Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi med höns i tättbebyggt område  (läst 22220 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #20 skrivet: 29 feb-12 kl 23:51 »
Jag bor i Rejmyre som ligger i Finspångs kommun. Därifrån fick jag svar att jo, jag fick ha hönor för de kan betraktas som sällskapsdjur men om kommunen fick in klagomål på tupp så skulle jag inte få bhålla hönorna heller. Inga handläggningsavgifter, bara ett telefonsamtal. När jag en kort tid fick inhysa en tupp här ändå så skrev jag lappar till grannarna och bad dem om tålamod några veckor.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #21 skrivet: 01 mar-12 kl 12:20 »
Om någon från kommunen kommer hit och gnölar skulle jag bjuda på lite motstånd. Det tar lång tid innan det blir s.a.s. skarpt läge. Varför ska man bli så förbenat rädd för allt? Är kostnaden för tillståndet högre än ev. vitesförläggande?

Kan man sen pracka på inspektör´n ett 18-pack så blir det antingen tyst eller så har man lite hållhake om hen fortsätter ärendet  >:D

Jämför med tiden innan någon (mer än jag och några till  ;)) spjärnade emot när vi fick bluffakturor, hot om indrivning, brev från KFM om yttrande etc. Hur farligt kan det bli egentligen? Inte ett skit!

Grannsämjan är phaen så mycke viktigare än ämbetsmän som kommer och pekar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MittUtopia

  • Inlägg: 161
    • Skåne
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #22 skrivet: 01 mar-12 kl 13:07 »
Denna frågajag har gäller visserligen inte mig eftersom jag bor gaaanska långt från tätbebyggt område. Men... Om man har t.ex 5 höns i sluten hönsgård- alltså inte fritt på gräsmattan- borde det inte räknas som husdjur generellt?!
Skillnaden från 5 undelater och 5 höns på så sätt är bajset?! Och det kan man kompostera eller köra ifrån med?! Eller?!
Hur kan kommunerna ha med det att göra?!
Myndigheter... (morr)
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Josie82

  • Inlägg: 48
    • Uppland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #23 skrivet: 01 mar-12 kl 22:16 »
Vad tror ni om att lägga gödslet i plastsäckar och köra till tippen då och då? Hur gör ni?
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #24 skrivet: 01 mar-12 kl 23:02 »
Vad tror ni om att lägga gödslet i plastsäckar och köra till tippen då och då? Hur gör ni?

Kör ut på grannens åker.......UTAN att fråga. Tror inte han skulle gilla det men i höstas var det bara tistlar där jag inte spridit hönsskit.  ;D

Vad tror ni om att lägga gödslet i plastsäckar och köra till tippen då och då? Hur gör ni?

Om inte egen örtagård räcker till skulle man ju kunna skänka till behövande vänner o. grannar. Skicka med ett 10-pack! Hönsgödsel och ägg är DYRT!
« Senast ändrad: 01 mar-12 kl 23:05 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #25 skrivet: 02 mar-12 kl 07:45 »
Denna frågajag har gäller visserligen inte mig eftersom jag bor gaaanska långt från tätbebyggt område. Men... Om man har t.ex 5 höns i sluten hönsgård- alltså inte fritt på gräsmattan- borde det inte räknas som husdjur generellt?!
Skillnaden från 5 undelater och 5 höns på så sätt är bajset?! Och det kan man kompostera eller köra ifrån med?! Eller?!
Hur kan kommunerna ha med det att göra?!
Myndigheter... (morr)
Skillnaden är att höns definieras som lantbruksdjur, och för dem gäller andra regler än för sällskapsdjur. För sällskapsdjur räcker det att man följer djurskyddsreglerna och att man inte stör sina grannar, för lantbruksdjur krävs i normalfallet tillstånd om man bor inom detaljplanerat område.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #26 skrivet: 02 mar-12 kl 07:47 »
Vad tror ni om att lägga gödslet i plastsäckar och köra till tippen då och då? Hur gör ni?
Plastsäckar är inte bra. Gödslet är ju utmärkt att kompostera, och plastsäckar kan man inte kompostera. Kan man inte använda gödslet själv eller sälja/ge bort, så bör man låta det komposteras i kommunens kompostanläggning. Om man har soptunna där det sorteras, så kan man lägga mindre mängder gödsel i facket för komposterbart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #27 skrivet: 02 mar-12 kl 09:57 »
Skillnaden är att höns definieras som lantbruksdjur, och för dem gäller andra regler än för sällskapsdjur. För sällskapsdjur räcker det att man följer djurskyddsreglerna och att man inte stör sina grannar, för lantbruksdjur krävs i normalfallet tillstånd om man bor inom detaljplanerat område.

Har något i bakhuvudet att 4 hönor räknas som sällskapsdjur. Har de kommunala påvarna mandat att ha åsikter om det eller bara som de försöker? Ibland lönar det sig att lusläsa både lagen och tillämpningsanvisningarna.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #28 skrivet: 03 mar-12 kl 18:46 »


Alla kommuner har egna regler.  Jag har kollat på min egen och på grannkommunernas hemsidor. Min egen, Nacka, lägger bara tonvikt på grannsämja, inget om tillstånd sägs.  Tyresö och Värmdö hävdar att höns inte är sällskapsdjur och därför behöver tillstånd.  Det är lätt att kolla på olika kommuners hemsidor.  Brukar finnas en rubrik om Djur eller liknande.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #29 skrivet: 03 mar-12 kl 19:43 »
Förresten, min lilla flock har sommarstuga i Värmdö. Jag har inte brytt mig om att be om tillstånd för sommargästande höns.  På en bilfri skärgårdsö - alla turister som ser min lilla flock gå och picka på tomten eller på gångstigen utanför ser så glada ut.   Skärgårdsstiftelsens tillsynsman som möjligen kunde ha ordningsmaktens synpunkter hjälper till och ger vår  sommartupp ett stort harem över vintern.

Broberg

  • Gäst
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #30 skrivet: 03 mar-12 kl 19:52 »
Vad tror ni om att lägga gödslet i plastsäckar och köra till tippen då och då? Hur gör ni?

Villafolk brukar gilla frodväxande gräsmattor som de snaggar väl och ofta. Komposterad hönsskit är ett bra alternativ till att dressa/gödsla dessa mattor med istället för konstgödsel.

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #31 skrivet: 04 mar-12 kl 08:58 »
Jag bor också i tätbebyggt område men som tur är är det mestadels sommarstugor runtom. Jag har ny 4 hönor men ingen tupp, och jag ska köpa fler ägg till sommaren. Vad gäller tillståndet så ringde jag vår kommun och frågade. Det tog 5 minuter. Sen vet jag inte om ni som vill ha fler höns måste ha speciella tillstånd, , men ärligt talat tror jag inte kommunerna lägger pengar och energi på att åka ut och kolla tomterna... Och om de gör det, är det inte värre än att ta bort några!  :)
Dv. höns, undulater & ragdoll

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #32 skrivet: 04 mar-12 kl 13:24 »
Jag bor också i tätbebyggt område men som tur är är det mestadels sommarstugor runtom. Jag har ny 4 hönor men ingen tupp, och jag ska köpa fler ägg till sommaren. Vad gäller tillståndet så ringde jag vår kommun och frågade. Det tog 5 minuter. Sen vet jag inte om ni som vill ha fler höns måste ha speciella tillstånd, , men ärligt talat tror jag inte kommunerna lägger pengar och energi på att åka ut och kolla tomterna... Och om de gör det, är det inte värre än att ta bort några!  :)

Eller som Leif GW Persson sa om den svenska poliskåren: Det gäller ju att se till att den egna arbetsbelastningen inte blir onödigt betungande.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Orpingtonfrälst

  • Inlägg: 3
    • Blekinge
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #33 skrivet: 04 mar-12 kl 19:22 »
Å va kul med en sån här tråd! Vi hämtade våra hönor igår - tre stycken orpingtondamer, helt ljuvliga på alla sätt! Är helt nybörjare på detta med höns, så det är perfekt om man har några att bolla med! I vår kommun (Ronneby Blekinge) fick man söka tillstånd och det kostade nästan 1000 kr!  :o
Än så länge är hönorna försiktiga av sig, lite spända i sin nya miljö såklart. Längtar efter varmare väder så hönsen kan ut och spatsera i trädgården på riktigt. Våra grannar är eld och lågor över hönorna och har redan varit här och hälsat på flera gånger.
Vad har ni andra för raser?

Annaisenberg

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #34 skrivet: 05 apr-18 kl 15:16 »
Hittade en gammal tråd som kanske kan vakna till liv. Hur stora är er tomt och hur många höns/tuppar har ni som bor i tätbebyggt omr? Vi har en 550m2 stor tomt och jag försöker hålla nere antalet hönor till ngn vettig nivå men det är svårt, vill ha alla sorter! Kommer dock inte ha tupp.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #35 skrivet: 05 apr-18 kl 17:35 »
Vår tomt är på 1000 kvm.  Jag har f.n.  4 normalstora och 1 dvärghöna. Ingen tupp. Tänker skaffa kläckägg så jag räknar med att ha 6 hönor i höst.  En gammal höna (7 år) är får nog åka i grytan innan sommaren.
Vi tar med hönsen till fritidshuset på sommaren. Där är tomten på 5000 kvm. 

Odlingar finns på båda ställena.  Väl inhägnade mot rådjur, hjortar och höns.

Kozmozkatten

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #36 skrivet: 30 aug-18 kl 14:43 »
Här i Härnösands kommun har politikerna godkänt ett medborgarförslag att man ska kunna få skaffa upp till sex höns utan tillstånd, det enda som krävs är en anmälan Jättebra initiativ tycker jag. Kanske kan fler lämna medborgarförslag till sina kommuner?

Tidigare kostade tillståndet här i min kommun 2600:- Idag så behöver jag bara meddela till kommunen; hur stort hönsen ska bo inne och ute, hur jag kommer hantera gödslet,  skötselrutin för städning och utfodring samt kontaktuppgifter till berörda grannar som jag pratat med. Länk här för den nyfikne: https://harnosand.eforms.se/oversikt/flow/1038



Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #37 skrivet: 31 aug-18 kl 17:24 »
Vi har med anmälan här i kommunen men det kostar likväl pengar, men det finns ingen som helst information om begränsningar så de grå att skriva 1500 hönor och 50 tuppar i anmälan
2000kr nått sånt tar kommunen här för en anmälan

 

SQ

  • Inlägg: 8
    • Blekinge
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #38 skrivet: 26 maj-19 kl 08:06 »
Hej! Vi bor i tätbebyggt område och planerar att skaffa 3-5 silkeshöns, och jag har såklart mängder med funderingar 😄
De största frågorna är nog:
-Kan man ha en ”lugn” hönsras i hönsgård (3,5 x 1,5 meter) och enbart släppa ut dem under tillsyn någon timme om dagen?
-Behöver hönshuset vara isolerat på vintern? (Bor i Blekinge)
Och har någon erfarenheter av silkeshöns vill jag jättegärna veta mer!
Tacksam för alla råd och tips jag kan få! 😊🐔🐥

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #39 skrivet: 26 maj-19 kl 17:22 »
Är nog inga större problem att ha hönorna i gården större delen av dagen, så gör jag med men har ca 7x4meter stort med tak sen får de vara ute allt mellan 1 timme och hela dagen.

Man kan ju alltid hänga upp lite mat och göra det lätt för dem att hålla sig sysselsatta när de är i den lilla gården.

Behöver inte vara isolerat, men det underlätar ju för vatten osv på vintern, jag har haft mitt hönshus isolerat men det finns flera nackdelar, dels så trivs div ohyra som kommer med hönorna och det är ju även lätt att få möss osv att bygga bo i isoleringen.

Jag har tänkt som så i år att köra oisolerat och vid de värsta nätterna hänga upp nått täcke eller dyl för att hålla temperaturen över 0an.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser