Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  samplantering  (läst 5153 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
samplantering
« skrivet: 11 jun-05 kl 16:38 »
Jag vill gärna ha tips om hur man bäst njuter av både blommor, grönsaker och bär i samma rabatt. Funderar alltså i banor som att använda smultron och jordgubbär som kantväxt etc. Bör man bygga upp rabatterna för att på så vis kunna erbjuda grönsakerna djupbädd? Finns det något som är direkt olämpligt att samplantera?

På tomten finns bl a två stora björkar, planterade vid grinden mot vägen. För att få "uppvuxen" häck snabbt (och skona plantorna från vinterns snöröjning) är tanken att göra en sorts djupbädd, 40-50 cm hög. Vad händer med björkarna om de får mylla runt sig? Svartnar de och faller ihop?  :-\
« Senast ändrad: 11 jun-05 kl 16:49 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:samplantering
« Svar #1 skrivet: 11 jun-05 kl 17:14 »
Björkar gillar vatten, så jag tror inte att de klagar. Om det är tillräckligt ljust för det du vill odla ser jag inget hinder, dvs att björkarna inte skuggar för mycket.
Jag kan tänka mig att det är en fördel att bygga upp en bädd, dels för att inte störa björkarnas rötter dels för att de växter du planterar ska slippa försöka tränga sig ner i trädrötter.

Jag har inte så stor erfarenhet av samplantering. Men det finns många fördelar. Dels att utnyttja ytan, att förvirra skadedjur (som drar fördel av monokulturer) och det är snyggt.

Att tänka på är olika höjder på grödan du vill ha, om de har olika behov av vattning/näring, om de revar sig (jordgubbar), om någon får väldigt mycket bladmassa och - plant/radavstånd, om du kommer att så/plantera i omgångar, både palntera och så?

Paul Teepen har skrivit en bok i ämnet "Ekologiska odlingstips", han har egen hemsida här på alternativ.nu.

"Carrots Love Tomatoes-
Secrets of Companion Planting for Successful Gardening" och "Roses Love Garlic
Secrets of Companion Planting with Flowers" av Louise Riotte är gamla klassiker.

/ Alba  
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:samplantering
« Svar #2 skrivet: 11 jun-05 kl 18:20 »
Hej
bra tips för samplantering finns också i Runåbergs Frökatalog. Liten guldgruva :)
/droliver

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:samplantering
« Svar #3 skrivet: 11 jun-05 kl 23:32 »
Kan tänka mig att björk ruttnar om du fyller upp jord runt stammen.
Kan du inte göra en "habrovinkel"  alltså gå runt björkarna så häcken hamnar bakom eller framför dom ?
Det kan bli så att häcken blir lägre i närheten av björkarna pga att de drar näring, så blev det för oss då vi hade några tallar som stod ca 1 meter från vår häck av liguster.

Ett alternativ kan också vara att sätta en kort bit med staket just vid björkarna och sen häck. Kanske ser lite tokigt ut i dens ögon som vill se perfektion men jag föredrar att det som passar mig är bra för mig ( nu menar jag alltså inte din häck  ;D utan att så länge det är funktionellt för mig och jag trivs med det så spelar det inte nån roll vad andra tycker, inom rimliga gränser alltså, lite  ;) hänsyn får jag väl visa )

Att bygga upp rabatter är att föredra, tycker jag. Dels blir det en snygg markering mot gräsmattan, dels värms jorden upp fortare, lägger du dessutom dit en stenkant/cementkant så värms det lite mer och stenarna håller kvar värmen lite.

Nått jag avråder från är att i samma rabatt plantera ätbart med giftigt ifall det finns små barn i närheten, egna eller besökandes.
Om du ändå vill göra så kan du sätta upp en bra markering av t ex sten/cementplattor modell mindre för att barnet ska kunna skilja på var det får plocka och var det är förbjudet.

Vi har tänkt plantera björnbär längst bak mot gärdsgården sen vinbär och längst fram jordgubbar/smultron, och så givetvis lite nässlor här och var så barnen låter bli att äta upp alla omogna bär  ;D


Man kan bygga upp komposter av lecablock och sen när jorden är färdig odla direkt i komposten, det är mitt senaste kommande projekt.
Då blir det en lägre kompost som fyller dubbel funktion, dels kompost och dels varmodlingsbänk.
Och sen är det enkelt att plocka bort ena sidan när man vill ta bort kompostjorden.

kolla följande länk www.holon.se/folke/projects/openliw/openlev.shtml

gå in på trädgård i menyn till vänster

eller sök på permakultur

Om du planterar jordgubbar i "vanliga" land så kan du sätta de små revorna i små krukor som du ställer bredvid ovanpå jorden så är det enkelt att knipa av dem när de utvecklat rötter och plantera där du vill.

En annan fördel med plantering på höjd är ju att man får ut mer än vad bottenytan ger plats för.
Och så härligt att kunna plcoka en vacker bukett och grönsaker/bär samtidigt, njutning både för munnen och ögonen.

Bondmoran


Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:samplantering
« Svar #4 skrivet: 12 jun-05 kl 00:10 »
Kan tänka mig att björk ruttnar om du fyller upp jord runt stammen.
Kan du inte göra en "habrovinkel"  alltså gå runt björkarna så häcken hamnar bakom eller framför dom ?
Det kan bli så att häcken blir lägre i närheten av björkarna pga att de drar näring, så blev det för oss då vi hade några tallar som stod ca 1 meter från vår häck av liguster.

Ett alternativ kan också vara att sätta en kort bit med staket just vid björkarna och sen häck. Kanske ser lite tokigt ut i dens ögon som vill se perfektion men jag föredrar att det som passar mig är bra för mig ( nu menar jag alltså inte din häck  ;D utan att så länge det är funktionellt för mig och jag trivs med det så spelar det inte nån roll vad andra tycker, inom rimliga gränser alltså, lite  ;) hänsyn får jag väl visa )

Bra idé! Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att göra muren ut mot vägen (alltså ena långsidan av djupbädden) ex lika hög som de nuvarande staketstolparna (sten av något slag). In mot trädgården skulle det då vara möjligt att trixa till murningen så att björkarna slapp jorden. I stället för häck just vid den höga muren kan det säkert finnas något annat passande. Rabarber, kanske. Hade tänkt att fortsätta djupbäddarna in mot trädgården i två "snäckor", för att få trevliga sittplatser i lä för såväl morgon- som kvällssol. Det vore inte dumt att plocka jordgubbar till morgonfilen direkt från frukostbordet!

Bäddarna framför huset blir även de murade (heter det så även om man använder ex gråsten?), med en kant av ex marktegel mot gräsmattan för att underlätta klippningen av densamma.

Som tur är bor jag tämligen avskilt. Jag kan göra ungefär som jag vill utan att grannarna tar skada och kan kräva mig på ersättning för mental sveda och värk.  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser