Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Fukt och regn??  (läst 1683 gånger)

afrika

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
Fukt och regn??
« skrivet: 18 sep-19 kl 08:04 »
Hej!
Jag har förstått att getter är känsliga för fukt och våtmarker? Men vid en lång regnig höst då?? Marken lär bli våt och kanske lerig? Funkar det sålänge de har ett gömställe/hus/vindskydd att gå in i?
Räcker det om det skyddet är 1 m stort per get?

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Fukt och regn??
« Svar #1 skrivet: 18 sep-19 kl 15:29 »
De kan få klövröta, om de får gå i fuktig och geggig mark. Mina getter vägrade att gå ut om det regnade, eller var geggigt ute. Jag hade dem i en del av en ladugård, där de hade trälådor i olika storlekar, där de kunde hoppa upp på eller krypa in i om de ville det. Ha gärna större till dem, de är utpräglade revirdjur, och håller hårt på reviret, en som är lägre i rang ska ha en möjlighet att gå undan.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fukt och regn??
« Svar #2 skrivet: 19 sep-19 kl 08:05 »
Det är t o m lagkrav att betesdjur ska få vara inne eller vara ute med tillgång till ligghall under den tid som betestillväxt inte sker. Så från det gräset slutar växa på hösten tills det börjar växa igen på våren ska getterna ha tillgång till tak över huvudet. Minst 1,25 kvm golvyta per vuxet djur gäller, men det är på tok för lite. Dubbla eller tredubbla siffran! Och ha minst 2 in- och utgångar, finns det bara en kommer någon gammal surtant stå där och hindra de andra, yngre getterna från att komma in...
I södra Sverige (om du nu inte bor i Afrika, vilket talet om blöta höstar kontraindikerar ;) ) har många getterna inne hela vintern, eftersom de inte har någon glädje av att gå runt i blask och lera, de lär vägra att gå ut som Ekibacken skriver. I norra Sverige är det vanligare att ha getterna ute vintertid, eftersom de tycker betydligt bättre om kyla än väta!
Ska du ha en vinterhage till dina getter måste den vara på åkermark, så du kan skörda därifrån, annars blir marken så småningom övergödd och det enda som växer då är nässlor.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 6 användare
xaelanar, kincop, Palle500, beekeepern, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser