Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såkrukor av tidningspapper  (läst 3903 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Såkrukor av tidningspapper
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:00 »
Carina
 Fre 6 Apr, 2001 - 05:21
--------------------------------------------------------------------------------
Hej på er  
Nu har jag äntligen satt frön!
Jag köpte en "Krukgörare" från Runåbergs Fröer och har med hjälp av den tillverkat egna såkrukor av tidningspapper. Detta är första gången jag testar det, och hittills ser det lovande ut.
Någon här som gjort sådana krukor tidigare och vet hur de håller dig tills det är dax att sätta plantorna i jorden ute?
 
Sven Bergersjö
 Fre 6 Apr, 2001 - 07:29
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!
Hur fungerar krukgöraren?
Hur går det med papperskrukor, rinner inte vattnet igenom dem?
Sven
 
Carina
 Må 9 Apr, 2001 - 05:48
--------------------------------------------------------------------------------
Krukgöraren är gjord av trä i två delar.
En rund del som man virar tidningspapper två varv runt. Pappret ska sticka ganska mycket utanför änden, och det som sticker utanför viker man in som när man slår in kortsidorna på ett paket ungefär. När det är gjort trycker man det invikta i botten mot krukgörarens andra del, en rund platta med ett cirkulärt spår i. Den trycker då in tidningspapperet i botten så att krukan blir självstagande.
Ingen bra förklaring men jag hoppa du fattade ändå.
Hittills har krukorna fungerat bra. Jag ställer dem i byttor som är vattentäta. Är byttan djup så lägger jag mossa i botten, dels för att få upp krukan till kanten, men också för att det är en jättebra fukthållare. Det blir lättare att hålla en jämn fuktighet för de små plantorna.
 
Sven Bergersjö
 Må 9 Apr, 2001 - 08:54
--------------------------------------------------------------------------------
Knappast några vackra krukor jämfört med keramik va?
Sven
 
Carina
 Må 9 Apr, 2001 - 10:04
--------------------------------------------------------------------------------
Alla tycker säkert inte att det är vackert, men vem använder keramikkrukor till försådd?
Det går åt massor av småkrukor, och iom att de ändå följer med ner i jorden sen när man planterar ut dom så spelar det ingen roll om det inte är så "vackert".
Fast jag tycker faktiskt inte att det är fult, (inte om man jämför med de i min smak fula små gröna så-krukorna som finns att köpa i affären). Jag ställer tidningskrukorna i vackra gamla emaljerade byttor och här och där tittar härligt grön mossa fram. Riktigt vårvackert faktiskt  
Sen är det väl ingen nackdel heller att man känner sig nyttig när man återanvänder tidningar och att jag kan göra hur många krukor som helst till priset av en krukgörare  
 
Sven Bergersjö
 Ti 10 Apr, 2001 - 07:31
--------------------------------------------------------------------------------
Nu får du nog förklara för mig hur det här med försådd fungerar. Följer krukorna med ner i jorden?!
Sven
 
Carina
 Ti 10 Apr, 2001 - 08:13
--------------------------------------------------------------------------------
Ja vissa krukor, de som är miljövänliga och snabbt nedbrytbara.
Plastkrukor ska man naturligtsvis inte gräva ner, men man kan köpa krukor av torv och andra liknande material och dom sätter man ner i jorden när man planterar ut.
Fördelen med att sätta ner hela plantan med kruka och allt är att man stör inte rötterna lika mycket som om man ska dra ur plantan ur krukan.
 
Monica
 Må 24 Mars, 2003 - 10:15
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!
Så här ett par år efter att du berättade om krukgöraren vore det kul att veta hur det gick! Fungerade papperskrukorna lika bra som vanliga torvkrukor?
 
Carina
 Ti 25 Mars, 2003 - 08:39
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Monica!
Jajamen! papperskrukorna fungerar jättebra!  
Mvh, Carina
 
Monica
 Ti 25 Mars, 2003 - 14:07
--------------------------------------------------------------------------------
Man kanske skulle ta och investera i en sån...den låter fiffig.
Tar den mycket plats (har lite ont om förvaringsutrymme)? Vad kostade den ungefär?
 
Carina
 On 26 Mars, 2003 - 09:02
--------------------------------------------------------------------------------
Hej igen!

Den är jätteliten! Så något stort förvaringsutrymme kräver den inte. Kostade 85 kr när jag köpte den för ett par år sedan.
Jag ropade in ett gäng plåtburkar i olika varinter för 5 kr på en auktion för några år sedan. I en av dem förvarar jag alla fröpåsar, egeninsamlade fröer, etikettpinnar (glasspinnar) och krukgöraren. Praktiskt att ha allt samlat på ett ställe så man slipper leta!
 
Monica
 On 26 Mars, 2003 - 11:12
--------------------------------------------------------------------------------
Hej igen Carina,
Det låter definitivt som ett bra köp! Ok, jag har bestämt mig! Ska förskaffa mig en krukgörare så snart jag springer på en.
Sen är det bara att vänta på att snön ska börja smälta undan här uppe i Norrland...
Tack för dina svar, det är alltid kul att läsa dina inlägg, dom är så glada och positiva!
 
Carina
 To 27 Mars, 2003 - 09:12
--------------------------------------------------------------------------------
Tack Monica! Det var gulligt sagt!  
 

harald crommert

  • Inlägg: 1
Re:Såkrukor av tidningspapper
« Svar #1 skrivet: 29 mar-06 kl 16:34 »
Så här gör vi såkrukor av tidningspapper:
1  Klipp c:a 10 tidnigsblad samtidigt i 8cm breda och
    40cm långa remsor. Spola remsorna fuktiga.
2  Vira remsan runt en mindre sprayburks nedre kant.
    3cm skall ungefär sticka ut nedanför.
    (Sprayburkens botten skall vara typen inåtvälvd.)
3  Vik runt och tryck upp utsticket i den välvda botten och
    vrid sprayflaskan med nya såkrukan i handflatan.
4  Dra av såkrukan och fyll direkt med såjord.

   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser