Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ogräs i kompost  (läst 2718 gånger)

Pampam

  • Inlägg: 3
Ogräs i kompost
« skrivet: 15 mar-19 kl 15:56 »
Jag har lagt allt mitt ogräs direkt i en stor hög. Både rotogräs och fröogräs med frön  :-\. Jag trodde det var så enkelt   :embarrassed2: men nu när jag har läst på så är det inte så man gör.
Nu undrar jag om jag ska köra iväg det eller om jag kan använda det på något sätt? Jag odlar i dubbla pallkragar. Kan jag gräva ner det där?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ogräs i kompost
« Svar #1 skrivet: 15 mar-19 kl 16:17 »
Det beror lite på hur din kompost fungerar.
Är den rejält varm så klarar inte rötterna att rota sig igen utan dör.
Så är den inte tillräckligt varm så måste du skapa värme, och det enklaste är att lasta över hela massan i säckar sommdu stänger till och ställer på pallar.
Sedan får solen värma på rejält.

Du kan även gräver runt den och sila genom galler ett par gånger då får du en chans att sortera bort rotmatrial. Detta lägger du i solen så det torkar ihjäl.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pampam

  • Inlägg: 3
SV: Ogräs i kompost
« Svar #2 skrivet: 16 mar-19 kl 11:44 »
Tack för ditt svar. Skönt att jag slipper att köra iväg det.  Yess och att det är så lite jobb som att lägga i påsar. Kan jag se på ogräset när det har legat tillräckligt länge i påsarna?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ogräs i kompost
« Svar #3 skrivet: 16 mar-19 kl 12:25 »
Tack för ditt svar. Skönt att jag slipper att köra iväg det.  Yess och att det är så lite jobb som att lägga i påsar. Kan jag se på ogräset när det har legat tillräckligt länge i påsarna?

Det som händer är att gräset närapå kokas isönder eller om man har läckage så torkar det ner.
Man kan tom ha en pressening, plåt eller annat hårt där man lägger rötterna så gör solen sitt.
Även om man har kompost som man är osäker på kan man göra så. Torka och solbehandla.
Har man ett badkar så kan man fylla det med kompost och elda under det så det blir tillräckligt varmt, 70 grader sisådär. Men det går jäkla mycket ved till sånt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ogräs i kompost
« Svar #4 skrivet: 16 mar-19 kl 13:19 »
Om du lägger din kompost i botten på en pallkrage är det inte så mycket ogräs som orkar upp. Det är synd på komposten att värmebehandla den, då tar du död på så mycket värdefullt liv som maskar kryp bakterier mm.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ogräs i kompost
« Svar #5 skrivet: 16 mar-19 kl 13:39 »
Om du lägger din kompost i botten på en pallkrage är det inte så mycket ogräs som orkar upp. Det är synd på komposten att värmebehandla den, då tar du död på så mycket värdefullt liv som maskar kryp bakterier mm.

Det stämmer jäkligt bra det du säger.
Och om förutsättningarna är att det är praktiskt möjligt så är det en lämplig väg att gå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Ogräs i kompost
« Svar #6 skrivet: 16 mar-19 kl 14:14 »
Kolla Saras videor! Hon ger massor av tips om hur du kan använda ogräs och obrunnen kompost i odlingen:

https://www.youtube.com/watch?v=gJIaMAbMlUg
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Pampam

  • Inlägg: 3
SV: Ogräs i kompost
« Svar #7 skrivet: 16 mar-19 kl 20:01 »
Tack för alla svaren och tankar. Det blir att jag lägger det i botten på mina pallkragar.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Ogräs i kompost
« Svar #8 skrivet: 17 mar-19 kl 08:03 »
Några fler tips:
Lägg ogräset i en balja vatten och låt det ligga i blöt några veckor innan det får gå vidare till komposten. Då är det ingen större risk att det tar sig.
Om man har fröogräs som inte har hunnit bilda frön än (t ex maskrosor), så ryck loss blommorna från stjälkarna innan det hamnar i komposten. Då är det mindre risk att de hinner bilda frön så att säga i efterhand.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
von tratt, Jenny Donai Manitski

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser