Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra små odlingar: Norr om Östersund  (läst 8551 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Våra små odlingar: Norr om Östersund
« skrivet: 13 mar-19 kl 11:17 »
Här tänkte jag försöka berätta en del om vad vi odlar och hur det går.
Om jag känner mig rätt så lär jag min vana trogen glömma bort att uppdatera resultaten.  :-[

Jag börjar med lite bakgrund:
När vi flyttade hit hösten 2006 fanns inte mycket. En rödvinbärsbuske som fåglarna lyckats så intill en rönn och en liten, liten rabarbertuva var det enda. Så småningom hittade vi en lite kraftigare rabarbertuva som på något vis tagit sig i en plätt intill den södra lagårdsgaveln. Den grävde jag upp, (trodde jag ja) delade upp i flera delar och planterade i en låda jag snickrade ihop.
Framåt sensommaren hade vi lyckats få i ordning en plats att plantera tuvorna på. Alla hade överlevt, det var väl en 6-7 stycken. Efter två år på den platsen började vi skörda lite till någon omgång rabarberkräm och de ger nu för tiden bra skördar. Runt 15 kg/år har vi kunnat ta vara på de senaste åren.
Den första plantan växte upp igen året efter och vi har kunnat dela med oss till vänner av den. Men de senaste åren har jag inte sett till något av den, så troligen finns inget kvar av den.

Året efter tog jag några sticklingar från rödvinbärsbusken och satte i den då lediga trälådan. De lyckades också överleva. Så den sensommaren fick de flytta ut intill rabarbern och gav så småningom fina bär.
Man måste komma ihåg att det är lite osäkert vilket år vi gjorde vad, det är ju ett tag sedan och ingen dokumentation gjordes.

Något år senare fick vi några naturliga avläggare svartvinbär från syrran och från en granne. Även de fick tills vidare bo intill rabarbern. Från syrran fick vi även en liten syrén och en liten hägg. Jag vet inte hur hon gjorde för att få dem att rota sig, men de levde i krukor när vi fick dem. Häggen och buskarna satte vi vid rabarbern. Några bär har vi kunnat smaka. Det dröjer säkert några år till innan det blir värt att ta reda på någon skörd.
Vi köpte även en uppstammad krusbärsplanta och satte i samma område.

Så småningom hade jag glasat in altanen. Den ligger i söderläge och nordvästanvinden stoppades i och med detta. När detta var gjort vågade vi försöka oss på några grödor som behövde förkultiveras. De senaste åren har det blivit mest tomater där. Ett par år prövade vi majs och förra året även paprika. Det är inte alltid grönsakerna hunnit mogna, men något har vi ändå kunnat äta upp.

Nu börjar jag äntligen komma till modernare tider och jag kommer ihåg lite bättre.
2016 fick vi närmaste grannen att plöja upp och harva en liten bit söder om garaget och öster om huset. Den grannen har lite mer lämplig utrustning för en så liten bit som det här är.
Tanken var att vi 2017 skulle sätta potatis på en del av detta. Eftersom min far blev väldigt dålig den här försommaren kände vi att det var viktigare att hjälpa honom och tiden räckte inte till annat. Straxt före midsommar avled han och vi kände oss inte riktigt motiverade att ta itu med något ordentligt på den här markbiten.
Vi beredde ändå någon kvadratmeter där vi planterade 10-12 jordgubbsplantor. De hade vi lyckats driva upp från frön under våren. Två gräslökstuvor fick flytta hit också. Och ett litet plommonträd blev planterad. Mot all förväntan överlevde det vintern och blommade faktiskt 2018.

Av någon anledning blev det inte någon beredning 2018 heller. Det kändes väl motigt att ta itu med ett fält som nu hunnit bli hårdare och alla möjliga blommor tagit över.
På altanen växte ändå tomater, paprika och några kryddväxter.
När vi skördat rabarber och bärbuskarna delade jag på några rabarbertuvor och planterade på den här biten som vi nu ändå kan börja kalla trädgårdslandet. En ny krusbärsplanta planterades. Sensommaren flyttade vi svartvinbärsbuskarna, den första krusbärsplantan och några av rödvinbärsbuskarna till trädgårdslandet. Till hösten ska även de kvarvarande krusbärsbuskarna flytta hit.
När det blev höst satte vi tulpanlökar och vitlöksklyftor. Det ska bli intressant att se hur de tar sig. Under åren har vi satt ett par olika sorter blomlökar lite här och där. Småkrokusar som sprider sig runt flaggstången och några andra som jag inte kommer ihåg vad det är. De satte vi för att få lite färg på tomten.

Och nu har vi 2019:
Vi tog frön från tomater, paprika och jordgubbar från förra året. Den 7:e mars började förkultiveringen av tomater och jordgubbar. För skojs skull sådde vi ett brätte (18 krukor) med egna frön och ett med köpta frön. De vi köpte är av sorten Moneymaker och troligen är de egna av samma sort. Av jordgubbarna blev det halva med egna frön och halva med köpta.
När jag tittade till tomaterna i morse såg jag att de börjat titta upp. Av de egna syns en hel del, av de köpta bara någon enstaka som nätt och jämt syns.

Den här trådstarten blev väldigt mycket text, men fortsättningen ska kunna bli betydligt mer lättläst.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #1 skrivet: 14 mar-19 kl 07:52 »
Kul berättelse.  Ser fram mot att höra mer!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #2 skrivet: 15 mar-19 kl 08:32 »
Nu måste jag först rätta ett par saker.
Jag skrev att jag ska flytta resten av krusbärsbuskarna. Det var rödvinbärsbuskarna jag menade. Men 3-4 av dem får bli kvar på sin nuvarande plats. Jag har den förhoppningen att de i viss mån ska bromsa snödrev vid sydliga vintervindar. Och att de även kan skydda trädgårdslandet en del på sommaren när det blåser från norr-nordväst, som är det vanligaste här.

Såbrättena innehåller 24 fack och inte 18 som jag skrev.
Tomatplantorna verkar pigga. Av de egna fröna växer det i ca 75 % av facken och de köpta ca 60 %. När jag tittade närmare på fröpåsen såg jag att bäst före-datum var december 2018. Det skulle kunna vara anledningen till det något sämre resultatet.
Vi får se hur det ser ut om en vecka.
Jag tror att vi måste flytta de här till en plats med ett par grader svalare temperatur. Det kan tänkas att vi är lite tidigt ute med att så. De hinner nog bli oformligt stora innan det är tillräckligt varmt på altanen.

Jordgubbssådden har jag inte tittat till ännu. De ska stå svalt och mörkt ungefär en vecka till.

Tidigare i vinter satte jag samman ett dokument med tänkbara grödor att odla i den första kolumnen med början på tredje raden. Rad två skrev jag veckor, en i varje kolumn från 5 till 44. Översta raden när de olika månaderna ungefär ligger. En del månader fick bli fyra veckor långa och några fem veckor. Månaderna går ju inte jämnt ut med veckorna.
Därefter försökte jag bedöma när det brukar kunna vara riskfritt för nattfrost där vi bor. Jag markerade två veckor för detta. De veckorna utgick jag från när jag markerade ungefärlig tid för förkultivering, frilandssådd, utplantering, skörd och lite andra saker som kan vara bra att hålla reda på.
Jag hoppas att fröförsäljarna har angett rätt uppgifter på sina hemsidor.

Till veckan blir det dags att så de egna paprikafröerna.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #3 skrivet: 15 mar-19 kl 14:31 »
Nu har jag blivit lite fundersam.
Jag var nyfiken på vilken sorts jordgubbar vi sått och tittade på påsen. Det står "Odla Jordgubbe Regina". Det verkar som vi köpt fröpåsen på ÖoB. Det är bara där jag hittat fröpåsar med det utseendet.
När jag sökt på nätet om denna jordgubbe verkar det som Regina snarare ska kallas stort smultron. Det må väl vara hänt om det är en jordgubbe eller ett smultron. Men det uppstår lite frågetecken. Regina verkar inte skicka ut utlöpare. Det är nog sant, för några sådana har jag inte sett till.

Så till min fundering:
Jordgubbar ska ju byta växtplats efter några år. Men hur är det med dessa smultron? Är det någon som vet hur det är med den saken? Jag hittar inga uppgifter om varken det ena eller andra.

Egentligen har det ingen betydelse rent praktiskt, men det kan hända att vi måste planera annorlunda var vi tänkt plantera dessa.
Tanken var att de skulle planteras i rader i ett fyrkantigt fält och efterhand plantera nya rader bredvid och riva upp de äldsta plantorna. Och i några mellanår odla något annat på den gamla växtplatsen.
Men om det inte behövs att man byter växtplats kan det vara bättre att plantera ett par rader längs kanten som ramar in hela landet. Och eventuellt mellan raderna av rabarber och bärbuskar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #4 skrivet: 28 mar-19 kl 15:34 »
Det verkar inte som någon vet om man behöver förnya om det är smultronplantor. Det dröjer ett par månader till innan vi måste besluta om hur vi ska sätta nya plantor, så än finns det tid att kunna ge besked.

Det finns säkert mer som jag glömt nämna, men här är två saker:
2017 sådde vi sockerärtor längs en björkallé. Troligen kommer inte solen åt tillräckligt på den platsen för skörden blev inte mycket att hurra för. 2018 sådde vi på samma plats, men lite tidigare. Plus att vi sådde runt några björkar inne på gården. Runt björkarna blev det bättre skörd än längs allén. Hösten 2018 tog vi även ner två stora gamla björkar som vi inte vågade låta stå kvar längre. Det blev mycket ljusare inne på gården efter detta. Det blir kanske ärtor på ett större område i sommar.

När min far gått bort tog vi reda på några av hallonkvistarna han hade vid sitt sommarställe. Om inte jag minns fel sa han att det var vildhallon han tagit hem och planterat. Vi kunde smaka några av dessa hallon 2018.
Vi har för avsikt att försöka flytta några plantor som växer i närheten till samma ställe som vi planterade min fars.

Plantorna från de egna tomatfröna skolades om Den 20:e mars. Vi tog bara reda på 19 av de plantorna. De ser ut att trivas bra.
Den 27:e mars var det dags för plantorna av köpta frön. Av dem blev det 23 plantor som skolades om.
Även fast vi tänkt försöka sätta några plantor utanför altanen har vi inte plats för resten inne på altanen. Förhoppningsvis ska det bli även paprika och gurka där.
Paprikafrön från förra årets frukter och frön från Kinesisk slanggurka sådde vi den 20:e mars. 12 fack av varje. Än så länge har jag inte kunnat skymta något av dem.

Några av smultron/jordgubbsplantorna har börjat sticka upp näsan en aning. Hoppas verkligen att alla tar sig. Efter vad jag läst kan det ta ända upp till tre månader innan de gror. De som syns behövde bara knappt fyra veckor på sig.

Allt det här står på en bänk innanför östra köksfönstret. Några timmar tidig morron och några timmar på kvällen lyser även ett par små växtljuslampor.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #5 skrivet: 25 apr-19 kl 14:29 »
I går råkade jag se att blomlökarna runt flaggstången börjat blomma. Fem dygn tidigare var det täckt av snö där. Jag gjorde en snabbrunda runt gården för att se om något mer börjar ta sig. Det börjar spritta lite här och där.
Lövsprickningen har börjat. Om jag vill ha någon björksav är det hög tid att börja tappa nu. Jag tror inte jag tar mer än någon liter för att möjligen försöka mota eventuell björkpollenallergi i år. Annars brukar jag ta runt 30 liter och göra vin av.

I dag har jag gjort en ny runda och kollat mer ordentligt. Tulpanlökarna börjar visa sina första blad. Vitlökarna verkar ta mer tid på sig. Häggen, syrénen och i viss mån svartvinbärsbuskarna visar lite grönt på grenarna. Rödvinbärsbuskarna verkar vara lite senare, bara tendenser på dem.
Rabarbern börjar knoppas i det äldre landet.

Tomatplantorna börjar bli så stora att de snart måste ut på altanen. Men det är fortfarande för låga nattemperaturer. Men jag har kommit på en förhoppningsvis listig idè. Eftersom jag även brygger öl har jag en mackapär som går ställa in olika på/av-temperaturer. Den tänkte jag försöka låta styra en liten byggfläkt. När det blir för kallt ska den slå igång och stängas av vid en förvald temperatur. Kanske det kan bli något tidigare skörd också på så sätt.

De egna paprikafröna har tagit sig bra. Av 12 fack växer det i 10. I gurkornas fack är det bara jord. Det är egentligen för sent att så om, men vi gör ändå ett försök.
Smultron/jordgubbar växer bra. Ungefär samma utfall av egna frön och köpta. Ca 22 plantor ska vi kunna sätta ut.

Till helgen ska vi nog kunna börja gräva och förbereda för de första direktsådderna.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #6 skrivet: 08 maj-19 kl 14:13 »
Här är det vinter igen. I morse var det nästan 1 dm med snö. Sedan den 1:a maj har det omväxlande snöat och töat. Därför har det inte blivit något gjort i trädgården. Det är i alla fall vad jag skyller på.
Dagen efter mitt förra inlägg började vitlökarna sticka upp. Nu är det en hel del som visat sig.
Smultron/jordgubbarna är klara att sättas ut. Några småplantor ser ut att ha vissnat. Bara det töar undan nu så ska de väl få komma ut.
Nu kommer jag ihåg att vi för några år sedan fick några plantor med vilda smultron av syrran. Hon hade tydligen grävt upp några plantor och satt i småkrukor. De växer nu intill grillkåtan. Om vi kommer ihåg det så ska vi ta frön från dem i sommar. Troligen är de revande, Jag har faktiskt inte kontrollerat det.
Jordgubbsplantorna från farsans fritidsställe går att hitta nu, innan långgräset växer upp. Där måste vi hålla undan gräset och ordna ett bättre ställe för dem att växa på.

Paprikorna är omskolade och ser ut att trivas. Tomaterna är omskolade för andra gången. Eftersom vintern återkom har jag inte kopplat in någon värmefläkt på altanen ännu. Tomaterna har därför fått ockuperat TV-rummet. Alla persienner öppna och ca 17 C där.

Den 3:e maj sådde vi lite mer för förkultivering. Gurka, fyra ynka frön i påsen. Alla har tagit sig och fyra plantor får räcka för oss. Dessutom blomkål och brysselkål. I det närmaste 100 % har grott.
Och solros, luktärt, olikfärgade ringblommor och orange ringblommor. De orangea har inte visat sig ännu, luktärtorna har börjat visa sig och de andra grodde efter bara några dagar. De ska väl klara sig ett par veckor innan de måste planteras ut.

Den här tråden verkar mer ha blivit en sorts blogg i stället för diskussionstråd. Så länge ingen påpekar något får jag väl anta att vi inte gjort något fel.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #7 skrivet: 08 maj-19 kl 14:25 »
Grejen med att odlande är att så länge det blir något så var det rätt.
Sedan skiftar förutsättningarna så enormt då vi i princip kan ha 4 årstider samtidigt, det är väl därför vi har odlingszoner tänker jag.

Jag gör väldigt ofta tvärt emot vad som kan anses vara normen för att jag finner det bekvämare, enklare och mer resultatgivande att göra som jag tycker.
Med lite bilder så kan tråden bli betydligt mer spännande och den kanske borde höra hemma i vägar till självhushållning.

Vilket påminner migmom att det kan vara läge att uppdatera i vår tråd. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #8 skrivet: 08 maj-19 kl 19:05 »
Grejen med att odlande är att så länge det blir något så var det rätt.

Du har en poäng där.

Jag bryr mig inte om att ta några bilder ännu. Det lite för mycket besvär att behöva förminska bilderna före publicering. Senare kan det nog bli några ändå.

Målet är inte att bli självförsörjande. Det här gör vi bara för att under några månader slippa planera alla inköp lika noga. Om vi kan gå ut och hämta en del av vad som behövs slipper vi skriva upp det på inköpslistan. Hemodlat brukar oftast också vara godare.
Och även för att utforska lite vad som kan gå få att växa i dessa trakter. Både för egen del och för att kunna delge andra i liknande klimat.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #9 skrivet: 22 maj-19 kl 11:07 »
Nu kan jag bjuda på en bild.
Värmefläkten inkopplad och provkörd. Fläkten syns till vänster under en bänk. Termostaten är programmerad att starta fläkten vid 12 C och slå ifrån vid 17 C. Fläkten har två effektlägen, 2 Kw och 1 Kw. Dessutom en steglös reglering. Jag kör fläkten på det lägre läget inställd på ungefär halva. När den startar går den ca 10 minuter innan  termostaten slår ifrån.

Bilden är tagen i fredags, den 17:e. På frysboxarna står det som ska planteras om. Av solrosorna är det ungefär hälften som grott. Resten växer bra och ser ut att trivas.
I går planterade vi ut smultrongubbarna. Vi flyttade också dit jordgubbsplantorna som kommer från min far och en planta med rosa blommor som måste ha följt med någon blomfröblandning.

Några av rödvinbärsbuskarna blommar och humlorna jobbar för fullt. Häggen börjar lite smått att visa några blommor. Att döma av antalet blomknoppar kan det kanske bli värt att skörda bären i år.

Vi bytte ett av köksfönstren i höstas. Ett av dagens delprojekt blir att gräva till en lagom yta att placera det gamla fönstret över som en drivbänk. Där tänker vi så kålrötter. Det är fortfarande lite för tidigt för att så något på friland.
Jag känner mig även tvungen att mäta upp odlingsytan i dag. För att kunna räkna ut hur vi ska dela upp i lämpliga bitar med ungefär samma storlek.
Att handgräva allt blir ett för mastigt projekt. Därför ska vi hyra en jordfräs till detta. Vi fick en granne att plöja och harva hela ytan för ett par år sedan. Men i och med att min far blev väldigt dålig blev det inte av att vi tog tag i fortsättningen. Annat än att vi på sensommaren började flytta dit några av bärbuskarna.
Marken känns inte allt för hård att fräsa i.
Vi tog över en liten jordfräs/kultivator efter min far, men den är i behov av reparation innan den går använda. Förhoppningsvis fungerar den till hösten, när det ska luckras upp igen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #10 skrivet: 25 maj-19 kl 19:18 »
Det har gått relativt bra de senaste dagarna. Visserligen havererade ena knivspindeln på åkgräsklipparen. Den första bytte vi förra sommaren. Men på en ca 25 år gammal maskin kan det börja vara dags för lite renoveringar.

I drivbänken sådde vi kålrot, det är tänkt som förkultivering och ska planteras ut senare.

De senaste dygnen sjönk utetemperaturen drastiskt. 6 - 7 C dagtid. Tillsammans med kalla västanvindar gjorde det att värmefläkten inte orkar dra upp till 17 grader. För att den inte ska gå konstant sänkte jag frånslaget till 15 C och ökade effekten en aning.
Två tomatblommor har slagit ut och flera knoppar visar sig. Allting på altanen ser ut att trivas utmärkt.

I går tänkte jag undersöka vad som hade låst sig i jordfräsens startapparat. Men innan jag började skruva bort en massa grejer drog jag för säkerhets skull i startsnöret. Döm om min förvåning när det fungerade som det skulle. Efter några ryck gick den t.o.m. igång. Den har alltid varit lite besvärlig att få igång. Det måste vara våra gårdsväsen som uppfattat vad vi hade på gång och reparerat den. I dag har jag startat den tre ggr och den gick igång nästan direkt alla tre gånger.

Innan jag fräste igång kände jag att jag måste ta ner en del frodigt gräs med den lilla påskjutsklipparen. En Klippo från 1987. Den lilla kondition som fanns har försvunnit under vintern, så troligen var det nyttigt att köra en dryg timme. Resten av gräsmattan kan nog få vara tills vi fått hem grejerna till åkklipparen.

Det var nog optimistiskt att tro att vi skulle kunna fräsa upp hela den tänkta ytan på ett par dagar med en hyrd jordfräs. Nu har jag kört ur en tank på våran lilla. Då har jag fått till en yta på ungefär 7x3 m. Den ska bli dubbelt så bred som första moment. Där tänkte vi sätta potatis på ca 75 % och kålrötterna och morötter på resten.
Efter hand som man orkar fräser jag upp resten bit för bit under sommaren. Rädisor, plocksallat och annat snabbväxande kan vi så i takt med att det blir fräst. Sockerärtor och rödbetor lär det också hinna bli, om kraften och tålamodet räcker till.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #11 skrivet: 27 maj-19 kl 23:30 »
 :D...Ser uppnått mogen ålder.  Yess  ... Misstänker gällande då typ någon sorts hybrid smultron ,jordgubbar att byte med plats behövs efter några år... Odling av original jordgubbar är väldigt krävande på kropp o själ...Om möjligt om inte läckergomen talar  Yess  så håll ner det till minsta möjliga nivå.... Potatis för en person är ca 50 kg ....Bra att veta om man vill bli självförsörjande.... Som sagt stora ytor behövs...Jordefräs är en bra hjälp....Tvåhjulstraktor ger det extra som kan behövas för att skona kroppen...Traktor blir ofta för mycket...Bara kul du skriver hur det går med odlingarna  Yess ....Säkerligen mänga som har nytta av det  :D ... Odling är hårt...Men ger resultat  Yess.... Som sagt potatis gillar jag att odla...Är det möjligt i din odlingszon att köra amerikanska blåbär så gör det...Liksom gott  Yess ....Leta efter en yta som är extra varm... brukar finnas....
« Senast ändrad: 28 maj-19 kl 00:24 av Tännlappen »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #12 skrivet: 28 maj-19 kl 00:27 »
Låt dig inte förvirras,

Jag är övertygad att man kan syssla med framgångsrik grönsaksodling utan maskiner.
Utan låta naturen och dess invånare göra jobbet åt en för att få en näringsrik och bördig jord i odlingarna.
Receptet heter permalultur, hugelkultur och täckodling.
Efter några år är de största redskapen du behöver sådan sommdu kan hålla i en hand.
Bra för miljön och kostar inte några större pengar i investeringskostnader.
Jag börjar mer och mer titta på barnstorlekar om jag ska vara ärlig.

No dig är ett väldigt intressant koncept
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #13 skrivet: 28 maj-19 kl 21:45 »
mmhm....mhmm...mhm.....
Jag förstår inte riktigt vad "Tännlappen" vill ha sagt. Inlägget påminner mest om några människor jag känner. Dessa pratar mest för pratandets skull.
Jag ska ändå försöka bena ut en del:
Vad eller vem som uppnått mogen ålder förstår jag inte. Jag, åkklipparen eller Klippon?
Sedan svammel om jordgubbar. Att man inte ska låta jordgubbsodlingarna bli för stora. Om det skulle bli för mycket växer det in en massa ogräs. Värre än så blir det inte.
Den lilla jordfräsen räcker långt för oss. Det finns ett par extra redskap till. Traktor behövs bara för snöröjning här. Skulle annat behov uppstå finns traktorer i grannskapet att leja in.
Det finns en plats där amerikanska blåbär kanske kan vara lämpligt att plantera. Tanken finns här redan.
I tankarna finns en del annat också. Om det blir verklighet återstår att se.

Jag håller med "Skogsvilde". Ända tills människan upptäckte att det går styra växter och odlingar skötte naturen om detta helt på egen hand. Det skedde korsningar och förädlingar även då och växterna valde själva var det var lämpligast att växa.
Med tiden ska jag läsa på mer om de metoder du nämner, men nu vill vi till att börja med försöka få igång jorden på traditionellt sätt. Vi har väntat flera år på att jag ska kunna lägga mer jobb på det lite tyngre jobbet. Men när det kommer till att krypa på knä och jobba så överlåter jag det till min sambo. Min rygg klarar inte framåtlutad arbetsställning i många minuter.

Det går framåt här. Men mitt ögonmått verkar inte vara att lita på. När jag mätte med måttband blev den första biten 6,5x5 m. Det får räcka för potatisen.
Vi har haft en liten odlingstunnel ouppackad i flera i några år. När vi letade efter den hittade vi tre krukor dahlia som övervintrade i ett förråd. Det finns hopp om liv. I den ena krukan börjar det redan visa livstecken. I vilket fall som helst fräste jag upp en yta på 4x0,8 m för tunneln. Nästa vecka ser det ut att kunna bli lite varmare här. Då sätter vi upp tunneln och planterar in brysselkål och blomkål. om jag råkat skriva vitkål någonstans är det fel. Jag vet att jag brukar blanda ihop de namnen.

Vi hittade några penséer som måste ha frösått sig själva. De växer bredvid jordgubbarna, där vi tömt krukor från tidigare år. Det betyder att jag inte kan fräsa ner den jorden ännu. Jag måste ordna till ett annat ställe först där vi kan plantera om dem.

I det nordöstra hörnet har jag börjat fräsa nästa yta. Enligt mitt opålitliga ögonmått blir det ca 7x4 m. Vad som hamnar där är inte bestämt ännu. Eftersom jag inte har vetorätt gällande planerandet blir det inte riktigt som jag önskat överallt. Men den här första sommaren hinner vi ändå inte så hela. Och jag har kommit fram till att man inte behöver hålla så noga på växtföljden ännu. Det räcker nog att hålla det lite löst i tankarna när man sår de ytor som blir.

I dag var vi tvungen att åka in till Östersund för ett par viktiga ärenden. Då passade vi på att köpa en liten påse gul sättlök och 15 kg sättpotatis. Det fick bli bintje. Det är jag uppväxt på så det blir nog bra.

När jag tittade till trädgårdslanden såg jag att kålrötterna i drivbänken redan börjat gro. Det blir till att sno på med  markberedningen. Prognosen spår nederbörd de närmaste dagarna, så då blir det inte mycket gjort. Lördag och söndag ser ut att bli uppehåll. Men på lördag har våra närmaste vänner planerat möhippa och svensexa för oss. Det är risk att man prioriterar vila på söndag.
Efter mer än 20 års samboboende har vi beslutat oss för att gifta oss i slutet på juli. Vi informerade våra vänner att om de tänker hitta på något är det bara den här helgen vi kan acceptera. Sedan har vi inte tid före bröllopet.

Tillägg:
I det första rabarberlandet kan vi börja skörda. Jag bröt bort två blommor när jag tog min runda. Troligen är det en till på gång. Jag avvaktar lite tills jag är säker.
« Senast ändrad: 28 maj-19 kl 21:59 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #14 skrivet: 29 maj-19 kl 11:14 »
Vädrets makter motarbetar jämtlänningarna. I Vålådalen, ca 12 mil härifrån, såg det ut så här i morse. (Bilden kopierad från Östersundspostens websida). Fågelvägen blir det kanske 10 mil.
Vi har klarat oss utan att snön lagt sig och utetemperaturen har nu stigit till 3 plusgrader, men snöblandat regn och kalla nordvästliga vindar. På altanen går värmefläkten konstant och håller ca 13 C där.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #15 skrivet: 02 jun-19 kl 00:07 »
Låt dig inte förvirras,

Jag är övertygad att man kan syssla med framgångsrik grönsaksodling utan maskiner.
Utan låta naturen och dess invånare göra jobbet åt en för att få en näringsrik och bördig jord i odlingarna.
Receptet heter permalultur, hugelkultur och täckodling.
Efter några år är de största redskapen du behöver sådan sommdu kan hålla i en hand.
Bra för miljön och kostar inte några större pengar i investeringskostnader.
Jag börjar mer och mer titta på barnstorlekar om jag ska vara ärlig.

No dig är ett väldigt intressant koncept

Jag bygger min jord med hjälp av en tvåhjulstraktor...Börjar bli riktigt nice jord... Tänkte på det där med täckodling,liksom odlar man man potatis till självhushållning blir det stora ytor och många ytor. Ska man då ha tag i halm o dyl för täckning tja var kommer halmen ifrån ? Konventionellt odlad kanske... Man ska nog inte slå sig på bröstet då... Som sagt jag bygger min jord från produkter jag har och det går bra  :D Jorden blir bördigare och bördigare...Då sandjord...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #16 skrivet: 02 jun-19 kl 00:11 »


Nu misslyckades du med citatet...  ;D

Jo förvisso kan man få en fin jord efter att begått mord på massor av maskar med jordfräsen.
Visst stämmer det bra att jordbruket använder sig av maskiner till sin odling, men "hobbyodlarna" med sina små jordfräsar bearbetar sina jordar flera gånger mer än vilken bonde som helst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #17 skrivet: 10 jun-19 kl 20:30 »
Det är möjligt att en del maskar dör av jordfräsen. Kanske är den fräs jag använder ändå ganska skonsam. Jag har sett massvis med stora feta levande maskar efter att jag fräst.
Potatislandet är klart.

Sättpotatisen räckte till ca 80% av landet. Resten sätter vi kålrötter på. Vi har förgrott en del i drivbänk, men inte hunnit plantera ut dem ännu.
Jag har inte förrän nu räknat på hur stort utfall det kan bli på potatisen. Om man får sju gånger det man satt skulle det bli 105 kg. Det skulle i stort sett kunna räcka till vår årsförbrukning, om vi hittar ett bra sätt att lagra den på. I värsta fall får vi köpa på affären sedan vi tagit undan för ny sättpotatis.
Den lilla odlingstunneln är uppsatt och kålarna planterade. Det ska bli intressant att se hur det här ter sig.
Straxt bortanför drivbänken skymtar tulpanerna. Det är alla möjliga former och färger.


Här har jag börjat fräsa upp ett till land. Först en gång på längden, på bilden kör jag sedan på tvären. Efter varje fräsning är det till att plocka sten.
I morgon planerar vi att kratta bort så mycket rötter och ogräs som möjligt. Sedan fräsa på längden igen innan vi sår.
Här har vi tänkt oss gul sättlök, morötter, rödbetor och troligen något mer.

Potatislandet fräste jag efter samma procedur.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #18 skrivet: 12 jun-19 kl 00:41 »
Nu misslyckades du med citatet...  ;D

Jo förvisso kan man få en fin jord efter att begått mord på massor av maskar med jordfräsen.
Visst stämmer det bra att jordbruket använder sig av maskiner till sin odling, men "hobbyodlarna" med sina små jordfräsar bearbetar sina jordar flera gånger mer än vilken bonde som helst.

Jag misslyckades inte med något citat. Allt är ju inte svart eller vitt. Finns inget som säger att hobbyodlare bearbetar sina jordar mer än nödvändigt. Själv är jag väldigt mån om jorden och som sagt den blir bördigare och bördigare. Mer och mer mask  ;D ... Vi odlar ju på olika sätt och provar oss fram. Som sagt är täckmaterialet till bäddarna odlat från andra bäddar tro. Går ju liksom åt mycket material. Radar: Fina bilder  :D

Raderat ovidkommande påhopp.  (:)
« Senast ändrad: 12 jun-19 kl 09:51 av javill »

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #19 skrivet: 10 jul-19 kl 12:02 »
Den här sommaren har hittills varit kallare än vanligt med temperaturer ner mot +2 C en del nätter. Värmefläkten på altanen har fått jobba en hel del. Jag såg någon notis om att den första veckan i juli har varit den kallaste sedan 1961.
Det verkar fungera bra på altanen. Tomaterna blommar för fullt och en hel del "ärtor" och "kulor" finns. En tomat hade väldigt bråttom. Den är i storlek som en golfboll och börjar bli ljusgrön.
Paprika börjar blomma lite. Gurkplantorna är ganska höga och det ser ut att vara blommor på gång.

Jag antar det beror på de låga temperaturerna det gått sakta med potatisen. Det tog nästan tre veckor innan man såg att de börjat. gro. Det verkar som vi klarat oss ganska bra från ogräs. Vi har ännu inte rensat bort något, men det börjar bli dags nu.
Det blev en totalflopp att plantera om kålrotsplantorna. Kanske vi gjorde det för tidigt, eller så är det ingen bra metod att göra så.

På den andra biten satte vi en rad gullök. De flesta spirar med gröna strån. Två rader sockerärt, de köpte vi i år, men det verkar vara dålig fart på dem. Det fanns en del gamla frön här efter in mor. Någon påse sedan 80-talet. Vi sådde allt på resten av biten. Det verkar finnas liv i några frön. Den här biten är det ganska mycket grus i. Det och temperaturen påverkar troligen växtligheten.

Härom dagen drog vi upp en vitlök. En knöl på ca 2 cm diameter hade bildats. En liten jordgubbe börjar mogna och en hel del kart.
Det fanns även gamla blomfrön här. Vi blandade ihop allt och sådde vid björkallén. Vi förväntar oss inte att alla de här gamla fröna ska ta sig. Det är bara kul om något gör det och vi blir av med dem och kan ha ordning på de frön vi själva skaffar.
Det finns två bestånd brandlilja här. De börjar slå ut nu.

Tredje biten är färdigfräst. Den är 6,5x4,5 m. Eftersom 15 kg sättpotatis räckte till ca 28 m2 har jag beslutat att bitarna ska få bli ungefär 30 m2. Troligen måste jag förlänga den andra biten lite.
Jag har döpt bitarna till skifte 1 - 4. Det är inte i den ordning jag fräst dem. Jag började med skifte 4, sedan skifte 1 och nu skifte 3.
Här strödde jag ut ½ kg ekologiska gula ärtor från affären. Jag brydde mig inte om att krattat bort något innan sådd den här gången. Ärtpaketet räckte till halva landet. Krattade ner ärtorna efter bästa förmåga och sedan vältade jag genom att trampa runt på samma sätt som man trampade skidbackarna när man var barn. Därefter vattnade jag ordentlig.

Förra veckan köpte vi en påse rädisfrön på såband. Det ska räcka till fem m. Det blir två rader på tvären och på resten sår vi ett till paket gula ärtor.
Vi har ingen aning om de är behandlade på något sätt för att inte gro. Det enda jag vet är att när jag var barn sköt jag ärtor med blåsrör. Några månader senare kunde jag inte förstå varför det växte ärtor lite överallt på den gård vi bodde på då.

I den lilla odlingstunneln växer det bra. Nästa år blir det nog någon mer. Det kan också bli någon hembyggd lite större tunnel. VP-rör är ca tre m långa. Byggplast är tre m bred. Om man kör ner varje rörände 1 dm i jorden och drar över plasten borde man få 10 cm på varje sida tunnel som man kan säkra med sten eller något. Man ska nog kanske även stansa en massa hål i plasten för att ventilera?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser