Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma Orpington *Bilder*  (läst 42731 gånger)

sallyomolly

  • Gäst
Könsbestämma Orpington *Bilder*
« skrivet: 27 mar-08 kl 06:24 »
När ser ni skillnad på tupp och höna på orpington?

Mina har precis blivit fullfjädrade, en har större slör än en annan samt har rödare kam. men den som har rödast kam är minst och ljusast i fjäderdräkten så man blir ju lite konfunderad. ...

Har ni bilder så vore det bra.

orloff

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #1 skrivet: 27 mar-08 kl 07:04 »
Har en kompis som fött upp Orpington i flera år och han har jättesvårt att se skillnad tidigt. De utvecklas olika varje individ och en tupp kan länge gå utan att utveckla större kam eller slör.  ???

tuva-li

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #2 skrivet: 07 maj-09 kl 10:30 »
Jag blir tokig på mina Orpingtonkycklingar. Alla ser ut att vara tuppar. Överallt. *gråter en skvätt*

Någon som har något tips om hur man könsbestämmer Orpington?

Om jag kikar på kam och slör och storlek på själva fjäderbollen, så gissar jag på att jag har totalt tio tuppar och en höna.

De äldsta är åtta veckor gamla (på bilderna). Den som har blek kam och små yttepytte-slör är lite mindre än de andra. De övriga är stora och har knallröda slör.
Förutom en som är stor men som har små slör också.

Kan man stirra sig tokig...? Jag törs påstå att man kan det.  ::)

Annars är det väl bara att vänta och se.

*biter på en nagel*
« Senast ändrad: 07 maj-09 kl 10:33 av Koola Viola »

tuva-li

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #3 skrivet: 07 maj-09 kl 10:31 »
Bild på den enda som jag tror är höna.
Och en bild där man ser storleksskillnaden mellan den som jag tror är höna jämfört med en av de som jag tror är tupp.

tuva-li

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #4 skrivet: 07 maj-09 kl 14:25 »
Om någon vet så tror jag det är du. Du är ju "orpington-expert" i mina ögon  :)

Men hu. Då har jag tio tuppar alltså.  Typiskt.

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #5 skrivet: 07 maj-09 kl 14:42 »
Nej faktiskt inte. Jag blir förbryllad jämt. Har olika linjer och olika färger. Och de är väldigt olika i utvecklingen.
De svåraste jag haft är de blå tvärrandiga och de pärlgrå. Jättesvårt att se.

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #6 skrivet: 07 maj-09 kl 14:45 »
Jag har en blå tvärrandig höna som jag trodde var en tupp väldigt länge, hon hade kraftig kam men den var inte knallröd, men röd var den ganska tidigt.
Så jag tror slöret får vara rött tidigt om man ska vara säker. El någotsånär säker...

Bra är ju om man har många kycklingar då kan man ju jämföra.

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #7 skrivet: 21 jun-09 kl 14:38 »
Denna linje har haft stora kammar på hönsen med ganska tidigt, men detta måste väl ändå vara en tupp? Kan ju hoppas så jag äntligen har en tupp med ett anlag för tvärrandigt och ett för pärlgrå.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #8 skrivet: 21 jun-09 kl 14:42 »
Hur gammal är den?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #9 skrivet: 21 jun-09 kl 14:44 »
Inte en aning men jag har flera jämngamla, tre med knappt några kammar och flera med både mindre kam och röda kammar. Jättesvårt detta, jag brukar ha lätt för det med dessa orpington kan vara jäkliga.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #10 skrivet: 21 jun-09 kl 15:03 »
tycker det lutar åt en höna jag  ::)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #11 skrivet: 21 jun-09 kl 15:37 »
Inte en aning men jag har flera jämngamla, tre med knappt några kammar och flera med både mindre kam och röda kammar. Jättesvårt detta, jag brukar ha lätt för det med dessa orpington kan vara jäkliga.


Jaha, det är orpington! *suckar för känner igen mig*
Det du kan börja med är ju att kolla efter sadelbehängsfjädrar! Om du hittar någon sådan så är det en tupp! =)

Väldigt svårt att säga något genom bilden... När man inte ens vet ålder. För den ser ut som en värpande höna, men jag antar att den inte är så gammal så de ska börja värpa ännu? Isf lutar det mer åt tupp.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #12 skrivet: 21 jun-09 kl 16:21 »
Nej den är mindre än hälften så stor som en vuxen ungefär. Det lutar åt tupp för mig med men jag är osäker, sadelbehänget är otydligt på orpington tycker jag.

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #13 skrivet: 21 jun-09 kl 18:06 »
Ja är det en tupp har jag snart pärlgrå tvärrandiga och blå tvärrandiga.

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #14 skrivet: 22 jun-09 kl 19:39 »
Eftersom du inte vet åldern undrar jag, kyckling-piper den fortfarande eller har den börjat gå över till ett mer vuxet läte.
Hönor och tuppar låter ofta väldigt olika, speciellt när man lyfter upp dem.

Orpington är inte alltid så lätta att skilja kön på. Jag provade att lyfta dem en del när de kommit ur pip-stadiet och det var ett ganska säkert sätt. Jag gör det fortfarande med mina vita leghorn som gärna vill försöka luras emellanåt.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

rina

  • Gäst
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #15 skrivet: 22 jun-09 kl 21:14 »
Jag tror det är en tupp jag  :) hönor brukar ha bredare fjädrar

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #16 skrivet: 23 jun-09 kl 13:50 »
Tycker den har alldeles för mycket kam och slör för att kunna vara en höna om den nu bara är halvväxt.

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #17 skrivet: 26 jun-09 kl 00:36 »
Lyft upp vuxna djur och lyssna på skillnaderna i lätet. Lyssna även när de går fritt. Jämför detta med dina kycklingar om de övergått från kycklingpip till vuxenläte.

Låter lite veligt, svårt att förklara. :-\ Vi brukar få ta till denna metoden vid min mammas Rhode Island och mina vita Leghorn.

Misstänker att tupparna kommit på att de kan kamouflera sig bland hönsen. Det tar längre tid innan de hamnar i frysen. ;)
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #18 skrivet: 26 jul-09 kl 21:59 »
Jag fortsätter på den här tråden... jag börjar nämligen misstänka att vår höna "Fine" är en tupp  :o

Vad tror ni? Hon/han är 10 veckor.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Könsbestämma Orpington *Bilder*
« Svar #19 skrivet: 26 jul-09 kl 22:37 »
Haha, ser ut som en tupp :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser