Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckta kycklingar  (läst 5336 gånger)

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
Nykläckta kycklingar
« skrivet: 17 maj-06 kl 09:14 »
Inget diskussionsämne möjligen, men ville bara dela med mig av att mina små kycklingar kläcktes i helg! Det blev 18 stycken av de 29 ägg jag fick tillskickat av gruff! Tack Gruff detta känns verkligen otroligt kul!

Krösamaja

  • Inlägg: 29
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #1 skrivet: 17 maj-06 kl 09:39 »
Vad roligt! Grattis! ;D

Vad är det för kycklingar?

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #2 skrivet: 17 maj-06 kl 10:45 »
Grattis...
hur bär ni er åt.. mina sura damer får  mellan 11 och 13 ägg... men i förrgår kläcktes bara ett..hos en av dom... de andra var tomma... jag ska fixa en lampa och lysa...


lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #3 skrivet: 17 maj-06 kl 10:55 »
Grattis till kycklingarna!  ;D

Det är nästan det roligaste och spännande som finns när kläckningen närmar sig och man undrar hur många nya små liv man får  :). Min dvärgkochinhöna Ulla ligger på 3 ägg och om ca 2 veckor vet jag vad det blir. Spännande  ;D. 2 av äggen är hennes egna och ett är från Fifi silkeshöna. Dvärgkochintuppen Olle är far.
« Senast ändrad: 17 maj-06 kl 10:58 av Lena A »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #4 skrivet: 17 maj-06 kl 11:02 »
Iceman, om äggen efter lysningen sen visar sig vara "klarägg", hönan är en pålitlig ruvare och jag vet med mig att hönsen får så bra mat dom kan, så skulle jag titta lite snett på tuppens förmåga. Lampan är skitbra att ha. Då ser man och vet vad som händer inuti äggen. Plus att det är så himla kul att se det där lilla grodynglet simma där inne  :) Men skaffa ingen ljussvag budjetlampa. Du blir bara irriterad och köper en ny sen i alla fall.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #5 skrivet: 17 maj-06 kl 16:52 »
Gruff! Har du fotat hönan med mobilkameran ?  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #6 skrivet: 17 maj-06 kl 20:15 »
Ja, nästan  :-[ Har en liten skräpkamera. Och när jag väl hade krympt ner bilden till dom tillåtna 50k så vart det inge mer än så kvar. Men söt är hon, lilla Lucy III.

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #7 skrivet: 26 maj-06 kl 18:20 »
Kul med kycklingar!  :D
Istället för att lägga pengar på en ny lampa brukar jag använda en vanlig lamphållare med sladd till en liten glödlampa, sätta i en 40 w päronlampa o sen tejpa fast en toarulle som omsluter glödlampan o sen hålla ägget mot toarullsänden. Det funkar hur bra som helst. Det enda dumma är att man måste ha ett vägguttag i närheten förstås. Det bästa är att man kan klippa lite i toarullen o forma den hur stor eller liten man vill ha den. Perfekt när man ska lysa små dvärghönsägg. :D
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #8 skrivet: 26 maj-06 kl 18:34 »
Jag menade förstås att toarullen ska tejpas fast i lamphållaren och inte i glödlampan..
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Ulla-Karin

  • Gäst
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #9 skrivet: 28 maj-06 kl 11:51 »
Jag använder en liten ficklampa från Clas Ohlsson, ingen elanslutning, inga toarullar, funkar jättebra. Jag lyser efter 1,5 vecka, då är det inga tvivel om befruktat eller ej. Det enda som krävs är att det är någorlunda mörkt, så det får bli på kvällen om dagen är solig.

Helenan

  • Gäst
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #10 skrivet: 29 maj-06 kl 08:41 »
Vad ser du efter en och en halv vecka då?

orloff

  • Gäst
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #11 skrivet: 29 maj-06 kl 09:05 »
Röda trådar från en liten prick. Ser ut som en spindel  :D

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #12 skrivet: 29 maj-06 kl 09:43 »
Kanske fel tråd men jag försöker här  :-\

Jag hoppas få kycklingar i veckan  :). Förra året kläcktes de i början av juli när det var sommar och varmt ute. Jag hade dem i en bur utomhus tills det var dags för mamman att överge dem och de flyttades in i hönshuset och sedermera klarade de sig själva.

Nu när det är drygt 10 grader och ingen sommar  :(, funderar jag på hur jag ska göra med dem. Kan jag ha dem ute trots att det är relativt kallt? Jag  tänker att mamman värmer dem. Jag tror att det är bättre för dem (och lättare för mig) om de är i buren utomhus, som jag kan flytta runt till fräscht gräs där de kan sprätta och trivas i gröngräset  :)

Vad tycker ni?
« Senast ändrad: 29 maj-06 kl 09:44 av Lena A »

Helenan

  • Gäst
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #13 skrivet: 29 maj-06 kl 10:41 »
Grattis...
hur bär ni er åt.. mina sura damer får  mellan 11 och 13 ägg... men i förrgår kläcktes bara ett..hos en av dom... de andra var tomma... jag ska fixa en lampa och lysa...
Läste i min favorit bok: Höns i trädgård av Karin Neu... att inavel kan ge dålig kläckbarhet på äggen. Kan det vara så?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #14 skrivet: 29 maj-06 kl 18:14 »
mina sura damer får  mellan 11 och 13 ägg... men i förrgår kläcktes bara ett..hos en av dom...
de andra var tomma...

Dålig kläckbarhet hör ju oftast samman med dålig/steril tupp
speciellt mistänkt om äggen är tomma.. (dvs obefruktade)

Bra att veta:
Men också Marek o Pullorumsjuka kan vara orsaken till dålig kläckbarhet (fast då brukar äggen innehålla döda kycklingar) !
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 16:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #15 skrivet: 30 maj-06 kl 00:31 »
Det gläder mig. Hoppas du på många hönor nu då? Jag har verkligen haft nöje utav mina islänningar. Jämfört med alla "finhöns" jag haft så har dom alltid varit härdigast. Starka kycklingar. Plus, att färgerna är så vackra. Tror det var Charlotte som sa "Att kläcka islandsägg är som att öppna en påse lösgodis!"


Ja, de är verkligen vackra och redan speciella individer! Jag och barnen kan sitta hur länge som helst och bara titta på dem, vilken lisa för själen.
Oj, det blir svårt att göra sig av med några av dem; vi trodde inte att det skulle bli så många!
På tal om inavel som någon nämnde i tråden... skulle det vara mycket dumt att behålla en av tupparna?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #16 skrivet: 30 maj-06 kl 09:57 »
Oj, det blir svårt att göra sig av med några av dem; vi trodde inte att det skulle bli så många!
Du kan få en av mina Islänningshönor ..då har du inte så många kycklingar kvar sen  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helenan

  • Gäst
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #17 skrivet: 30 maj-06 kl 11:26 »
Man ska nog inte vara för rädd för inavel. Förr var det nog inte så stort utbyte av tuppar kanske? Jag tänkte bara at thar man problem av den sorten KAN det vara så.

Ulla-Karin

  • Gäst
Re:Nykläckta kycklingar
« Svar #18 skrivet: 30 maj-06 kl 13:26 »
Vad ser du efter en och en halv vecka då?

Befruktade ägg är helt fyllda = mörka, obefruktade lyser man rakt igenom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 3 användare (1 dolda)
DaisyMalone, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser