Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  markbehandling  (läst 3174 gånger)

Mullvaden

  • Inlägg: 130
markbehandling
« skrivet: 23 jul-05 kl 11:07 »
en av våra gamla vallar håller på att växa igen. slyet går ju att röja men mossa håller på att ta över gräset och det gräs som finns är tuvigt till tusen. här har inte slagits sen 60-talet så det är väldigt ovårdat. vi tyckte det skulle vara synd om det fick växa igen när nu våra fäder slitit så för att dika ur det hela.
men hur ska man göra för att få bukt med mossa och tuvor?
vi funderade på om man skulle harva för att liksom luckra upp toven lite,kan det va nåt? finns här någon som har kunskap inom detta område?

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:markbehandling
« Svar #1 skrivet: 23 jul-05 kl 11:25 »
Jag tror på lösgående grisar. De är mkt effektiva markberedare! Du får bort tuvor o annat o de har kul. Kan det bli bättre? :D
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:markbehandling
« Svar #2 skrivet: 24 jul-05 kl 11:10 »
men grisar...
är det inte samma bekymmer som med alla andra djur,en massa byråkrati och skit?

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:markbehandling
« Svar #3 skrivet: 24 jul-05 kl 11:20 »
Det kan jag inte svara på. Om det finns ngn som har grisar i din närhet, kanske den personen vill låta dem få "sommarlov". Getter äter det mesta, men de bökar inte i jorden...
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:markbehandling
« Svar #4 skrivet: 24 jul-05 kl 11:30 »
Det beror på vad du tänkt göra med dem.

Grisar som lämnar sin födelseplats måste vara märkta i örat med en av jordbruksverket godkänd märkning.

Om du tänker föda upp grisar blir du en produktionsplats, och du måste anmäla detta för att få ett nr och märkas ut på kartan.

Sen finns det reglar kring slakt. Och naturligtvis kring hur de ska hållas. Det beror ju också på vilken sorts grisar det är. Har du t ex Linderödare kan de gå ute året om. Men du måste naturligtvis bygga ett skydd åt dem, och hagen måste vara stor nog.

För att nämna några exempel.

Jag tror nog att det är enklare med grisar än djur som normalt hålls i stall delar av året, regelmässigt sett.

När våra grisar kom var hagen full av diverse ogräs och rester av en gammal perennodling (blommor). Grisarna har ätit upp alltihop (de började med kirskålen som är en delikatess!). Sen bör man byta plats på hagen efter ett tag. Hos oss är nu hagen full av baldersbrå och kamomill. Marken är tillplattad av regn  och gristramp. De behöver också vatten att bada i för att svalka sig, och där kan jag tänka mig att marken blir vattensjuk. Våra grisar har själva grävt till kroppsformade bassänger där vi har lagt ut vattenslangen. Nu behöver man bara fylla på eftersom vattnet stannar kvar. Känns ju som att den ytan kommer att behöva åtgärdas när grisarna flyttat.
Men om man har en plan från början är grisar de bästa markberedarna. De äter ju upp alla rötter, vilket inte plogen gör.

Vi ska flytta på grisarna framöver under sommaren, och sen får vi se hur marken i den gammla hagen är att bearbeta.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:markbehandling
« Svar #5 skrivet: 24 jul-05 kl 11:47 »
det är inte många häruppe som har grisar,finns några jättefarmer men jag tror inte dom är så pigg att låna ut.
och det var ju just det här med märkning och registrering,vi funderade på getter eller får tidigare men all byråkrati verkar krånglig.
bygga ett sjul är ju fort gjort och eftersom vallen i fråga är en utdikad myr finns det vatten att bada i så nog tror jag grisarna skulle trivas.
just att dom luckrar upp jorden låter ju vettigt.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:markbehandling
« Svar #6 skrivet: 24 jul-05 kl 11:48 »
Jag har läst om linderödssvin som hyrdes ut som "jordfräsar". Det kanske går att hägna in området, låna grisar från någon närbelägen gård och sedan lämna tillbaka dessa när fältet är upplöjt?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:markbehandling
« Svar #7 skrivet: 24 jul-05 kl 11:53 »
"närbelägen gård"
alltså nu snackar vi ovan odlingsgränsen här,arjeplogs kommun strax nedanför barrskogsgränsen.vi var en av dom sista som slutade med gårdsbruk så det finns ingen att låna av. känner ju lite folk utve kusten så man kan ju frakta upp djur därifrån men det är ytterst tveksamt om det finns linderödsgrisar där heller

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:markbehandling
« Svar #8 skrivet: 24 jul-05 kl 11:53 »
Låter som rena paradiset för grisar.
Tak över huvudet, pool och äventyrsområde! Allt på samma ställe, verkar lite som ett kinderegg....hi hi
Lycka till!
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:markbehandling
« Svar #9 skrivet: 24 jul-05 kl 13:36 »
"närbelägen gård"
alltså nu snackar vi ovan odlingsgränsen här,arjeplogs kommun strax nedanför barrskogsgränsen.vi var en av dom sista som slutade med gårdsbruk så det finns ingen att låna av. känner ju lite folk utve kusten så man kan ju frakta upp djur därifrån men det är ytterst tveksamt om det finns linderödsgrisar där heller

Hoppsan då! Jaja, då kilar du inte direkt över på en kafferast och vallar hem några svin...! Som skåning är man kanske lite avståndsblind.

Vet inte om det tvunget måste vara linderödsgrisar. Gris som gris, eller?

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:markbehandling
« Svar #10 skrivet: 18 sep-05 kl 00:01 »
Lite sent svar för ett tips kanske, men..om du inte fått tag på djur så gör som du först tänkte, harva upp och så ny vall, och slå den en eller två gånger om året.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:markbehandling
« Svar #11 skrivet: 26 okt-05 kl 19:47 »
snön har fallit för i år men jag hade ändå inte tänkt börja med det här förrän nästa år....
några andra i närheten körde med harv efter fyrhjulingen å det blev bättre. nu har min kusin kommit med förslaget att ta dit hästar,får se vad det blir i slutändan.

pilkrog

  • Inlägg: 10
Re:markbehandling
« Svar #12 skrivet: 31 okt-05 kl 01:02 »
Hej
Jag vet att lösgående grisar gör underverk på mark.
Mina två grisar slaktades i går och nu har jag ett bra
markberett område i skogen som jag ska försöka få tall
och gran att växa på.
Finns nog inte mycket som känns så klockrent som att köra igång ett grisprojekt.
1.Bra markberedning
2.Trevliga sysslor
3.umgås med trevliga djur
4. fylla frysen med egenproducerat kött.

Kan någon komma med tips på hur jag ska få tall och gran att växa bra nu när grisarna gjort ett så bra jobb.
Ska man plocka kottar och sprida ut?
Jag har ett antal frötallar kvar på hygget (men räcker det!?)
rekommenderar verkligen grisar som markberedare.
Lycka till
Pilkrog ;D

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:markbehandling
« Svar #13 skrivet: 31 okt-05 kl 13:59 »
Börja gära med att röja slyt, på med får eller getter...
Och varför inte några kalvar eller stutar...
Låt dem komma ut på betet så tidigt som möjligt...
Släpp fåren direkt på våren när det första grönskan börjar spira.. då brukar de även äta de första skotten av tex tuvtåtel som djuren inte gillar när den blir förvuxen...
man kan ju stöd utfodra med lite hö också i början.

Fåren och även getter är mycket duktiga på att beta sly...
Nu vet jag inte hur långt ifrån din gård dina vallar ligger.
men om du har några i närheten av gården så stäng gärna in någon av dem och ha som vinter hage...

På vintern är fåren ännu mer begivna att barka sly och verkligen gnaga minsta grässtrå... äter även upp gammel förna...


När man har betat dem når år så kan det vara mycket lämpligt att släppa ett gäng med tex linderödsgrisar.. de gör underverk då de vuxit till sig och börjar gräva..
Helst framåt hösten då det ofta regnar och marken blir lite uppblött...

Sedan när de gått där en säsong kan det vara ide att försöka plöja upp vallen...
Men det är inte lätt om det vuxit sly... Det kommer att se hämskt ut.. med en massa rötter som spretar och så vidare...
Det är enklast att plöja med en mindre plog tex 2 skärig ... det brukar kunna fasna i en massa rötter odyl iplogen...
Efter gammalt sa man att man skulle plöja nybruten mark när den första tjälen precis kommer, så att ytan blivit stel... Då blir rötterna porösare...
Annars är det ide att ha en yxa i traktorn...
Och när man harvar så är det bra att ha en hjälpreda med sig som hjälper till att plocka ur alla rötter och jord torvor som brukar vilja fastna...



Men hav tröst för det kommer att bli mycket bättre sedan när du sått och fått en ny vall...

Och nästa gång du plöjer så kommer det att se mycket bättre ut....

Men Grisar är suveräna....  Och i alla fall Allmogefåren som vi har är MYCKET duktiga sly betare...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:markbehandling
« Svar #14 skrivet: 07 nov-05 kl 14:24 »
t kött.

Kan någon komma med tips på hur jag ska få tall och gran att växa bra nu när grisarna gjort ett så bra jobb.
Ska man plocka kottar och sprida ut?
Jag har ett antal frötallar kvar på hygget (men räcker det!?)
rekommenderar verkligen grisar som markberedare.
Lycka till
Pilkrog ;D

frötallar räcker ganska långt men om du villa ha snabbare och säker resultat,köp en platta bärs och åk ut till nåt planteringsläger till våren,byt ölen mot plantor  :)
alternativt,besök en plantskola å köp loss det du behöver,brukar vara packat 1 låda/hektar men man kan plantera mycket glesare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 6 användare (1 dolda)
Stengrim, xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser