortsätta att samla och jaga på allmänningarna som förut.

En rättsordning redan då skulle inneburit att den som ville reservera mark för sig själv, då måste betala en ersättning till övriga intressenter för inkräktandet på allmänningarna.



Väinämöinen

  • Gäst
Re:Varför började vi odla?
« Svar #4 skrivet: 20 jan-06 kl 13:00 »
Min kunskap baserar sig på några historiska TV program jag sett där man just  pratar om "den agrikulturella revolutionen" som något negativt.  Sen har jag även läst en del av John Zerzan och andra. Inte allt för objektiva källor om man säger så.

Och det var då som min fråga väcktes; varför skulle man ägna sig åt något som odling om det inte var nödvändigt? Personligen kan jag inte se hur jag skulle klara mig på att bara jaga och samla om jag skulle bli helt självförsörjande här i norden. Den bästa lösningen verkar vara småskalig odling kombinerat med jakt, fiske, svamp och bärplockning.

 

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:Varför började vi odla?
« Svar #5 skrivet: 20 jan-06 kl 13:38 »
Tycker det är enkelt:

Vi är ju lata.

Tänk att flyttar hela hushållet flera gånger/året, vilket  jobb. Och hur transporteras det? Bär du själv? Vad gör vi med gamla, sjuka och småbarn? uff! Vad skönt att sitter hemma under plommonträdet och låter de gamla passar de yngste medan resten fördelar sig på åkern och i skogen!

Sedan är det jo så att människan är en samlare..  och man kan akkumulera så mycket mer om man bor kvar ;-)


mycket förenklat, jag vet. Men jag vill jag inte skriva en bok.. bara diskutera ;-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Varför började vi odla?
« Svar #6 skrivet: 20 jan-06 kl 15:11 »
En produktionsökning föder fler, och vem vill se sina barn lida eller dö? man hade nog vaccinerat för 300000 år sen om man kommit på det.

Det finns friska människor i alla kulturer, i en del dör de flesta sjuka, så det blir flest friska kvar.

Att patriakatet har med jordbruket att göra är bara nys, och har att göra med föreställningen om en guldålder.

Samlarsamhällen är olika, de flesta patriakaliska, och vi ska inte tro att det såg lika ut för 300000 år sedan som det ser ut i kvarvarande samlarsamhällen. Etnoarkeologi får man handskas mycket försiktigt med, det har sina rötter i 1800-talets koloniala rasistiska värld.

Patriakatet förlorar terräng så gott som endast i postindustriella samhällen, och märk att patriakatet är svårare att tydligt se i ett samhälle av egalitär natur.

Under hela människans historia, har hon försökt att effektivisera och förbättra sitt matriella och andliga liv, ibland det ena på det andras bekostnad.

Långt före jordbruket förbättrades redskap, och faktiskt hölls tamdjur, som samlarfolk i Amazonas gör och har gjort in i vår tid.

Det finns tecken på att vi gått till vägs ände, med sex milliarder människor, och 90% av den historiskt samlade resurserna utnyttjade de sista 50 åren.

Dagens lösning blir morgondagens problem.

Att människan började odla en gång, ser jag inte som något annat än ett led i mänsklighetens historia, som knappast strider mot vår natur - att skapa nytt. Men revolutionen är inte den största, industrialiseringen är en större förändring.

En människa från 300000 f.Kr skulle lättare trivas i bondesamhället på 1400-talet än i dagens New York.

Ideströmningar av devolotionistisk art och evolutionistisk går paralellt i idehistorien, den ena ser en framtid, och den andra tycker att det var bättre förr. Religion står ofta för den förstnämnda och vetenskap för den sistnämnda.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
Småskalig arbetsintensiv odling
« Svar #7 skrivet: 20 jan-06 kl 15:12 »
är den som ger högst arealavkastning. I England blev det protester när man ville bygga småhus på bördig åkermark men några år senare var det en undersökning som visade att villaägarnas husbehovsodlingar avkastade mer än vad åkrarna gjort innan på hela området.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Varför började vi odla?
« Svar #8 skrivet: 20 jan-06 kl 16:24 »
Där klimatet är gynnsamt, och intensiv småskalig odling är känt, som i sydkina har man försörjt 1000 inv/ kvadratkilometer i mer än tusen år. Detta med handredskap och någon buffel.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
Citat:
« Svar #9 skrivet: 21 jan-06 kl 09:35 »
"En människa från 300000 f.Kr skulle lättare trivas i bondesamhället på 1400-talet än i dagens New York."

Gemensamt för samlar- och jägar-tillvaron och dagens samhälle är att det är kompetens som ger utdelning.

Under åkerbrukseran var det ofta erövringar och förtryck som lönade sig bäst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 5 användare (1 dolda)
sayerbýr, xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser