Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Getter - antal, killingar och andra frågor  (läst 2306 gånger)

afrika

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
Getter - antal, killingar och andra frågor
« skrivet: 18 sep-19 kl 07:27 »
Funderat i flera år på att köpa getter (och ibland lutar vi åt får...). Och kanske är det dags nu!?
Vill ha getter dels för sällskapet och glädjen i det! Men även för köttet och mjölken.

Vad jag förstår är getter lite enklare än får (behöver inte klippas, äter ”allt”) och så ger de ju mjölk! Och är så personliga!! Fårens kött tycker vi väl å andra sidan är lite godare.... och dessutom smiter fåren väl inte lika mycket.
Hur och varför föll ni för getter istället för får? Använder ni getköttet, eller är det bara f mjölken/sällskapet ni har dem?

Vad tror ni om att köpa en bock och två ganska unga get-flickor. Kan de då alltid gå tillsammans?
Tror ni att de kommer få mer än en kull killingar/år/get? 

Tanken är att killingarna får gå till slakt. (Om vi fixar det!!? Men jag VILL fixa det, ser det som mkt bättre att äta eget kött från glada djur). Jag har hört att de kan bli könsmogna redan vid tre månaders ålder, så antar att man slaktar då?

Tacksam för svar!!


Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Getter - antal, killingar och andra frågor
« Svar #1 skrivet: 18 sep-19 kl 15:40 »
Ja getter är trevliga djur. Men se till att välja djur efter en bra besättning. Getter är mycket noga med sitt revir och talar om det för lägre i rang. Ett tips är att ha antingen flera höhäckar eller en stor, så att även ranglåg får tillåtelse att äta. Om man inte betäcker geten, brunstar hon året om. När hon får killingar ska inte bocken gå med henne, för hon brunstar igen efter att fått sin killing/ar. Ja, det kan få flera kullar om bocken går med henne hela tiden. Mina getter rymde aldrig, men jag hade ett fårstängsel som var 100cm högt, och innanför hade jag  elstängsel med fem trådar. Jag hade för mjölk, men eftersom jag hade sjukdomen CAE i min besättning och alla djuren blev sjuka, så blev det varken mjölk eller slakt. Jag hade en get som bodde inne i huset hos oss i fyra år, hennes mamma stötte bort henne från det hon föddes, och försökte ha ihjälp den lilla, så vi torkade den och fick bo i huset, men kunde aldrig sättas i hop med de andra. Hon var rumsren och sov i sängen. Hon gav jungfrumjölk i ett helt år, utan att fått killing eller varit betäckt. De blir könsmogna när de är 3 månader, då får du sära på bockarna, så de får gå för sig. Mina getter klippte jag vid juvret när de fått killing, för hygienens skull. Lycka till!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Getter - antal, killingar och andra frågor
« Svar #2 skrivet: 18 sep-19 kl 23:18 »
Jag har både getter och får och jag tycker fåren är mycket enklare.

Jag skulle aldrig kunna slakta några killingar. Killingar är väldigt personliga och getter/killingar kommunicerar ju med en på ett helt annat sätt än fåren gör.
Getter tycker jag är lite som en blandning mellan får och hund. Jag skulle inte kunna slakta en hund heller.

Jag har både getter och fåren för 1, sällskap, 2, bete, för att hålla markerna öppna. 3 Eu-stöden ger bra inkomster. 4. Har lite att göra.

Har du getter och bocken tillsammans jämt kanske det blir så att du får en getkilling (en flicka alltså) så när den är 4 månader så blir den betäckt av sin pappa för du tänker ju inte skilja av dem, och du kan väl inte slakta någon som är dräktig? Så det är nog bäst att skilja av dem ändå så inte killingen blir dräktig. Men visst kan du slakta nån som är 3 mån men det är väl inte mycket kött på en sån liten en. Och varför slakta mitt i sommaren när fodret är gratis.

Vad folk gör som ändå inte vill ha några livdjur utan bara äta köttet, är ju att slakta bocken efter den betäckt, sen när det kommer nya killingar, exempelvis en bock, så får bocken betäcka sin morsa och moster och sen slaktar du den. Då blir det ju i och för sig inavlel men det spelar ju ingen roll om du ändå tänker äta upp alla som föds. På det viset behöver du aldrig behålla någon bock över vintern.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Getter - antal, killingar och andra frågor
« Svar #3 skrivet: 19 sep-19 kl 05:31 »
Hej, vad kul att du funderar på getter!. Jag skaffade just getter för 4 år sedan, då vi har så mycket sly på gården, jag är laktosintolerant o mår bra på getmjölk, vill också slakta mina egna djur som ett komplement . Då jag gillar att hjälpa utrotningshotade raser har jag Gotlandskanin och Kindahöns sen 10 år föll mitt intresse på Göingegetter, de är verkligen personliga, ungefär som hund, då de vet vad heter o svarar när man ropar deras namn... Det räcker med att ha en mindre flock getter än med får brukar vara flera (vad jag förstår , då blir det ju inte lika kontaktsökande) Eftersom jag är med i bevarandet så har jag en egen bock, han gillar att gå i koppelpromenader, under mitt första år hade jag dem lösa alla tillsammans här på gården, men då åt de ju "överallt" och så fick de sen killingar under januari... nu går de åtskillda så då ka jag ha mera koll på dem, eftersom jag har killingar så vill jag INTE ha inavel. Vet många andra getägare som slaktar sina killingar kring 3 månader, och då har de "gettefint kött"lagom hanterbart och så fina skinn är det med. Så lycka till
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter - antal, killingar och andra frågor
« Svar #4 skrivet: 19 sep-19 kl 07:54 »
Du har fått många bra tips och idéer redan! Vill dock inflika några saker och frågor. Det första är att jag rekommenderar att du besöker andra i närheten som har getter, för där finns mycket kunskap och erfarenheter att hämta. Kanske kan getägarna också besöka dig och hjälpa dig med utformningen av hagar och stall.
Det finns endel att läsa om getter, det senaste som gavs ut på svenska var Getter av Erik Sjödin, men den är sedan länge slut på förlaget tyvärr. Bibliotek eller antikvariat gäller. Är du bra på engelska finns mycket get-litteratur, t ex Keeping Goats For Dummies. Norge är ett föregångsland vad gäller getskötsel, så det finns mycket att läsa om du är någorlunda bra på norska.

Hur många getter du kan eller ska ha beror till stor del på hur mycket bete du har tillgång till och hur mycket hö eller annat grovfoder du kan producera eller köpa. Så hur mycket mark har du att använda?
En vuxen get äter c:a 2 kg hö per dag (en killing äter mindre och en fullvuxen bock äter mer), och jag som bor i Götalands skogsbygder som det så fint heter, brukar räkna på 200 utfodringsdagar per år.

Du bör absolut dela på getter och bock(ar) utom under betäckningsperioden. En del getter har nog läst det där om att de har årstidsbunden brunst på hösten, men många getter är inte läskunniga även om de är smarta. Det finns obesläktade bockar att tillgå, speciellt om du är med i en bevarandeförening som kan hjälpa till med livdjursförmedling, så det finns ingen anledning av hålla på och inavla!

En 3-månaders bockkilling är alldeles för liten för att det ska vara lönt att slakta, vänta till åtminstone 7 månader, gärna mer. De flesta killingar föds på vårvintern eller våren, och hinner äta sig feta på sätern hela sommaren, så kan man slakta framåt hösten. Vissa väntar med att slakta tills ungbockarna är 1½ år om betet och fodret räcker, då kan slaktbockarna också gå ihop med avelsbocken, för han lär inte vilja vara ensam.
Varifrån åsikten att fårkött skulle vara godare än getkött kommer förstår jag inte, har du verkligen smakat ??? . Får smakar ju gammal kofta, det gör verkligen inte get!
Vill du vara med och bevara någon av våra svenska utrotningshotade raser göingegeten, jämtgeten och lappgeten, är tanken att de ska bli fler. Då slaktar man bara överskottsdjur, oftast bockar, medan övriga djur får gå vidare i aveln, antingen hemma hos dig eller hos någon annan.
Om du bestämmer dig för att bli getägare bör du köpa getterna från samma ställe så de känner varandra och är vänner, annars kan det bli ständiga bråk. Mor och dotter, systrar eller åtminstone flockkompisar funkar.
Man kan betäcka getkillingarna redan när de är 7 månader, men jag brukar låta dem växa till sig ytterligare ett år, och låta dem träffa bocken när de är ungefär 19 månader, då mår både mor och killing bättre!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter - antal, killingar och andra frågor
« Svar #5 skrivet: 19 sep-19 kl 07:55 »
Just det, länk! Föreningen Allmogegeten:
www.allmogegeten.se
 :)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser