Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bihåleinflammation  (läst 2209 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Bihåleinflammation
« skrivet: 17 sep-19 kl 21:00 »
Min lilla cayuga anka har fått bihåleinflammation.
Veterinär tyckte  jag skulle avliva  någon som har något sista tips. Tycker inte den är så sjuk  att man skall behöva avliva  den äter och dricker  och jag spolar näbben med koksalt  morgon  o kväll
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Bihåleinflammation
« Svar #1 skrivet: 18 sep-19 kl 00:58 »
Men om en vet tycker att det är avlivning som gäller, då har det gått långt. Den vet ju mycket om djuret kan leva med det och bli frisk, eller om det är mycket lidande för djuret.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bihåleinflammation
« Svar #2 skrivet: 18 sep-19 kl 08:57 »
Veterinärer, och läkare med för den delen, har inte alltid rätt. Och deras personliga syn på en fråga kan verkligen färga av sig på svaret. Vi har råkat ut för båda sorterna, och det gäller verkligen att försöka välja rätt själv.

Ville jag ha ankstek skulle jag följa veterinärens råd, annars skulle jag låta fågeln få en chans att tillfriskna. Du ser ju hur det går, och avlivning är ju ingen stor process, utan den "behandlingen" kan du ju sätta in när som helst du tycker det ser hopplöst ut.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Bihåleinflammation
« Svar #3 skrivet: 18 sep-19 kl 11:01 »
NEj, de har de inte, men om en anka har besvär som gör att det inte är tjänligt för ankan, så är det faktiskt avlivning som gäller. Sedan finns det mångar gånger som en vet rekommenderar avlivning för djurets bästa, medans djurägaren har svårt att acceptera det. Mår inte ankan bra avlivning, annars får du göra som du själv anser vara värdigt för ankan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bihåleinflammation
« Svar #4 skrivet: 18 sep-19 kl 11:29 »
Jaja, det är ju var gränsen går som är det besvärliga att veta, och om djuret blir bra om det får stå ut med besväret/behandlingen en stund till. Och där får man inte alltid bra svar.

Jag tror Lars-Göran tolkar sitt djur rätt, men har svårt att veta om bihåleinflammationen ger sig på ett par dagars behandling eller om det är antibiotika som skulle behövas. Eller om någon här har en bättre huskur än värme och saltlösning.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Bihåleinflammation
« Svar #5 skrivet: 20 sep-19 kl 09:23 »
Jag vill bara säga att  första svaret var väntat blir alltid så  .Men jag gjorde en bedömning  och jag tyckte inte att just den första vet hade varken kunskap eller intresse  Men nu har jag hittat rätt  och faktiskt har det gått tillbaks.
Är aldrig fel att agera efter sunt förnuft  men man kan inte allt så goda råd är alltid värdefullt.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Bihåleinflammation
« Svar #6 skrivet: 20 sep-19 kl 23:13 »
Att du fick svaret som du väntat, beror på att det finns djurägare som inte kan se hur sjuka sina djur är, utan till alla medel ska ha dem kvar, trots att inte djuret mår bra, utan att avlivning är det bästa sättet för djuret att slippa att lida, men det var ju skönt att du fick komma till en vet som kunde djur bättre.
« Senast ändrad: 21 sep-19 kl 07:41 av Ekibacken fjäderfä »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 4 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser