Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröngödsling?  (läst 3337 gånger)

Skogstorpskan

  • Gäst
Gröngödsling?
« skrivet: 15 maj-05 kl 17:41 »
Hejsan allihopa!
Vi har en liten åkerplätt som legat som betesvall i många år, den har bara blivit betad av våra får, och inte fått något tillbaka i gödselväg mer än det fåren har släppt ifrån sig. Så det är inte konstigt att betet blev magrare och magrare med åren, förutom ogräset veketåg som växte sig starkare och starkare. Nu har en god vän till mig plöjt upp åkern, och vi håller som bäst på med att harva. Först hade jag tänkt att bara så betesvall direkt, alternativt havre först och vall sedan. Men så är det så trångt att komma till oss, så det går nog inte att få hit en skördetröska (och tröska för hand det är inte att tänka på, vi är inte fysiskt friska nog till det). Dessutom är gödslingen ett problem för oss. Min man vill konstgödlsa, men det vill inte jag. Men jag vill heller inte sprätta fårdynga (klarar inte det heller) Så har jag börjat fundera i banor som att så nån slags gröda som gödslar jorden som man sen bara plöjer ner till hösten eller våren. Med detta hoppas jag kunna göra det så enkelt och billigt som möjligt för oss och samtidigt ge åkern ny näring för framtida betesmöjligheter.

Nu skulle jag vilja ha lite feedback om detta. Låter detta vettigt i era öron? Vilken gröda skall man i så fall välja? Marken tenderar att bli lite sank på sina ställen.

Tjotten

  • Gäst
Re:Gröngödsling?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-05 kl 19:08 »
Jag hade nog valt några olika sorter och blandat.
Någon form av klöver  men då hade jag nog valt blodklöver för den är 1 årig, vit- och röd-klöver är också utmärkta men fleråriga.
Och så hade jag valt något av följande: rajgräs, honungsört, havre eller lin (eller också för att det är så vackert)
+ att jag hade valt gul sötväppling som är mycket lämplig tillsammans med rajgräs men måste slås innan den kommer i frö (gäller visserligen de flesta).

För mig låter det vettigt men konstgödsel låter absolut inte vettigt i mina öron, det ljuder så falskt. Det är ju ingen långsiktig lösning för det försvinner allt för snabbt ur jorden igen.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Gröngödsling?
« Svar #2 skrivet: 15 maj-05 kl 19:55 »
Jag hade sått ärter och plöjt ner dem gröna. En hörna hade jag sparat och plockat till mej själv förstås  ;D

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Gröngödsling?
« Svar #3 skrivet: 16 maj-05 kl 14:17 »
Hej!

Skillanden mellan gröngödslingsvall och betesvall behöver inte vara så stor så jag tycker det verkar vara lite onödigt att först så en klövergröda för att sen plöja ner den och så en ny klöver/gräsgröda. En gröngödslingsgröda tillför endast marken kväve, förutsatt att den innehåller baljväxter. Om det är något annat växtnäringsämne det är brist på hjälper det alltså inte att gröngödsla. Har ni gjort en jordanalys? Det kanske är lågt pH vilket gör att en del näringsämnen blir svåråtkomliga för växterna även om de finns i riklig mängd i marken? Baljväxter (och de kvävefixerande bakterierna) är extra känsliga för lågt pH.

Kanske är det bara så att vallen är gammal så att de flesta insådda vallväxter med tiden ersatts av andra, mer lågproduktiva växter? Om vallen enbart använts som betesmark har i princip inte mycket näring förts bort eftersom det mesta av näringen i betet återfört med träck och urin från djuren.

Om jag vore du skulle jag ta en jordanalys (pH, fosfor och kalium), eventuellt kalka, köra ut stallgödsel (egen fårgödsel eller någon annan gödsel, t ex hästgödsel från nån granne?) och så in ny vall med en gång, antingen i grönfoder eller i renbestånd. Välj en vallblandning med baljväxter, t ex alsikeklöver och vitklöver och gräs. Om jorden är lite blöt bör timotej funka. Alsikeklöver klarar också lite blötare förhållanden.

Vad är det för jord förresten och var i landet bor ni?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser