Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinnkvalster! Vad göra?  (läst 21538 gånger)

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
Spinnkvalster! Vad göra?
« skrivet: 19 sep-05 kl 12:38 »
Hejsan! Jag har fått spinnkvalster (har jag för mig att dom heter, små minispindlar som spinner nät under bladen) på min lilla änglatrumpet. Någon som vet nåt bra sätt att få bort dom (kemikalier är självklart uteslutet)? Kanske räcker att duscha bort dom, har inte haft tid att göra det än. Är dom skadliga för plantan?
Tack på förhand! Mvh Mattias


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Spinnkvalster! Vad göra?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-05 kl 14:45 »
Växter med spinn blir ledsna med tiden. Lite såpvatten i en duschflaska då och då........

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Spinnkvalster! Vad göra?
« Svar #2 skrivet: 21 sep-05 kl 08:24 »

.....och flytta bort den från dina andra blommor, det smittar.


KarinLinnea

  • Inlägg: 339
    • Småland
    • Tillökningsbloggen
Re:Spinnkvalster! Vad göra?
« Svar #3 skrivet: 25 sep-05 kl 13:20 »
Har dom mycket spinn så bör du sätta dom i duschen och spola av dom med så hårt tryck du vågar... Sen spruta på med såpvatten.
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
Re:Spinnkvalster! Vad göra?
« Svar #4 skrivet: 25 sep-05 kl 22:11 »
Ok tack för hjälpen! Jag duschade med hårt tryck men de börjar komma tillbaka nu, så det får bli såpvatten. Spelar det någon roll om det är grön eller gul såpa?

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Spinnkvalster! Vad göra?
« Svar #5 skrivet: 16 dec-05 kl 10:33 »
hei *

har hört att "tobaksvatten" skall vara väldigt effektivt. oskadligt för plantan men giftigt för kvalstren. sprutas på med blomdush precis som såpavatten. kanske bör man använda någon form av råtobak utan en massa kemikalier.

>> det låter som om det har gått ganska långt för din änglatrumpet eftersom de tom börjat spinna nät. om du kör med såpavatten så använd grönsåpa. en kork/l vatten. duscha plantan rejält. både över och under. täck över krukan med en handuk eller liknande så att inte allt för mycket såpa hamnar i jorden. då kan du få problem med ph värdet. gör om behandlingen inom ett par dagar för att vara säker på att äggen som kläckts under tiden också stryker med.
trägen vinner :)

soulflow *
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

kal

  • Inlägg: 10
Re:Spinnkvalster! Vad göra?
« Svar #6 skrivet: 14 feb-06 kl 16:04 »
spinn. om de är stora permanenta problem. tex i växthus.
kan man röka ut med genom att elda En ris.
eller så kan du köpa rovkvalster som tar i hjäl spinnet.
« Senast ändrad: 14 feb-06 kl 16:04 av kal »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Spinnkvalster! Vad göra?
« Svar #7 skrivet: 14 feb-06 kl 18:24 »
Ang. tobaksvatten kan de vara bra att veta att det kan sprida den fruktade sjukan TMV, tobaksmosaikvirus som snabbt tar död på allt i ett växthus. Alla plantor av Solanaceae familjen (nattskugge-/potatisväxter) är mottagliga och där ingår bla. tomater, paprika/chili och också änglatrumpeten, Solanacea brugmansia.

Jag vet inte om det är vanligt men om man har ett växthus fullt med tomater och paprika kan det vara värt att ha i bakhuvudet.

Enskilda plantor kan behandlas genom att man sänker ner hela plantan, med kruka och allt, i en hink (måste täcka hela plantan) med varmt, 40-45 grader, såpvatten, i en halvtimme.

En del duschar med såp-spritlösning.

Daglig duschning med vatten förebygger angrepp.

Rovkvalster kan ha viss effekt och ibland funkar riktigt bra men det är inte alls säkert att det funkar heller.

Som tidigare sagt sprider sig spinn mycket snabbt bland mottagliga växter som befinner sig i samma rum eller som man vidrör med samma verktyg eller otvättade fingrar.

Mig veterligen finns det ingen patentlösning mot spinn utan stora mängder kemiska medel. Man får förebygga och försöka hålla angreppen nere snarare än att drömma om nån "noll-vision".

kal :
Att röka ur växthus med enris har jag inte hört talas om, jag är mycket nyfiken och skall leta mer info. ang detta.
Om du vet nåt mer så berätta gärna här.

Spinn är en plåga för alla oss odlare ! Djävulens egen gåva till trädgårdsmästaren.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser