Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ odling  (läst 2337 gånger)

lilleulv

  • Gäst
Alternativ odling
« skrivet: 05 maj-05 kl 09:42 »
Här om dagen hörde jag på dansk radio om et ungt par, som i andra generationen odlade maskrosor – ja Ni lästa rätt MASKROSOR – som gröda på gården Det rör sig om en areal på 7 hektar.  Om et veckor skall där höstas, och det med en grönthöstare. Blad, stjälk, knoppar och blommor males och skållas.  Sen silas saften, som bevaras i kölrum.  Saften säljs på flaska till människor med gikt och reumatiske besvär.
Bemärk att familjen har detta som levebröd, och kanske kunde detta också bli det för någon i Sverige.
Jag har försökt att hitta gården på Internet, men gav upp vid sida 22. Där finns c:a 7.000 ämnen under det danska namnet Mælkebøtte.
Lilleulv

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Alternativ odling
« Svar #1 skrivet: 02 jun-05 kl 19:59 »
Oj då, nu så är det här :o    Men varför inte, vi har ju uppenbart rätt klimat för att växten ska trivas. Även i Holland finns det stora odlingar med maskrosor - och eftersom att allt på plantan är lätt att använda för människan så tycker jag att det är kul att det finns någon som "vågar" .
Jag ska också ge mig ut och leta efter deras hemsida....


lilleulv

  • Gäst
Re:Alternativ odling
« Svar #2 skrivet: 03 jun-05 kl 17:38 »
Hej Skogstrollet
Fint att någon tyckes att ideen med att odla maskrosor är bra.
Vänta med att söka sida efter sida på nettet. Når du är intresserat, så har jag i dag fått kontakt med DR, och vänter svar inom en vecka. Hoppas att få namne på ägarne, på gården och företaget. Sen skall du få höra från mig.
Går det inte, ja så må du gi dig ut på nettet - kom nu ihåg att det heter mælkebøtte på danska.
Lilleulv

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Alternativ odling
« Svar #3 skrivet: 12 jun-05 kl 20:49 »
Jag kunde inte låta bli att leta lite där ute, men jag har alltid väldigt begränsat med tid framför datorn - och med andra ord  så lyckades jag inte alls med att hitta deras sida.
Jag väntar alltså fortfarande med spänning för att se om du fått tag i några uppgifter om dem....

mälkebötter och andra spännande ord på danska brukar jag reda ut, jag är heldansk  ;D  men tack för tipset i varje fall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser