Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma Orpington *Bilder*  (läst 42729 gånger)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #60 skrivet: 18 jun-10 kl 11:05 »
Tupp säger jag med. Ser också ut som han är på gång att utveckla sadelfjädrar/behäng om du kollar mitt på hans sadel (börjar komma starkare färgade fjädrar). Du kan ju gräva lite i hans sadel med och leta efter kommande tuppfjädrar. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LillaY

  • Inlägg: 522
  • Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #61 skrivet: 18 jun-10 kl 11:12 »
Tupp säger jag med. Ser också ut som han är på gång att utveckla sadelfjädrar/behäng om du kollar mitt på hans sadel (börjar komma starkare färgade fjädrar). Du kan ju gräva lite i hans sadel med och leta efter kommande tuppfjädrar. :P

Jo jag har gjort det faktiskt :D Men väldigt svårt att avgöra..
Har ju, som jag skrev, hela tiden sett honom som en tupp men börjat tvivla både på grund av hans beteende och för att två av mina hönsvänner som varit här varit så säkra på att han var en höna. Och han blev den enda orpingtonkycklingen, så jag har ingen att jämföra honom med här hemma.

Men nu får han vara en tupp helt enkelt! ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #62 skrivet: 26 apr-11 kl 16:03 »
gul orpington kyckling med svarta fläckar på huvudet?  "han" verkar ha lite begynnande fjädrar på benen med? Kanske inte är en orpington? ;D

Någon som vet vid vilken ålder man brukar se kön på orpington?

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #63 skrivet: 25 jul-11 kl 21:02 »
dessa två olika individer är ca 8 veckor gamla  alla a bilder är en individ och alla b bilder är en annan individ. sammanlagt två individer.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #64 skrivet: 25 jul-11 kl 21:03 »
avslutar med två bilder på individ b

PetraL

  • Inlägg: 228
    • Västergötland
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #65 skrivet: 10 aug-11 kl 10:46 »
Jag försöker klura ut vad mina ungdjur är för något, tuppar eller hönor. Alla beter sig lite tuppigt, men dem ser ju ändå väldigt olika ut.
Dem kläcktes den 22 maj i år och är således 12 veckor gamla. Snälla hjläp mig!

På sista bilden har jag tyvärr lyckats att ha fokus på helt fel ställe. Jag tar mina bilder med mobilen och är som synes inte världens bästa fotograf, sorry för den usla kvaliten, hoppas att det går att se något ändå.

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #66 skrivet: 10 aug-11 kl 11:19 »
2 gula tuppar och en blå hönan tror jag.
Men de blåa,svarta och spättade kan vara svåra att könsbestämma ibland.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

PetraL

  • Inlägg: 228
    • Västergötland
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #67 skrivet: 04 sep-11 kl 18:41 »
Här kommer en ny bild på den blå "hönan". Är hon fortfarande en höna eller vad har ni experter att säga?
Att dem gula var tuppar är inte svårt att se idag. Dem har fått glansiga fjädrar i kragen, litegrann över ryggen/sadelbehäng.

_PoLo_

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #68 skrivet: 24 nov-11 kl 00:22 »
två "postorderkycklingar", men nån som kan säga/gissa kön? hoppas ju självklart på 1.1 då den ena åtm. har lite större slörar  :)

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #69 skrivet: 24 nov-11 kl 06:30 »
två "postorderkycklingar", men nån som kan säga/gissa kön? hoppas ju självklart på 1.1 då den ena åtm. har lite större slörar  :)

Tuppar  :-\
Ja kan lägga ut bilder till helgen av mina gulsvartsömmade så kan du gemföra.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Kelpie

  • Inlägg: 209
    • Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #70 skrivet: 14 maj-12 kl 18:35 »

Jag anar att det är inte första gången någon har frågat men.. Vi fick hem våra första hönor häromveckan  - två stora, tre små (ca 6-7v?) Allting funkar
riktigt bra hittills och det är lätt att bli fäst vid de. Nu får vi inte ha en tupp, och OM det är så så vill jag gärna veta så snart som möjligt så att vi kan byta ut honom. Förhoppningsvis så är det inte så - men jag kan inte låta bli att snegla på den ena och undra.. Läste någonstans förresten att man kan kasta något
över deras huvuden och hönorna duckar.. medan tuppen spanar efter faran. Vågar inte testa ifall någon råkar illa ut!
Hoppas att ni erfarna kan skildra tecken redan nu (annars får vi ge oss till tåls)
Tacksam för förslag!  :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #71 skrivet: 14 maj-12 kl 18:47 »
Jag anar att det är inte första gången någon har frågat men.. Vi fick hem våra första hönor häromveckan  - två stora, tre små (ca 6-7v?) Allting funkar
riktigt bra hittills och det är lätt att bli fäst vid de. Nu får vi inte ha en tupp, och OM det är så så vill jag gärna veta så snart som möjligt så att vi kan byta ut honom. Förhoppningsvis så är det inte så - men jag kan inte låta bli att snegla på den ena och undra.. Läste någonstans förresten att man kan kasta något
över deras huvuden och hönorna duckar.. medan tuppen spanar efter faran. Vågar inte testa ifall någon råkar illa ut!
Hoppas att ni erfarna kan skildra tecken redan nu (annars får vi ge oss till tåls)
Tacksam för förslag!  :)

Kycklingarna/Kycklingen på fotot är tyvärr tuppar/tupp :/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #72 skrivet: 14 maj-12 kl 20:55 »
nyfiken, vad tar du det på, vill också lära mig se det.

Som Jan skriver så tittar jag på dessa bilder på kam, slör, ansikte. Den har för mycket kam och slör + för rött + för mycket röd ansiktsfärg för att vara en höna om den bara är 6 - 7 veckor gammal. Hönor brukar inte börja få färg och större kam/slör förrän de börjar närma sig könsmognad.
« Senast ändrad: 14 maj-12 kl 21:05 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #73 skrivet: 14 maj-12 kl 21:00 »
Fast man måste nästan jämföra med någon av samma ras av motsatt kön för att veta, tycker jag. Rena värphönsraser med stor kam, typ legbar, FFF osv, där har ju hönorna också stor kam tidigt, fast tupparna har större.

Ser man inte på halsfjädrarna på ts kyckling, att de ser lite blanka och spetsiga ut, det är ju ett tecken på att det är en tupp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #74 skrivet: 14 maj-12 kl 21:03 »
Den är för ung för att man ska kunna se på fjädrarna. Tupparna utvecklar inte sina tuppfjädrar förrän de är runt 10 - 12 veckor. Hönor kan också ha ganska spetsiga och blanka fjädrar i halskragen, så jag själv brukar inte gå efter fjädrarna i halsen utan det är sadelfjädrarna jag väntar på. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kelpie

  • Inlägg: 209
    • Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #75 skrivet: 14 maj-12 kl 21:17 »
Tack för svaren!  Hade det funnits minsta möjlighet hade vi behållit honom - men nu är det som det är.. och som tur är så får han åka tillbaka
till ursprungshemmet (redan imorgon) Vi kommer att sakna honom - nästan oroväckande med tanke på att vi har bara haft höns i 9 dagar!   :-\

Linkoso - Japp!  Orpington....
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #76 skrivet: 14 maj-12 kl 21:22 »
Ja, då är det utan tvekan en pojke. Orpington brukar vara sent utvecklade, våran 12 veckor gamla tupp har ungefär lika liten kam som din, fast han har börjat utveckla sadelbehäng. Hönan däremot har ingen utveckling av kam eller slör alls och ingen färg i ansiktet.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

bybon

  • Inlägg: 65
    • Västerbotten
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #77 skrivet: 03 jun-12 kl 22:17 »
när ungefär går orpington att könsbestämma?
är det någon som har något bra knep på vad man ska titta efter??
mina är 2 månader och jag tycker att alla ser likadana ut
men jag är nybörjare så det är mina första kycklingar.. :)
har både hönor och tuppar lika mycket kam i den åldern?
för den är ganska lika på alla mina. annars är det nog ett gäng tuppar.  :o

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #78 skrivet: 10 jun-12 kl 09:34 »
Orpington kan ibland vara kluriga just för att dom utvecklas rätt långsamt. Vid 10-12 veckor brukar tupparna börja utveckla hackel och sadelbehäng så om inte förr så brukar man kunna se det då (gäller förövrigt alla raser utom de silkesbefjädrade  ;) )
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #79 skrivet: 15 aug-12 kl 07:20 »
Vid 10-12 veckor brukar tupparna börja utveckla hackel och sadelbehäng så om inte förr så brukar man kunna se det då (gäller förövrigt alla raser utom de silkesbefjädrade  ;) )

Och Sebright och andra "hönsbefjädrade" raser. ;D ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser