Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrota eller spara?  (läst 3675 gånger)

Lisa TS

  • Gäst
Utrota eller spara?
« skrivet: 07 maj-05 kl 20:32 »
Hejsan!
Har ett problem... I min trädgård växer jätte-balsaminen ogenerat och hejdlöst. Jag har tyckt att växten varit spännande med dess livskraft och dessutom är den vacker. Men nu har jag läst att blomman inte tillhör den svenska floran och helst inte ska tillåtas spridning (ex vid vattendrag). Samtidigt säljs det fröer på internet!

Kan någon ge mig råd om detta? Hur har ni gjort?

Vårhälsningar,
Lisa  :D

I@

  • Gäst
Re:Utrota eller spara?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-05 kl 12:12 »
Hej Lisa!
Är jätte-balsamin detsamma som balsamblad ??? :-[ För isåfall tillhör den den svenska floran :)
Mvh Ia  8)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Utrota eller spara?
« Svar #2 skrivet: 09 maj-05 kl 12:23 »
Jättebalsamin kommer ursprungligen från Indien. Balsamblad är inflyttad från Kaukasus. Det är två olika växter.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

I@

  • Gäst
Re:Utrota eller spara?
« Svar #3 skrivet: 09 maj-05 kl 12:45 »
OK, då förstår jag.
Mvh Ia

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Utrota eller spara?
« Svar #4 skrivet: 16 maj-05 kl 18:48 »
Tänk om vi slaviskt skulle tänka på vad som tillhör vårt land från början och vad som inte ska tillåtas finnas här...frågan kan spänna över många fler spörsmål än just blommor. Mitt råd är att tycker man om den låt den växa - tar den för stor plats så rotryck några småplantor och tillåt den att växa på en begränsad yta. Trots allt ÄR den vacker, även om vissa inte tycker att den borde ha tillåtelse att få vara här!
En uppkäftig och kaxig växt ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Lisa TS

  • Gäst
Re:Utrota eller spara?
« Svar #5 skrivet: 16 maj-05 kl 22:29 »
 :-\
Okej... Jag låter bli att tolka ditt inlägg och nöjer mig med ett förtydligande ang. blomman.
Förvisso - den är vacker och kaxig, men har en okontrollerbar förmåga att sprida sig. Den förna (kallas det så?!) som bildas under den kväver all annan växtligheteller tränger undan den, vattendrag växer igen och växten blir till ett agressivt ogräs. Fröna ligger dessutom och vilar tills läge för dem att gro dyker upp. Mina poppade upp efter att jag påtat i ca 5 år i den "nya" trädgården. En dag fanns de där...

Kunde jag så skulle jag givetvis kontrollera beståndet i en eller två rabatter. Jag trodde nämligen att det var det jag gjorde förra året. Nu ser jag att fröna studsat iväg till de mest osannolika ställena, fast jag tog bort 90% av blommorna i fjol... Jag vill inte ta ansvar för att växten sprider sig till vattendragen nära min trädgård. Fy f... för att rensa upp där!  ;) I Europa är problemet de facto stort enligt myndigheterna. Suck! Är starka bekämpningsmedel botemedlet? Nej, tack. Hellre göra det man kan i det lilla medan det går. Den observante läsaren förstår nu att undertecknad kommer att rensa bort och elda upp envisa skott i evinnerlig tid...

Slutligen - jag är inte nitisk vad det gäller svenska växter eller inte, bara bekymrad över gästen (läs växten!) som gör mer skada än nytta.

Hälsn. Lisa

signe

  • Inlägg: 498
Re:Utrota eller spara?
« Svar #6 skrivet: 27 jun-05 kl 20:18 »
Jag förstår ditt problem då jag sett exempel på hur jättebalsaminen breder ut sig där den trivs. Det positiva är dock att den är ett-årig och att man kan bekämpa den ganska enkelt om man plockar bort alla blommor (eller slår ner den med lie) innan den går i frö. Sedan får man ha lite bevakning kommande år om några vilande frön kommer igång.

svindelspindel

  • Gäst
Re:Utrota eller spara?
« Svar #7 skrivet: 29 jun-05 kl 19:41 »
Vi hade jättebalsaminer i trädgården en dag, de bara poppade upp (förmodligen hade fröna legat i vila, som jag läst om i den här tråden) och hade problem med att begränsa dem i början.

Nu har vi dem i en rabatt mot en vägg, men en stump gräsmatta framför, vilket innebär att spridningen begränsas avsevärt. Det går att odla några i kruka också, inomhus, om man vill ha dem utan risk för spridning.

Egentligen ser jag inget större problem med att begränsa dem, för det syns ju tydligt på våren vad som är jättebalsamin och inte, och rensar gör man ju ändå.

//L.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 4 användare
xaelanar, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser