Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla inomhus i akvarium  (läst 8855 gånger)

Skatan

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
odla inomhus i akvarium
« skrivet: 10 jan-17 kl 23:56 »
Hej,
Jag har ett 375 l (150 * 50 * 50 cm) som jag tänkte odla i.

Kan man använda samma belysning som jag haft till akvarieväxterna?

Vad skulle ni odlat i ett såpass stort akvarium?  :)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #1 skrivet: 11 jan-17 kl 02:10 »
Japp du använder samma belysning. Funkar skitbra att dra upp plantor i tycker jag. Jag använder engångs plastmuggar som jag gjort ett hål i botten på. Just nu har jag chili i dom. Vatten i botten på akvariet några mm så växterna suger upp det dom behöver. Sen när chilisarna vuxit ur akvariet då är det dax att förgro nåt annat  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #2 skrivet: 11 jan-17 kl 19:19 »
Visst går det att odla i, frågan är bara varför?

Belysningen är i bästa fall ok för förodling och akvariet fyller ingen funktion för växterna.

Om ditt akvarium är tätt och i hyggligt skick så får du ihop till en riktigt bra odlingslampa om du säljer det. Bra ljus är viktigare än 50 kilo glas för växterna.

Mina 50 ören.

Mvh
Magnus

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #3 skrivet: 11 jan-17 kl 19:51 »
Kanske Skatan tänker på aquaponics? https://www.youtube.com/watch?v=tByWzbn5vLo

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #4 skrivet: 11 jan-17 kl 21:00 »
Gillar inte vissa växter högre luftfuktighet?

När jag hade terrarie en gång i tiden så frodades växter i det alldeles förträffligt. Växter som lätt blev fula i rumsklimat.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #5 skrivet: 13 jan-17 kl 21:20 »
Jag förgror mkt i akvarium. Plantorna trivs o växer jättebra däri. Och jag får ha dom ifred för katterna  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skatan

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #6 skrivet: 14 jan-17 kl 03:03 »
Tack för alla svar :)

Har jag tolkat det rätt om det bara fungerar till att dra upp plantor, inte att ha typ sallad där "permanent"? 

Fördelen med akvarium tänkte jag var dels att jag har ett stående, dels att det blir en ganska stor yta samt  lättvattnat då man inte behöver smådutta som i krukor och man behöver inte vara rädd för att man spiller o pajar underlaget ;)

Hade tänkt att först dra upp lite av varje med sedan fylla botten med leka, ett ordentligt lager jord & odla sallad.
Min tanke kanske inte funkar? 

Är ljuset från två lysrör verkligen så kass?
Har endast odlat i odlingsstation och fönster tidigare men tänkte att de skulle funka bra att ha sallad i då sallad inte kräver nå extremt ljus?

När jag haft akvarieväxter i har de vuxit som bara den, trots att de varit ur akvarieväxtperspektiv väldigt ljuskrävande växter samt att de varit glas och vatten emellan, vilket jag tänker begränsar hur mycket ljus som når växterna ganska mycket?

Men akvarireväxter (även de väldigt ljuskrävande) kanske kräver kanske väldigt lite ljus i jämförelse med växter ovan vatten?

Att sälja det är inte aktuellt.
Ska det användas som akvarium bör det silikonas om, vilket sänker värdet, om ens nån vill ha det...

Aquaponics låter väldans intressant!
Ska kolla upp detta närmare!



Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #7 skrivet: 14 jan-17 kl 10:45 »
Din ide funkar utmärkt! Du lär få superfin sallad.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #8 skrivet: 15 jan-17 kl 11:33 »
Ljuset är inte alls otillräckligt för sallad, bara väldigt lite. Mer ljus ger snabbare tillväxt och finare sallad.

Aquaponics är väldigt fascinerande. Jag har haft växter som en viktig del av den biologiska filtrering i alla vattensystem jag kört. Dock inte mycket ätbart, förutom att jag vattnar tomaterna med vattnet. I sommar skall jag koppla några Ikeas hydroponiska odlingsbrätten till dammen för att experimentera lite.

Men....om ditt akvarium inte är lämpligt att använda som akvarium, så är det inte lämpligt för akvaponi heller. Odla då hellre i det som du tänkt från början.

Jag limmar ofta om akvarium, det räcker gott med innerfogen. Några timmars jobb borde ge dig 2000 kr.

Mvh
Magnus

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #9 skrivet: 15 jan-17 kl 18:41 »
...

I sommar skall jag koppla några Ikeas hydroponiska odlingsbrätten till dammen för att experimentera lite.

...

Mvh
Magnus

Vad är det för pryl? Har du nån länk till den?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #10 skrivet: 16 jan-17 kl 10:44 »
Visst skulle jag kunna länka. Men Google kan göra jobbet åt dig snabbare. Så Ikea hydroponiska indier growing system.

Testar lite i källaren. Enkla, billiga och snygga lösningar för egen produktion av bladgrönsaker. Man kan få mycket grejor avsett för ändamålet för värdet av ett 375 liters akvarium😉

Mvh
Magnus

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #11 skrivet: 20 okt-18 kl 12:02 »
Intressant. Förr odlade jag upp plantor i ett akvarium. Det funkade bra för skott/sticklingar. Men det tog lite för mycket plats tyckte jag.

Jag hade i lekakulor ock vatten, sen i med en doppvärmare. Sen en frigolitskiva som satt rätt tajt mot rutorna. Ja den flöt på kulorna/vattnet kan man säga.  Det var lätt att få rötter på svåra plantor då de fick värme underifrån. Det är så man är sugen på att prova igen. Jag har sparat akvariet/grejerna i källaren.

aolana

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: odla inomhus i akvarium
« Svar #12 skrivet: 18 aug-22 kl 10:57 »
hej, vilken typ av jord ska man använda för sådan odling?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser