Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komposter/nässelodling tyvärr  (läst 2719 gånger)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Komposter/nässelodling tyvärr
« skrivet: 29 jun-05 kl 13:45 »
Har ett för oss problemfyllt dilemma. För närvarande har vi två stora komposter med massor med nässlor i och runt omkring.
I ett stråk där regnvattnet rinner från komposterna och neråt i sluttning växer också en stadigt utökande mängd med nässlor, likaså där vi hade gamla hönsgården frodas nässlorna i alltmer och alltför kraftig spridning trots ihärdiga försök att rensa och rensa med rotuppdragning tills de ger upp. Och sist men inte minst, min man lade tidigare gräsklipp på en yta eftersom marken var väldigt ojömn och vi ville få den mer plan, där frodas också numera nässelhavet.

Visst är nässlor bra till mycket och jag samlar friskt både till oss och djuren , dock inte vid komposten.
Men nässlornas mängd överstiger långa vägar vår förbrukning och dessutom går inte nässlor så bra ihop med barn. De små sticks ju och barnen ser inte dem lika bra utan går där och trillar, bränner både ben, armar och händer  :'( Då är det bättre att låta dem växa höga så de syns.

Nu blir det dessutom så att när vi använder kompost från dessa två blir det nässlor i både perennlanden och trädgårdslanden.

Jag har gett upp och mejar ner nässlorna i komposten just nu istället för att rycka upp dem eftersom de ändå ligger i ett hav av nässlor.

TIPS NÅGON  ???  ??? Så vore jag mer än tacksam  :)

Hälsningar
Bondmoran


« Senast ändrad: 29 jun-05 kl 13:47 av Bondmoran »
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Spikklubba

  • Inlägg: 42
    • -
Re:Komposter/nässelodling tyvärr
« Svar #1 skrivet: 29 jun-05 kl 14:13 »
hej ni skulle kanske prova med att täcka över det med tex halm hö eller löv ett tjockt lager kanske minst 30cm kanske mer kan kolla upp. . (går även med svart plast men det ser tråkigt ut)
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

Eulalia

  • Gäst
Re:Komposter/nässelodling tyvärr
« Svar #2 skrivet: 29 jun-05 kl 14:14 »
Hejsan Bondmoran!

Lyckost dig tänkte jag säga men jag förstår dilemat.
Lägg en pressening över så försvagas de nog, de kommer i vart fall inte lyckas sätta frö..
Sen får du väl gräva bort rötterna och deportera dem till nån lämpligare plats..



Monica

  • Inlägg: 535
Re:Komposter/nässelodling tyvärr
« Svar #3 skrivet: 05 jul-05 kl 19:09 »
Lägg ut vedaskan i tjocka lager......det tar död på det mesta  :(

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Komposter/nässelodling tyvärr
« Svar #4 skrivet: 05 jul-05 kl 22:19 »
Lägg ut vedaskan i tjocka lager......det tar död på det mesta  :(

Hejsan !

Ska jag spara så mycket aska tar det alltför lång tid tyvärr. Så jag kommer att prova med täckning och att rensa,rensa och åter rensa  ;D

Nässlorna som växer på ätbar plats kommer jag att ta tillvara både till fyrbeningarna och oss tvåbeningar.
De som växer lite :-\ olämpöigt kan jag använda till gödselvatten mm.

HAr massor med olika uppslags-idéer som jag tänker prova på att blanda in nässlir i.

Men tack för tipsen ändå.
Askan kan ju fungera där det inte är så store bestånd.

Hälsningar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Re:Komposter/nässelodling tyvärr
« Svar #5 skrivet: 09 okt-05 kl 01:34 »
Hej Bonnmoran

Om du vill kan du testa att ge næsslorna konkurrens av en annan
art, någon marktæckare. Till ex vallørt. Slå ned vallørten innan den
hinner sprida sina från så stannar den dær den ska vara. Vallørt
ær en tuff væxt som ger mycket grønmassa och alltid kommer igen.
Lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser