Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur har er odligs sommar varit???  (läst 1623 gånger)

Tjotten

  • Gäst
Hur har er odligs sommar varit???
« skrivet: 05 aug-05 kl 09:30 »
Det vore lite kul att se hur det har gått i vårt avlånga land med odlingen.

Jag bor så gott som längst ner i Sverige och alla regnmoln har tydligen lyst med sin frånvaro i söndags och en gång till i förra veckan fick vi regn och det har inte räkt. Här är snus tort och vi har egen brunn så stödvattna går ej.

I år blev det inte mycket, inga rotfrukter eller lök alls att tala om. Färskpotatisen blev så snål att det bara är ½ så mycket knölar än förra året under var planta. Men vi ska vara glada för det vi fått och det är sallad, spenat, ärtor, och örter. Salladslök hade vi tidigt och får vi lite omväxlande sol och regn nu så kan det bli majs också och vårt vilda bestånd av campinjoner i gräsmattan kommer kanske fast det är sent. Man får se det från den ljusa sidan, det blir i alla fall ingen stressig skördetid  ;). Jag får också vara glad åt det mnaturen ger för det har i alla fall blivir 20 liter flädersaft och så har jag testat receptet på fläderchampange. Vinbär är det också gott om men på fruktsidan blir det också tunnt  :'( .

Så såg det ut här hos oss i torra skåne, hur är det hos er andra???

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Hur har er odligs sommar varit???
« Svar #1 skrivet: 05 aug-05 kl 10:33 »
Jag kanske bor ännu längre söderut i Sverige än Tjotten, fick lite mer regn här på sydkusten än Österlen tidigare i sommar + har kunnat vattna. Morötterna kom upp mycket sporadiskt och en kastanj som blir större och större gör att jag får fundera på att göra något annat med hela det som kallas "gamla köksträdgården", hallonens virus blir vätrre år för år men annars är jag nöjd. Jag har haft möjlighet att vattna och jag är ganska nöjd hittills med potatis, lök, majs och mycket annat osm jag har. När det blåste i förrgår höäll majsen på att stupa, så den är stöttad nu. Värst vart det i våras när det var torrt och kallt, så när jag skulle vattna en morgon så hade vattnet frusit i slangen... därav den kassa morotsodlingen.

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Hur har er odligs sommar varit???
« Svar #2 skrivet: 12 sep-05 kl 22:23 »
Jag befinner mig aningen högre upp, närmare bestämt på hallandsåsen i gränslandet mellan skåne/halland.
Vi flyttade hit i vintras och fick börja våren med att försöka bli av med en massa gräs och istället låta det växa lite matigare alternativ. Även här ställde vårkylan till med lite. Vi hade förgrott massor och var totalt oförberedda på säsongsskillnaden som finns här uppe på åsen jämfört med 5km åt endera hållet...
Det tog sex veckor längre tid än beräknat innan vi kunde plantera ut. Då hade ju redan en hel del grödor gått åt :-\, och vi hade kanske bara kunnat sätta igång och odla nya men tiden räckte väl inte riktigt till. I varje fall så står vi här nu med årets resultat och vi kan bara säga att potatisen blev jättebra, majsen väntar vi fortfarande på, purjolök, bönor, ärtor, rädisor och sallad lyckades också. Rödbetor, morötter, kålrabbi, vitkål och broccoli blev mindre lyckade. Dålig skörd eller dåliga plantor  :'(
Tomater vill helt klart ha mer värme och solsken än vad de fått här, fast det är klart, ett växthus hade ju löst det problemet  ;)
Väntar lite på vintertomaterna som precis har börjat blomma, tvivlar på att de klarar sig men man vet aldrig, och jag vårdar dem lite mer nu...
I skogen har det funnits en hel del blåbär och vinbären och krusbären blev kanon. Nu är det bara att gå ut i skafferiet och hämta syltburkar - mums  :)
Börjar nu se fram emot nästa år och planeringen är redan igång för fullt. Nästa år kommer ju allt att frodas så klart  ;D

/skogstrollet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser