Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes  (läst 5619 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« skrivet: 26 jan-19 kl 22:31 »
Har funderat på att isolera ett skjul på ca 17m2 och ha som snickeri. Golvet är isolerat med 95mm och väggarna tar 95mm omodifierat om jag mins rätt, var ute i skjulet nyss för att friska upp minnet men resultatet var att hänglåset frusit.

Tanken var att ha en grundvärme så verktyg och material mår bra och höja värmen när man ska snickra. Praktiserar den tekniken på garaget/verkstan idag med hjälp av en luft/luft värmepump men på 17m2 käns den lösningen lite väl investeringstung. Även med ved som jag diskuterade i en annan tråd, samma skjul förresten.

Men jag är lite grön på snickeri så vilken grund temperatur är lämplig?
Och vad är lämpligt sätt att hålla den?
Vad kan man förvänta sig för förbrukning?

Funderat på konvektorelement på ca 2kW, kanske i kombination med en en avfuktare?

Spåna på i tråden för alla idéer är bra tills dom misslyckas.

Postat med Alternativ.nu´s app
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #1 skrivet: 26 jan-19 kl 22:53 »
Om du inte är nervöst lagd kan du ju ha en vedkamin i snickeriet och elda upp spillet du får när du snickrar.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #2 skrivet: 26 jan-19 kl 23:18 »
Nu vet jag inte hur kostnadseffektivt det är, men i min bod på ca 10m2 golvyta, har jag ett litet oljefyllt element.
Den håller ca 15c varmare än ute, och upp till ca 5-7c inne dit jag ställt termostaten. (När det var -10 så höll det sig runt 5-6c).

Ville bara ha frostfritt för tillfället.
Jag har 95+45 i vägg, 145 i tak och ca 95 i golvet.

Elementet hade jag redan så ingen inköpskostnad.


Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #3 skrivet: 27 jan-19 kl 00:21 »
Om du inte är nervöst lagd kan du ju ha en vedkamin i snickeriet och elda upp spillet du får när du snickrar.
Ved blir som sagt dyr start kostnad. Dalsland är inte helt laglöst land och jag ser inget egenvärde av att reta upp sotaren.
Annars vore ved första valet.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #4 skrivet: 27 jan-19 kl 00:24 »
Nu vet jag inte hur kostnadseffektivt det är, men i min bod på ca 10m2 golvyta, har jag ett litet oljefyllt element.
Den håller ca 15c varmare än ute, och upp till ca 5-7c inne dit jag ställt termostaten. (När det var -10 så höll det sig runt 5-6c).

Ville bara ha frostfritt för tillfället.
Jag har 95+45 i vägg, 145 i tak och ca 95 i golvet.

Elementet hade jag redan så ingen inköpskostnad.
Intressant. Ungefär som mitt skjul dock lite mindre.
Hur många watt är ditt element?
Du har ingen koll på förbrukningen?


Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #5 skrivet: 27 jan-19 kl 09:00 »
Ett konvektorelement är inte lämpligt i ett snickeri där det blir mycket sågspån och annat brännbart damm.  Värmetrådarna i ett sådant blir ju nästan glödande även i normal drift! Ett oljefyllt element är säkrare.  Eller t ex en bilkupévärmare, där är värmeelementet gjort så att det aldrig kan få någon särskilt hög yttemperatur.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #6 skrivet: 27 jan-19 kl 09:33 »
du får räkna på det. över tid har jag svårt att se något billigare än en luftvärmepump. men frågan är hur lång tid det tar innan du tjänat in investeringen. ska du torka virke där eller ska allt som är i utrymmet "behålla" sin fukthalt. du bör klara dig på +10°, beroende på rf i rummet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #7 skrivet: 27 jan-19 kl 11:59 »
Intressant. Ungefär som mitt skjul dock lite mindre.
Hur många watt är ditt element?
Du har ingen koll på förbrukningen?


Postat med Alternativ.nu´s app


Det är på 1500w (två knappar, 500+1000w).

Jag har tyvärr ingen separat mätare på den, men jag tycker inte att den dagliga/månatliga förbrukningen skiljer sig nämvärt från tidigare.

RF pendlar lite mellan ca 55-70% då jag bara har en enkel friskluftventil i väggen.

Senare i år skall jag försöka bygga en luftsolfångare och en termostatstyrd frånluftsfläkt om det blir för varmt där inne.
Jag har en södervägg att utnyttja.

Tempen håller sig hyfsat stabilt, även när det blåser.
Jag har ett par väggmonterade oljelampor om jag vill ha lite extra värme när jag är där ute och jobbar.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #8 skrivet: 27 jan-19 kl 17:14 »
Ett konvektorelement är inte lämpligt i ett snickeri där det blir mycket sågspån och annat brännbart damm.  Värmetrådarna i ett sådant blir ju nästan glödande även i normal drift! Ett oljefyllt element är säkrare.  Eller t ex en bilkupévärmare, där är värmeelementet gjort så att det aldrig kan få någon särskilt hög yttemperatur.
Bra feedback där torbjörn, tänkte endast på snabb uppvärmning inte på damm och sågspån.
Tack.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #9 skrivet: 27 jan-19 kl 17:19 »
du får räkna på det. över tid har jag svårt att se något billigare än en luftvärmepump. men frågan är hur lång tid det tar innan du tjänat in investeringen. ska du torka virke där eller ska allt som är i utrymmet "behålla" sin fukthalt. du bör klara dig på +10°, beroende på rf i rummet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jo garaget/verkstan har luft/luft pump. Ångrar inte den investering. Frågan är hur effektivt den är på 17m2? Beror på isoleringen givetvis. Får försöka räkna på fraktkostnad.
Eddit. Attans autocorrect inte menade jag fraktkostnad men nu kan jag inte minnas vad jag menade. Investering? Instalering?  Eller kanske nått med återbetalning?   Ja ja...

Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 27 jan-19 kl 18:14 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #10 skrivet: 27 jan-19 kl 17:21 »
Det är på 1500w (två knappar, 500+1000w).

Jag har tyvärr ingen separat mätare på den, men jag tycker inte att den dagliga/månatliga förbrukningen skiljer sig nämvärt från tidigare.

RF pendlar lite mellan ca 55-70% då jag bara har en enkel friskluftventil i väggen.

Senare i år skall jag försöka bygga en luftsolfångare och en termostatstyrd frånluftsfläkt om det blir för varmt där inne.
Jag har en södervägg att utnyttja.

Tempen håller sig hyfsat stabilt, även när det blåser.
Jag har ett par väggmonterade oljelampor om jag vill ha lite extra värme när jag är där ute och jobbar.
Intressant... Tack för att du delar med dig.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #11 skrivet: 27 jan-19 kl 17:24 »
Dryftade mina tankar med en snickare idag. Svaret blev att kostnaden beror på men att tänka på att förvara material till att göra möbler av med den uppvärmningen jag tänkt med att hålla 8-10 grader utom när jag var där, var ingen bra idé.
Jag spånar vidare med den infon jag fått.

Postat med Alternativ.nu´s app
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #12 skrivet: 27 jan-19 kl 17:42 »
Jo garaget/verkstan har luft/luft pump. Ångrar inte den investering. Frågan är hur effektivt den är på 17m2? Beror på isoleringen givetvis. Får försöka räkna på fraktkostnad.

Postat med Alternativ.nu´s app


De flesta luft/luft-värmepumpar trivs inte särskilt bra i ett så litet utrymme. Om det är en on/off-värmepump så kommer det att bli mycket korta gång- och stopptider, mycket slitage på startrelä mm, dålig driftekonomi eftersom systemet knappt hinner komma igång ordentligt med rätt tryck och temperaturer på kylmediet innan det är dags att stänga av, osv osv.
En invertervärmepump kanske klarar uppgiften något bättre, om det är en riktigt liten sådan med låg  effekt som dessutom kan sänka kompressorvarvtalet riktigt lågt innan även den måste börja gå i on/off-mode.

Jag tror dock aldrig man kan få investeringen i en fabriksny värmepump att löna sig. Det är en annan sak om man har en begagnad värmepump stående som man kan sätta upp utan större besvär.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #13 skrivet: 27 jan-19 kl 18:28 »
Får börja med att isolera så bra det går, dra in el och ställa in ett oljefylt element som jag tror jag har liggandes.
Jula har nu x-trapris på luft/luft men det lär återkomma.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #14 skrivet: 27 jan-19 kl 22:19 »
Det står inte så till att du kan värma det med frånluften från ditt boningshus?

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #15 skrivet: 28 jan-19 kl 08:50 »
Isolera taket med minst 30 cm och väggar 20 om det går. Kör grundvärme med vanligt oljefyllt element. Finns det möjlighet bygga till utrymme för  kamin för snabb uppvärmning så lär du ha en låg kostnad och effektiv lösning för de dagar du vill snickra och slippa det i 8 grader.
Det finns ingen temp som är rätt utan det viktigaste är så jämn temp och rf som möjligt.   Värmer du upp förrådet till och från så får du en ökad fuktavgång och då är en avfuktare ett måste alt ett mini-ftx system. Luft luft lär ju vara smidigaste lösningen med jämn temp hela vägen med låg driftkostnad men på 17 kvadrat kommer det bli svårt att hämta hem vinst mot direktverkande el. Du kanske kommer bygga ut och då är luft luft redan där.

Postat med Alternativ.nu´s app


vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #16 skrivet: 28 jan-19 kl 09:10 »
De flesta luft/luft-värmepumpar trivs inte särskilt bra i ett så litet utrymme. Om det är en on/off-värmepump så kommer det att bli mycket korta gång- och stopptider, mycket slitage på startrelä mm, dålig driftekonomi eftersom systemet knappt hinner komma igång ordentligt med rätt tryck och temperaturer på kylmediet innan det är dags att stänga av, osv osv.
En invertervärmepump kanske klarar uppgiften något bättre, om det är en riktigt liten sådan med låg  effekt som dessutom kan sänka kompressorvarvtalet riktigt lågt innan även den måste börja gå i on/off-mode.

Jag tror dock aldrig man kan få investeringen i en fabriksny värmepump att löna sig. Det är en annan sak om man har en begagnad värmepump stående som man kan sätta upp utan större besvär.
Jag har en Mitsubishi med flytande kondensering sedan 9 år. Vi har bytt lagret på fläkten. Det är allt. Dock servat varannat år.  9 års tid med trettiotals start-stopp varje dag.  Det blir 100 tusen start-stopp. Att luftvärmepumpar skulle ta skada av antal starttillfällen är en skröna som bygger på felaktig information. Det blir ett ökat slitage men att det går sönder är för att produkten inte är anpassad för ändamålet. Sen efter 15 år så har den förmodligen gjort sitt oavsett.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #17 skrivet: 28 jan-19 kl 09:32 »
TS skrev ju att det blir en dyr startkostnad med ved och en luftvärmepump kostar förmodligen mer än att elda med ved.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #18 skrivet: 28 jan-19 kl 10:24 »
Det står inte så till att du kan värma det med frånluften från ditt boningshus?
Inte riktigt, men hyfsat nära garaget/verkstan, om jag gräver en kulvert för el, kanske man kunde utöka den till att flytta luft.. eller blir det för ineffektivt? Bör nog isoleras en massa och en ordentlig kanalfläkt. sen så.... hmm massa nya tankar.
På garageväggen har jag en ca 10m2 stor luftsolfångare, den har kapacitet att värma skjulet åxå, bara solen lyser...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #19 skrivet: 28 jan-19 kl 10:30 »
Isolera taket med minst 30 cm och väggar 20 om det går. Kör grundvärme med vanligt oljefyllt element. Finns det möjlighet bygga till utrymme för  kamin för snabb uppvärmning så lär du ha en låg kostnad och effektiv lösning för de dagar du vill snickra och slippa det i 8 grader.
Det finns ingen temp som är rätt utan det viktigaste är så jämn temp och rf som möjligt.   Värmer du upp förrådet till och från så får du en ökad fuktavgång och då är en avfuktare ett måste alt ett mini-ftx system. Luft luft lär ju vara smidigaste lösningen med jämn temp hela vägen med låg driftkostnad men på 17 kvadrat kommer det bli svårt att hämta hem vinst mot direktverkande el. Du kanske kommer bygga ut och då är luft luft redan där.

Postat med Alternativ.nu´s app


Kamin kan komma i framtiden, om jag kommer på ett sätt att gå runt alla kraven sotaren har, utan att riskera böter.
Ett utekök strategiskt placerat så spillvärmen kommer skjulet tillgodo? Eller en badtunna kanske? Då behövs inget tillstånd. men hur tusan ta vara på spillvärmen? Vattenburet? Lätt opraktiskt att elda på utsidan för att få värme inne...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #20 skrivet: 28 jan-19 kl 10:32 »
TS skrev ju att det blir en dyr startkostnad med ved och en luftvärmepump kostar förmodligen mer än att elda med ved.
Ja tyvärr kostar en godkänd ved anläggning mer än en godkänd installation av en luft/luftpump, över tid lär dock veden vara billigare.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #21 skrivet: 28 jan-19 kl 10:40 »
Ja tyvärr kostar en godkänd ved anläggning mer än en godkänd installation av en luft/luftpump, över tid lär dock veden vara billigare.

Vad är det som är så dyrt i en installation av kamin?

Om du badtunna inte behöver tillstånd, placera den i skjulet då.
Du kan ju bygga en liten till katten, så den inte är ivägen
Finns väll ingen lag som säger att du måste bada för att det finns en badtunna?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #22 skrivet: 28 jan-19 kl 13:05 »
Vad är det som är så dyrt i en installation av kamin?

Om du badtunna inte behöver tillstånd, placera den i skjulet då.
Du kan ju bygga en liten till katten, så den inte är ivägen
Finns väll ingen lag som säger att du måste bada för att det finns en badtunna?
Kravet från sotaren är:
Citera
max 85 grader på närliggande, från eld ½ m till brännbart, kan halveras om sätter stålningsskydd, plåt eller minerit med 3cm distans mot brännbart.

Skorsten, CE-märkt, 3,5m lång minimum 150mm diameter, en meter över taktäckning
30x40 cm stå på bredvid skorstenen för sotning. glidskydd för skorsten.

Det som kostar är en CE-märkt skorsten. Närmsta återförsäljare indikerar ca 10kkr för 4m. Byggmax indikerar ca 6-7kkr.
Godkänd kamin, Byggmax 3,5kkr
Pris för bygganmälan & sotarbesiktning okänt men gissar på 2-3kkr
Lite gnistskydd mm ca 2kkr
Summa ca 15kkr + ved. Och Grundvärme får hållas med oljefylld elradiator.

En Luft/Luft pump kostar från ca 6kkr + installation, som man inte "får" göra själv, 3-4kkr till uppskattningsvis, men hur ska någon få reda på att man gjort det själv?
Summa ca 6-10kkr + elkostnad.

Så att följa reglerna kostar pengar, regler som är till för att skydda mig och mina grannar...
Att inte följa regler kommer åxå att kosta särskilt ved alternativet. Sett böter på 22kkr

Även konstruktiva lösningar med uppvärmt bad för husdjur riskerar böter om de placeras i slutna rum.

Så jag kommer att sikta på att isolera så bra jag kan, ställa dit en lämplig elradiator och se hur det funkar.

Om jag inte kommer på någon lysande idé.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #23 skrivet: 28 jan-19 kl 13:36 »
Läste lite om regler och reparera befintliga skorstenar får man tydligen göra, vilken tur jag har som har skorstenar i alla byggnader och skjul.
Dom ska man vara rädd om och reparera de jag vill använda.

Hur är det om du bygger en vedeldad bastu då, jag såg inte att det stod mer än att man skulle anmäla bara och inget annat krångel?
Stod inget om att man inte får snickra i bastun.

Ett annat sätt jag kan komma på som också är bra för brandrisken är vattenburna element, med en liten elkasett som värmer när du inte tar värmen utifrån.
Snabbkopplingar på utsidan för att värma med annan värmekälla.

Isolerade rör till något annat hus som du ändå värmer upp.
Gasolvärmare
Solfångare på vår och höst
Vedeldad kamin på utsidan i lämplig behållare
Typ portabel låda på hjul, husvagn, skrotbil eller nått.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #24 skrivet: 28 jan-19 kl 14:34 »
Gillar dina konstruktiva idéer :)
Men allvarligt, vattenburet med inkoppling av eldstad utifrån var ingen dum idé.
Får fundera vidare på.

Lite OT:
Befinner mig i mindre chocktillstånd efter samtal med elektriker, för el i skjulet behöver jag ju ha. Och en "nyckelfärdig" lösning kostade 20-25kkr.
Ja ja vi får se hur vi löser det problemet. ;)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #25 skrivet: 28 jan-19 kl 14:42 »
Gillar dina konstruktiva idéer :)
Men allvarligt, vattenburet med inkoppling av eldstad utifrån var ingen dum idé.
Får fundera vidare på.

Lite OT:
Befinner mig i mindre chocktillstånd efter samtal med elektriker, för el i skjulet behöver jag ju ha. Och en "nyckelfärdig" lösning kostade 20-25kkr.
Ja ja vi får se hur vi löser det problemet. ;)

Klura på det du.

Men elen? Det var ju bara ett skjul, låter som någon försöker köra upp dig.
Dra synliga ledningar själv och skruva dit så många uttag, strömbrytare som möjligt och säkringscentralen själv och sen lejer du någon med behörighet att koppla ihop det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #26 skrivet: 28 jan-19 kl 14:49 »
Eller köra med skarvsladd.

GuldJack

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #27 skrivet: 28 jan-19 kl 15:05 »

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #28 skrivet: 28 jan-19 kl 15:18 »
...
Dra synliga ledningar själv och skruva dit så många uttag, strömbrytare som möjligt och säkringscentralen själv och sen lejer du någon med behörighet att koppla ihop det.
Eller köra med skarvsladd.
o:)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #29 skrivet: 28 jan-19 kl 15:50 »
InfraComfort.
https://youtu.be/qJlb_JgxL8k


Postat med Alternativ.nu´s app

infravärmepaneler...IR
Hmm intressant, sätta i taket och värma golvet...
17m2 ~ 850W
900W = ca 3kkr

Vanliga direktverkande element ska behöva ~2kW så det skulle redan där betyda ½ effektbehovet.

Någon med konkret upplevelse av IR?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #30 skrivet: 28 jan-19 kl 16:37 »
infravärmepaneler...IR
Hmm intressant, sätta i taket och värma golvet...
17m2 ~ 850W
900W = ca 3kkr

Vanliga direktverkande element ska behöva ~2kW så det skulle redan där betyda ½ effektbehovet.

Någon med konkret upplevelse av IR?

Ja, för några år sedan bodde jag på veckorna i en golvkall övernattningslägenhet där man hade glömt att sätta in värmeelement i badrummet. Som nödlösning hade man satt dit en infravärmeplatta i taket framför tvättstället. Den gjorde ingen större nytta, det brände i nacken när man stod där men bidrog inte till att det kändes varmt i badrummet. Det var mer effektivt att bara låta badrumsdörren stå öppen. Den förra hyresgästen i lägenheten hade tydligen inte alls gillat infravärmen, arbetsbrytaren som satt ovanför de lyftbara takplattorna var nämligen avstängd.

Påståenden om att man skulle klara sig med mindre effekt och/eller mindre energiåtgång på tak-infravärme än "normal" elvärme, skulle jag vilja betrakta som grundlöst säljsnack. Sånt som är menat att gå in genom ena örat och ut genom andra.

På elektrikerforumet fluxio.se , som tyvärr är nere för tillfället, fanns det en tråd om den där typen av värmesystem. Tydligen installerades den i en del nybyggda villor under ett par år på 70-talet, då oljan nyss hade blivit dyr pga oljekrisen men elen var relativt billig. Men det dröjde inte länge förrän förespråkarna tystnade och man återgick till vanliga "brödrost" -radiatorer i hus som skulle ha direktverkande elvärme.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #31 skrivet: 28 jan-19 kl 20:37 »
Infravärmare har den fördelen att de värmer direkt även i en stor kall lokal. Hänger du upp en över din arbetsplats så kan du stå där och ha det relativt skönt utan att behöva värma upp hela lokalen. Men i ditt fall blir det ju varmt fort med en kupévärmare.

Som torbjörn är inne på, det är ingen större skillnad på hur värmen ser ut, en watt är en watt.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #32 skrivet: 29 jan-19 kl 14:19 »
Infravärme är bra i kallutrymmen eller i öppen miljö där du vistas i närheten. Har lite svårt att tro på den modellen är så bra i övrigt. Den tekniken har ju funnits sedan 70 talet. Jag har en på uteplatsen och en i jordkällaren där den sätts igång om temperaturen går under 4 grader. Inget jag skulle värma hus med.

Postat med Alternativ.nu´s app


Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #33 skrivet: 29 jan-19 kl 19:43 »
Ok IR läggs åt sidan.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #34 skrivet: 29 jan-19 kl 22:40 »
Hur skulle det vara att mura en magasinerande eldstad av tegel som eldas utifrån genom en eldstadslucka i ytterväggen...... hur hög får yttemperaturen bli innan det är risk för dammantändning?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #35 skrivet: 29 jan-19 kl 23:13 »
I elsäkerhetssammanhang brukar man anse att gränsen går vid 125 °C.  I andra fall har jag sett 110 °C.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #36 skrivet: 30 jan-19 kl 10:44 »
Hur skulle det vara att mura en magasinerande eldstad av tegel som eldas utifrån genom en eldstadslucka i ytterväggen...... hur hög får yttemperaturen bli innan det är risk för dammantändning?
Jo. Men då är inne på principen bastuugn. Jag har själv byggt en vedeldad bastu enligt den principen och då krävs det både kasett på utsidan kombinerat med värmetunnel och något som kan magasinera värmen. Typ en jäkla massa sten. Du kommer ändå inte ifrån strålskyddsanordningar och annat. Anledningen till att man sätter eldstaden på utsidan är dels estetiskt och man slipper rökgaser. Dock är det mindre effektivt. En kamin är inte så svårt att sätta in och betydligt billigare.

Postat med Alternativ.nu´s app


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #37 skrivet: 30 jan-19 kl 11:14 »
En kamin i en snickarverkstad är visserligen enkel att installera men man får göra om det destu oftare. Varje gång verkstaden har brunnit ned. Kaminer kan ju ha en yttemperatur på 500-600 grader medan trädamm kan antändas långt under 200 grader.

Personligen vill jag inte heller ha någon eldstadslucka inåt. Jag vill inte få en dammexplosion när jag har slipat någonting och öppnar luckan för att fylla på ved.

Varför tycker du Vasterbys att det måste vara en kasett i en murad eldstad? Helt meningslöst. Det räcker med en lucka i eldstadsöppningen och en enkel draglucka av något slag.

Därav min fråga om murad magasinerande eldstad. Helt enkelt en finsk murad ugn med eldningslucka utifrån. Frågan är om en sådan har tillräckligt låg yttemperatur. Under 120 grader?

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #38 skrivet: 30 jan-19 kl 11:39 »
Din lösning är säkert bra TW, och rätt murad kan du ha god säkerhetsmarginal till de där 110-125 graderna. Men 17 m2 och osmidig sotare gör det kostsamt.

Isolering är den bästa lösningen.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #39 skrivet: 30 jan-19 kl 11:41 »
En kamin i en snickarverkstad är visserligen enkel att installera men man får göra om det destu oftare. Varje gång verkstaden har brunnit ned. Kaminer kan ju ha en yttemperatur på 500-600 grader medan trädamm kan antändas långt under 200 grader.

Personligen vill jag inte heller ha någon eldstadslucka inåt. Jag vill inte få en dammexplosion när jag har slipat någonting och öppnar luckan för att fylla på ved.

Varför tycker du Vasterbys att det måste vara en kasett i en murad eldstad? Helt meningslöst. Det räcker med en lucka i eldstadsöppningen och en enkel draglucka av något slag.

Därav min fråga om murad magasinerande eldstad. Helt enkelt en finsk murad ugn med eldningslucka utifrån. Frågan är om en sådan har tillräckligt låg yttemperatur. Under 120 grader?
En kasett är effektivare. En öppen lösning blir mycket värme åt kråkorna

Postat med Alternativ.nu´s app


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #40 skrivet: 30 jan-19 kl 12:50 »
En kasett är effektivare. En öppen lösning blir mycket värme åt kråkorna

Postat med Alternativ.nu´s app


Svaret är nej. En kasett är i princip en plåtkamin insatt i en öppen spis.
Du tror förmodligen att jag talar om en öppen spis men jag talar om en helt inbyggd eldstad med endast en eldningslucka som hålls stängd vid eldning och en draglucka. Där själva grundprincipen handlar om att eld och rök är i direktkontakt med murningen som i sin tur värms upp och ger från sig litet värme i gången under många timmar.
Att sätta i en insats i en sådan skulle innebära att murkroppen inte värms upp........ och då blir det ingen värme att tala om.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #41 skrivet: 30 jan-19 kl 12:55 »
Din lösning är säkert bra TW, och rätt murad kan du ha god säkerhetsmarginal till de där 110-125 graderna. Men 17 m2 och osmidig sotare gör det kostsamt.

Isolering är den bästa lösningen.

Sotaren kan väl inte förbjuda någon att mura en eldstad och en skorsten?
Det finns inget förbud i lagstiftningen eller i nybyggnadsreglerna mot murade eldstäder och murade skorstenar och om en enskild tjänsteman börjar hitta på egna lagar för att tvinga fram marknadsmonopol åt sina kompisar då är de reglerna till för att brytas.


Fast på bara 17 kvadratmeter kan faktiskt ett litet oljefyllt elektriskt element bli mest ekonomiskt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #42 skrivet: 30 jan-19 kl 13:00 »
Ställ ett uppkapat oljefat i mitten och en upp och ner vänd stor tratt ovanför, med pipen upp genom taket.

Då kan du grilla korv om du blir hungrig också.

Pappa berättade att de hade så på en bilverkstad, när han var ung, och de eldade spillolja och allt skräp i tunnan.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #43 skrivet: 30 jan-19 kl 17:08 »
Tänkte bara dela lite till;
Nu idag efter några dagar med -10 till 18 över nätterna och ingen direkt sol på dagarna, så har tempen krupit ner till 3c i boden.

Jag kör dock bara på 500w effektläget justnu, så är snart dags att slå på knapp nr två.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #44 skrivet: 02 feb-19 kl 08:11 »
Tack rikard.
Jag lutar åt att få det så välisolerat jag kan och sätta in elvärme. Kika på en smartare styrning är åxå i planen.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

von tratt

  • Inlägg: 1743
    • Skåne
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #45 skrivet: 03 feb-19 kl 15:07 »
Litet rum som används relativt sällan (?) och gärna ska bli varmt snabbt - någon slags värmefläkt / kupevärmare känns väl vettigast. Så kan du fjärrstyra den och dra på värmen lite innan du går dit också. Pilla med ved varje gång man ska fila till nåt, alternativt stå med jacka och stela fingrar pga inte orkar pilla och vänta: blä.

Det kan vara trist att behöva lyssna på en fläkt i och för sig.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #46 skrivet: 03 feb-19 kl 15:31 »
Å andra sidan kan man ju köra igång kupévärmaren några timmar i förväg och sen stänga av den när man väl börjar vistas i rummet. Ev ha en vanlig elradiator utan fläkt för att hålla värmen när det väl har blivit varmt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser