Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gård utan lån vad kan den avkasta?  (läst 4746 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Gård utan lån vad kan den avkasta?
« Svar #20 skrivet: 18 sep-19 kl 08:55 »
Man kan ju förädla skogen själv, i mån av tid och intresse och avsättning. En satsning på ett eget sågverk kanske går ihop sig om nån i närheten ska renovera ladan eller vill ha uddamått på köksgolvets plankor. Eller så spar man in på virkesköp utifrån när man själv ska bygga, det är ju pengar det med.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gård utan lån vad kan den avkasta?
« Svar #21 skrivet: 18 sep-19 kl 09:11 »
Jag tänker på svärmor och svärfar, de hade just en sådan gård med de arealerna, och det gick ingen nöd på dem. De hade först mjölk-kor, sedan am/di-kor på slutet, och skogen stod för en del av inkomsten. Och nu har framför allt barnbarnen fått nytta av det överskott som de skapade.

Men skall man få en stor inkomst årligen så man kan tävla med normen av idag så får man nog tänka kreativt. Å andra sidan är det inte en heltjänst att sköta jordbruket på en sådan gård om man inte väljer för hög förädlingsgrad (typ mjölk-kor), och skogen är bara ett par månaders jobb per år, så man kan fylla sin tid med något som går att kombinera. En gård är en bra plats för mycket. Det finns t om de som bloggar och tjänar pengar på att skriva om sin plats på jorden.
« Senast ändrad: 18 sep-19 kl 09:19 av Själv är bäste dräng »

Marcus B

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Gård utan lån vad kan den avkasta?
« Svar #22 skrivet: 20 sep-19 kl 20:32 »
Jag tänker på svärmor och svärfar, de hade just en sådan gård med de arealerna, och det gick ingen nöd på dem. De hade först mjölk-kor, sedan am/di-kor på slutet, och skogen stod för en del av inkomsten. Och nu har framför allt barnbarnen fått nytta av det överskott som de skapade.


Men skall man få en stor inkomst årligen så man kan tävla med normen av idag så får man nog tänka kreativt. Å andra sidan är det inte en heltjänst att sköta jordbruket på en sådan gård om man inte väljer för hög förädlingsgrad (typ mjölk-kor), och skogen är bara ett par månaders jobb per år, så man kan fylla sin tid med något som går att kombinera. En gård är en bra plats för mycket. Det finns t om de som bloggar och tjänar pengar på att skriva om sin plats på jorden.

Tanken skulle vara att arbeta med detta på heltid på 2pers och leva på djuren primärt och skogen sekundärt. Förstår som jag skrev tidigare att arialen inte räcker till men det går arrendera till det som krävs. Så frågan är kan man leva med ”normala” levnadsstandard på inkomsterna från en sådan gård. Köttet säljs som köttlådor och allt arbete görs av oss 2.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gård utan lån vad kan den avkasta?
« Svar #23 skrivet: 20 sep-19 kl 22:41 »
Tanken skulle vara att arbeta med detta på heltid på 2pers och leva på djuren primärt och skogen sekundärt. Förstår som jag skrev tidigare att arialen inte räcker till men det går arrendera till det som krävs. Så frågan är kan man leva med ”normala” levnadsstandard på inkomsterna från en sådan gård. Köttet säljs som köttlådor och allt arbete görs av oss 2.

Jag tycker detta är en jättekonstig fråga, eftersom du frågar om arealen på gården kan vara tillräcklig för att du ska kunna verka som bonde.
Det är väl bara att titta på hur andra bönder har det.
Med ratsit och hitta.se är det ju lätt att kolla upp hur stora gårdar andra har.

Jag kollade hur stor gård "storbonden" i mitt området har. Vad jag vet är att han har ca 120 mjölkkor och enligt hitta.se är gården på drygt 100hektar.
Sen finns det en annan bonde i området som nyligen byggt ny ladugård för 20 miljoner och de bor också på en fastighet som är på drygt 100 hektar.
Hur många hundra hektar dessa två arrenderar har jag ingen aning om, men lär ju vara en del. Det är betydligt viktigare att bruka mycket mark än att ha många djur.

Jag har också en fastighet på 100 hektar och jag är ingen bonde och gården avkastar ju precis det man har kvar i skogen, dvs har man 100 hektar skog som är avverkningsbar så är det ju betydligt bättre än att göra som grannarna mina som köpte en gård på 100 hektar där allting är avverkat.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gård utan lån vad kan den avkasta?
« Svar #24 skrivet: 21 sep-19 kl 12:40 »
Tanken skulle vara att arbeta med detta på heltid på 2pers och leva på djuren primärt och skogen sekundärt. Förstår som jag skrev tidigare att arialen inte räcker till men det går arrendera till det som krävs. Så frågan är kan man leva med ”normala” levnadsstandard på inkomsterna från en sådan gård. Köttet säljs som köttlådor och allt arbete görs av oss 2.

Grejen är att för att få runt ett småbrukshushåll så behöver man vara en tusenkonstnär och ha ett flertal olika inriktningar som var för sig tar er i en riktning där ni kan leva på det.
Sädersodling, grönsaker, besöksnäring, biodling, hantverk, sälja sina tjänster utanför den egna gården.
Osv osv.
Syssla med sådant som ni är bra på, genererar mycket i förhållande till arbetsinsatsen och ni tycker är kul.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gård utan lån vad kan den avkasta?
« Svar #25 skrivet: 21 sep-19 kl 12:47 »
För att inte tala om bidragssystemet som gör alla bönder till pappersjobbare...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser