Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solanläggning för on och off grid?  (läst 7045 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #20 skrivet: 28 jan-18 kl 10:13 »
Varför vill du egentligen kunna göra allt de du skriver och är det rimligt att det kostar 50tusen för den funktionen?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #21 skrivet: 28 jan-18 kl 12:12 »
Varför vill du egentligen kunna göra allt de du skriver och är det rimligt att det kostar 50tusen för den funktionen?


Kostar det 50 tusen? En on grid anläggning på 10 kW kostar nånstans kring 200 tusen installerat och klart. Om det kostar 50 tusen till att kunna köra off grid känns det som för mycket pengar men kan jag få möjligheten att köra off grid för 10 eller 20 tusen så kommer jag att överväga det.


Varför? Ehhh.... Om jag har massa elproduktion hemma känns det rätt korkat att inte kunna köra den i händelse av ett längre nätbortfall.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsola

  • Gäst
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #22 skrivet: 28 jan-18 kl 13:53 »
 Har en solanläggning på 17 kw. Har haft återkommande strömavbrott i nån vecka pga snöovädren. Panelerna är täckta med en halv meter snö. I växelriktaren står det " Night mode. Current produktion 0,00 W". Slutsats: Solel funkar inte som nödel. Soliga sommardagar är det sällan strömlöst.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #23 skrivet: 28 jan-18 kl 14:07 »
Är panelerna vertikalt monterade försvinner problemet med snö. Där jag bor är det snöfritt gissningsvis 10 månader per år, då skulle panelerna vara till hjälp. Se t.ex. http://cornucopia.cornubot.se/2018/01/bara-032-kwh-fran-att-salja-solel-redan.html Så det argumentet har varierande giltighet menar jag.


Nu glider vi från ämnet som är om det går att ha, om man får ha och var man hittar, anläggningar som funkar både för on grid och off grid. Varför kan vi ta i en annan tråd.


Jag repeterar: Finns det någon som kan komma med information om var och hur man hittar en sån anläggning eller känner till någon som har en eller levererar såna?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #24 skrivet: 28 jan-18 kl 14:58 »
...

Varför? Ehhh.... Om jag har massa elproduktion hemma känns det rätt korkat att inte kunna köra den i händelse av ett längre nätbortfall


På vintern i Skåne så ger min 6kw anläggning som minst 0.2kwh per dag upp till runt 10kWh en strålande dag(såna som inträffar 4 gånger under vinteråret.

Men du kan inte köra någon anläggning helt offgrid utan du behöver en batteribank att jobba mot.

http://www.solcellsgrossen.se/fronius-vaxelriktare/Fronius-Symo-Hybrid-5 kostar 26k
Ett färdigt batteri till denna
http://www.solcellsgrossen.se/Batterilosningar/Fronius-Solar-Battery-4 57k

En vanlig Inverter kostar 15k






Skogsola

  • Gäst
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #25 skrivet: 28 jan-18 kl 15:06 »
Den bakspänning som man behöver för att panelerna ska börja ge ström den får man från batterierna i så fall? Som en växelströmsgenerator som också måste vara kopplad till batteri för att den ska börja ladda?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #26 skrivet: 28 jan-18 kl 15:32 »
Den bakspänning som man behöver för att panelerna ska börja ge ström den får man från batterierna i så fall? Som en växelströmsgenerator som också måste vara kopplad till batteri för att den ska börja ladda?

 Nä solcellerna ge energi så länge solen lyser men problemet är att fånga den...

Om du då vill använda en maskin som drar 1kw och du har 17kw att tillgå från solen så är allt lugnt.
16kw kommer aldrig att användas
Men problemet kommer när solen går i moln och bara klarar att ge 0,9kw och du förbrukar 1kw...

Nästan alla saker idag klarar inte detta.
Men kan man reglera förbrukare efter tillgång så funkar det i teorin.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #27 skrivet: 28 jan-18 kl 15:34 »
Nä solcellerna ge energi så länge solen lyser men problemet är att fånga den...

Om du då vill använda en maskin som drar 1kw och du har 17kw att tillgå från solen så är allt lugnt.
16kw kommer aldrig att användas
Men problemet kommer när solen går i moln och bara klarar att ge 0,9kw och du förbrukar 1kw...

Nästan alla saker idag klarar inte detta.
Men kan man reglera förbrukare efter tillgång så funkar det i teorin.

Det är väll därför man har en batteribank, som kompenserar?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #28 skrivet: 28 jan-18 kl 16:04 »
Det är väll därför man har en batteribank, som kompenserar?

Helt riktigt

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #29 skrivet: 28 jan-18 kl 16:22 »
Helt riktigt

Hur blir det om man har stor solcellsanläggning, men bara lite batterier till att börja med.
Laddar de för mycket?

Kan man ta ut stor effekt när det är solsken, utan att förstöra batterierna?
Strömmen går väll direkt till förbrukaren?
t.ex. passa på att tvätta, eller köra något annat som drar mycket vid solsken?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #30 skrivet: 28 jan-18 kl 16:33 »
Kan man bara synka förbrukning med tillgång så behöver man knappt några batteri alls.

Tvärt om så behöver man mycket batteri om man inte kan avbryta förbrukningen utan måste ha 17kw till något.
 Sen kommer nästa problem. Hur länge måste man kunna dra denna last utan sol...


 Om vi tillexempel räknar på en tvätt kläder med fiktiva värde.

 Säg att trummotorn drar 200w konstant och värmeelementet  drar 2000w
Om då motorn går 1h efter de värmer 1h(utan motor ) och till sist kör motorn 1h.
 Totalt kommer då 2400wh (2,4kwh) förbrukas
 Om man vill kunna köra denna helt utan nät eller sol enbart på batterier så behöver man 2.4kwh lagrade i batteri.

Om man kan förflytta värmningen till när det finns tillräckligt med sol  men vill att motorn ska kunna gå även utan nät och sol så behövs 0,4kwh batteri.


Eller om vi säger att vi bara behöver dimensionera för att det kommer ett moln under 10min på hela dagen ( när värmeelementet är igång) så behövs 0,33kwh batteri.

 Sen behöver man mer batteri än bara de kWh som finns i batteriet som dessutom är beroende på vilken kemi som används
« Senast ändrad: 30 jan-18 kl 15:19 av Alexn72 »

Pera

  • Inlägg: 13
    • Närke
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #31 skrivet: 29 jan-18 kl 23:17 »
Går det att, lagligt, fixa en solanläggning som är on grid i vanliga fall men vid elbortfall i nätet kan köras off grid?


Har någon sett en sån lösning, vet nån vem som ev kan leverera?
http://www.studer-innotec.com/en/

Inte billigt men avbrotts fritt. Tyvärr mig veterligen endast bstterispänning 12, 24, 48 V

Postat med Alternativ.nu´s app


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #32 skrivet: 29 jan-18 kl 23:49 »
http://www.studer-innotec.com/en/

Inte billigt men avbrotts fritt. Tyvärr mig veterligen endast bstterispänning 12, 24, 48 V



Tack, ser intressant ut. Hittade inga priser. Sen gäller det ju att hitta nån som kan ta en totalentreprenad och leverera komplett system.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Pera

  • Inlägg: 13
    • Närke
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #33 skrivet: 05 mar-18 kl 09:23 »
Min före detta arbetsgivare borde kunna ordna total entrepenad.

http://www.teroc.se/web/page.aspx?refid=13

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 4 användare (3 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser