Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starlite - extremt värmetåligt material man kan göra hemma i köket...  (läst 1984 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Starlite någon som hört talas om detta material eller känner till något om det? Det uppfanns tydligen av en brittisk hårfrissör på 1970-talet...
Värmetåligheten är svår att ifrågasätta men övriga egenskaper såsom väderbeständighet, vibrationstålighet, ålderbeständighet osv. Såg en på youtube som gjort något liknande med bakpulver, majsmjöl och vitt limm!

Kanske insidan på en rocket stove? Eller en ässja? Ja vad kan man ha det till tro?

https://www.bbc.com/reel/playlist/searching-for-starlite
https://en.wikipedia.org/wiki/Starlite
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Alltsammans luktar ren humbug.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Alltsammans luktar ren humbug.
Ja visst gör det men jag ska prova själv. 1 del bakpulver, 10 delar majsmjöl sen vitt limm. Verkar som det bildas kolskumm.

https://www.youtube.com/watch?v=aqR4_UoBIzY
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Ta reda på vilken slags bakpulver de använde. De kan vara baserade på helt olika ingredienser ur kemisk synpunkt, och jag har en känsla av att olika sorter är vanliga i olika delar av världen.
Här i Sverige består t ex bakpulver till största delen av bikarbonat (natriumvätekarbonat) och diverse syror, men det förekommer också t ex ammoniumvätekarbonat.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
I ett program som handlade om Kinesiska muren, tog de upp att de blandade i ris(mjöl) (hoppas jag minns rätt) i fogmassan. Det har ju hållt rätt länge....Både frost, värme, vind har härjat....
Sticky rice tror jag de benämnde det med.

Sjaunja

  • Inlägg: 5547
    • -
Sticky rice mortar kallas det. Det är så fascinerande att nåt man har i skafferiet kan bli ett superbra och vattentätt material som tål jordbävningar! Vet inte hur värmetåligt det är dock.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Provat med lite gammalt vetemjöl och bikarbonat blandat med hobbylimm nu och det verkar funka! Bildas ett svagt expanderande kollager ganska snabbt på sidan som bränns och glöder men sen händer inte mycket mer...

Ska prova med bikarbonat och potatismjöl och bara vatten. Har för mig perukmakare använder puder...

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Ett nytt test av "starlite"
Sorry...
han smälter en stålmutter med gassvets på en tunn skiva!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser