Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips för odlingslott?  (läst 4076 gånger)

Per Magnus Olsson

  • Gäst
tips för odlingslott?
« skrivet: 08 aug-05 kl 19:46 »
Hej.

Jag bor i en förort till en mindre stad (Östersund). Vill börja odla, helst ekologiskt. Främst potatis och grövre grönsaker (rotfrukter, kålväxter, lök etc). Har kollat lite med kommunen. Det finns odlingslotter att arrendera ca 10 min gångavstånd från lägenheten. 150 kr/år för 5x5 m.
Har börjat söka lite allmän info. Pratat med kompisar med odlingserfarenhet och läsa en bok i ämnet (Odlingslotter, Åsa Hermansson). Planerar att sätta igång med odlingen nästa år (2006). En kompis/granne kan eventuellt tänka sig att dela på lotten/arbetet/kostnaderna. Ingen av oss har erfarenhet av odling.
Vill ha lite allmänna tips.
Finns det något jag/vi kan sätta igång med redan nu (bereda marken på nåt sätt)?
Hur mycket tid och arbete kan det tänkas ta?
Vilka redskap behövs?
Gödsling (det finns bondgårdar inte alltför långt bort, annars varuhus)?
Sorter som är särskilt enkla för nybörjare?
Tips på förvaring (det verkar inte finnas nåt gemensamt förråd, flera lotter nära varandra)?
Övrigt?

MaritO

  • Gäst
Re:tips för odlingslott?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-05 kl 21:33 »
Skrev du 150 kr per år? vilket vrakpris! Och på gångavstånd! Det är annat än i Malmö, det, där jag bodde och aldrig kom längre än till en dröm om odlingslott... .-) Eftersom jag är skåning kan jagi nte så mtycket om odlingsbetingelserna i Jämtland, men kanske jag kan tillföra något.
Det är aldrig för tidigt att börja få bort ogräs. Gräv upp rotogräs, som kvickrot, kirskål och nä'sslor. Rensa också undan fröogräs, som våtarv, trädgårdsveronika och , inte mionst, maskros. Lena Israelssons tjocka bok Köksträdgårdne är en guldgruva för alla odlare, och här finns grundliga råd om markbearbetning också. Hoppas nån från kärvare klimat ger besked, men eventuellt kan du odla potatis under halmbalar redan i höst,  det beror lite på hur kallt det blir hur tidigt hos dig.
Vad gäller gödsel, så brukar ridskolor och hästgårdar ha problem att bli av med gödseln.
Hinner ud rensa ogräs och grävca om lite, så kan du också så gröngödsling över alltihop inför våren.- Det finns blandningar att köpa som bl a innehåller klöver, som ju är en av de växter som kan ta upp kväve från luften.
Lycka till från blåsiga Söderslätt!

Per Magnus Olsson

  • Gäst
Re:tips för odlingslott?
« Svar #2 skrivet: 12 aug-05 kl 13:25 »
Tack för ditt svar MaritO!

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:tips för odlingslott?
« Svar #3 skrivet: 15 aug-05 kl 10:00 »
Hej!

Kul att du tänker börja odla! Troligtvis är det för sent att odla något i höst men visst skulle du kunna testa med t ex asiatiska bladgrönsaker, rädisor och sallat, sånt som växer fort. Men då behöver du nog skaffa en odlingsduk eftersom jag misstänker att frosten kommer i september.
Annars tycker jag du ska rensa lotten från ogräs och gärna täcka den med halm eller gräsklipp. Om du bor i närheten av villakvarter kan du kanske hitta någonstans där gräsklipp slängs. Gräset håller ogräset borta och ger bra näring vilket gör att du inte behöver använda gödsel.
Det du kan göra under hösten /vintern är också att transportera dit ditt organsika avfall och bygga upp en kompost. Täck med halm eller gräs så att djur inte river i den eller skaffa en kompostbehållare. Komposten ger dig näringsrik jord som förbättrar jordkvaliten.

Enklast att odla är nog potatis,  förgro inomhus, gräv fåror och sätt ned. Ger ofta 5 -10 gånger utsädet utan stor arbetsinsats.
Lök från sättlök är också lätt medan morötter kan vara svårare och angripas av skadedjur. men du får pröva, kanske funkar morötterna jättebra på ditt koloniområde. Rödbetor, kålrötter och palsternacka brukar fungera utan problem.

Hur mycket jobb det blir är svårt att säga. Din lott är på 25 kvm, inte så stort. När väl allt är satt och sått borde du klara av den på någon timmes skötsel i veckan (rensa ogräs, lägga på gräsklipp och skörda).

När det gäller kostaden för odlingslotten tycker jag däremot att den är dyr, 6 kronor per kvadratmeter. I Lund där jag bor betalar jag ungefär 2,50 kvadraten och det finns gott om lediga lotter om man vill börja odla.
Förvaring behöver du nog inte så mycket. Skörden på 25 kvadrat blir inte så jättestor, i juli borde du kunna börja skörda potatis och sallat och i augusti rotfrukter. Blir det mycket kvar på hösten kan du försvara i kylen eller i låda på balkong (ta in den vid minusgrader). Grönkål och purjolök kan stå kvar under vintern och skördas efter hand, de är också lättodlade men kräver att man drar upp eller köper plantor.

Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 5 användare
xaelanar, Alicia.johansson, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser