Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gynostemma pentaphyllum  (läst 4653 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Gynostemma pentaphyllum
« skrivet: 04 feb-13 kl 16:28 »
Jag skulle vilja veta mera om denna ört (som te) som jag tidigare inte sett i .se
Gynostemma pentaphyllum
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Gynostemma pentaphyllum
« Svar #1 skrivet: 04 feb-13 kl 19:53 »
Odödlighetsörten :) Populär bland kinesiska läkare till personer med åldersdiabetes och personer som har svårt att lägga på vikt...

Tror inte den finns som frö i Sverige, men det går ju alltid att importera :)

Du kan säkert köpa örten som te hos en kinesisk läkare i Sverige.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Gynostemma pentaphyllum
« Svar #2 skrivet: 05 feb-13 kl 11:23 »
Ja jag har köpt örten (igår) och kokat te på den.  Jag hällde kokande vatten över den och lät den dra men blev inte myckt smak på den.  Så i morse fick den småkoka.  Den påminner om Stevia lite översöt besk.
Jag har inte problem med att spjälka kolhydrater eller att gå upp i vikt (som jag vet iaf). 

Visst besitter kinesiska läkare stor kunskap ..men ofta tar de iiii  vid beskrivning av örtens fördelar.  "Väldigt många örter ger långt liv och beautiful hy" ;) 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Gynostemma pentaphyllum
« Svar #3 skrivet: 05 feb-13 kl 22:17 »
 ;D

Testa med att koka upp vatten och sen låta vattnet "lugna sig". Lägg sen på örterna/bladen, låt stå en stund under lock och sen sila. Brukar var det bästa sättet att få ut det mesta av örter.

Var det gott?

Hur känns det nu att vara odödlig ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser