Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nu börjas det...  (läst 1407 gånger)

Carina Von C

  • Inlägg: 174
    • Norrbotten
nu börjas det...
« skrivet: 15 jan-06 kl 16:32 »
Nu vet jag hur det blir fast jag svurit mig själv att inte falla för alla frönyheter, alla glossiga frökataloger och "erbjudanden" från Internet. Jag har tänkt så här: Jag skulle vilja ha tips och råd från er som bor i zon 5 och uppåt på blommor, buskar och annat som verkligen håller.

Jag själv bor utan för Luleå (innebär zon 6) precis vid kusten och detta innebär att folk som bor i stan ca 1 mil bort är två veckor före mig på vårkanten när det gäller blommning.

Lupiner och rosenbuskar i all ära, men visst vore det lite kul att vara lite annorlunda i bland. ( jag överdriver så klart, men jag hoppas ni förstår tanken)

M.
« Senast ändrad: 15 jan-06 kl 16:33 av molly »
"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Re:nu börjas det...
« Svar #1 skrivet: 06 feb-06 kl 02:48 »
hej*

Saknar egen praktisk erfarenhet, men "har hört" att egentligen alla ettåriga blommor trivs extremt bra ju längre norrut de kommer, eftersom de behöver mycket ljus för att hinna med hela sin cykel på en säsong. Grönsaker däremot är det svårare med av samma skäl. Tacksamma i de flesta lägen är ringblommor och atlasblommor, tagetes...

*lina
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Carina Von C

  • Inlägg: 174
    • Norrbotten
Re:nu börjas det...
« Svar #2 skrivet: 06 feb-06 kl 09:03 »
sen jag skrev inlägget har jag kollat runt lite och ett tips jag kan ge andra är att gå in på impectas hemsida (impecta.se). Där kan man söka på fröer efter zon-indelning. En mycket bra grej!!

Det jag kan sakna med att bo här uppe är den slags lummighet som finns i trädgårdar söderut. I bland tycker jag det kan bli lite väl kalt här uppe. Men när man väl vet vad som verkligen funkar kan man ju utgå från det ( och inte från en trädgårdsonaniblaska!)

M.
"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser