Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Grannens" katt  (läst 4052 gånger)

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
"Grannens" katt
« skrivet: 09 nov-12 kl 17:08 »
Bor precis jämte ett häststall där det finns x antal katter (okastrerade) Ingen har fullt ansvar. De får sova  under ett  hus.
Maten är antagligen mest råttor, möss och fåglar.
Det finns några som kommer och rider som ger mat emellanåt. När jag kommer hem går jag ibland den vägen. Och har jag kattmat med mig ochde är där ger jag en av dem (den magra honan som ständigt föder ungar) några strömmingar e.d.

Skriver nu för jag har sett att hon blivit obeskrivligt mager. Höftbenen sticker ut (INGET mer än skinnet mellan) håller man henne känner man benen.
Mask eller annan parasit? Hur kontrollera det, om jag ej ser avföring?
Jag har avmaskningsmedel jag kan ge henne. Rätt sort? Axilur och Milbemax.
Någon sa att finns något katter kan ha, då maten bara går genom katten/maten göder  masken.

Ägaren till stallet och jag har ej världens bästa relation. Ok, fast vill bli tagen på allvar.
Så veterinär skulle jag betala om jag vore EKONOMISKT FÖRMÖGEN..
Andra möjligheter?

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: "Grannens" katt
« Svar #1 skrivet: 09 nov-12 kl 17:19 »
Om katterna far illa kanske en anmälan vore bra? Om ingen tar ansvar för katterna skall de ju inte behöva bo där utan tar om hand av något katthem eller så - vet, det är långa köer till dessa ställen, men de lär ju aldrig få komma dit om de inte hamnar i kön.

Ett annat alternativ kanske är att få med sig några av de andra som brukar mata och föröka få igenom att ägaren tar sitt ansvar och åtminstone köper lite mat till dem och sedan att man på något vis organiserar något skötselschema även för katterna - antar att det finns något för hästarna så då kanske katterna kan hänga med på det. Man kanske kan anordna en loppis eller annan form av insamling för att få ihop pengar till att kastrera och avmaska katterna så de inte blir fler och sjukare..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: "Grannens" katt
« Svar #2 skrivet: 15 nov-12 kl 13:02 »
Pratat med veterinär. Ger henna axilur nästa möjlighet.
Skrivit till katthem, fast deras svar är   ..........      ??????
Inte roligt.

OK, Livet r grymt ibland.
Alla har vi saker vi måste arbeta med. Ett av mina är accepterandet.

Ha en bra dag. Solen skiner här.
Det gör den väl egentligen hos alla, fast vi ibland inte ser den för alla moln.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: "Grannens" katt
« Svar #3 skrivet: 15 nov-12 kl 14:02 »
tycker inte man ska mata andras djur utan att prata med ägaren av djuret i detta fallet är det väll stallägaren... medicinera någons djur tycker jag inte heller är rätt

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: "Grannens" katt
« Svar #4 skrivet: 15 nov-12 kl 14:46 »
Väldigt sant hen, men jag uppfattade det som att hon pratat med ägaren.. Kanske uppfattade fel.. Det är väl inte heller helt ovanligt att det kommer katter utifrån som inte är ens egna och dessa har man kanske ingen lust att sköta om. Så kan väl vara fallet här också kanske, men det vet ju inte vi..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: "Grannens" katt
« Svar #5 skrivet: 15 nov-12 kl 15:37 »
Låter som häststallägaren har katter till att ta råttor.  Så var det i mitt småbrukarhem också. Helst honkatter som födde ungar eftersom de tog flera råttor.  Kommer inte ihåg att vi nån gång behövde avmaska nån katt. Vi barn fick inte ha innekatter.  Katterna fick mjölk i lagårn. Jag blir lite betryckt när kastrering och katthem kommer på tal med tanke på den tid när katterna själva valde att stanna på gården för att just fånga råttor (visst en och annan fågel och fisk strök också med). 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Vargerik

  • Gäst
SV: "Grannens" katt
« Svar #6 skrivet: 15 nov-12 kl 16:45 »
Här skjuts exakt alla okända katter. Det är ett otyg att folk låter oknipsade katter löpa vind för våg.

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: "Grannens" katt
« Svar #7 skrivet: 16 nov-12 kl 00:15 »
Nej, jag tycker inte heller man skall mata andras djur utan ägarens vetskap.
Dock, ägaren vet om att jag ibland ger den mat.
Och jag gör det för att den lever ett DJÄVLA HÅRT liv.
Avmaskning säger sig själv.
Katthem   ..... tänkte först på råd.

ALLT HANDLAR OM ANSVAR I HANDLING.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: "Grannens" katt
« Svar #8 skrivet: 16 nov-12 kl 01:56 »
Är buken svullen fastän kattan är utmärglad är hon i regel sjuk/påverkad negativt  av en maskinfektion. Du gör helt rätt TS.  :-*

Du/hon har uppenbarligen fattat tycke för varandra, så ta henne till en veterinär och inse att hon valt dig till husse/matte. Själv är jag inne på mitt 24 år med min ladugårdskatt jag räddade (eller så räddade han mig när han upplyste mig om att jag var hans slav). ;)

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: "Grannens" katt
« Svar #9 skrivet: 16 nov-12 kl 08:08 »
Vad är ett hårt liv för en katt? Springa fritt, leka vara sin egen? För mig är det en katt som tvingas vara inne!
Nej avmaskning säger inte sig själv.... En hona som fått snabba kullar blir sjukligt magra och den riktiga ägaren kanske har maskat...

Och att "ibland" ge den mat adoptera katten istället....
Om man ska ta ansvar i handling gör det fullt ut då och be att få ta hand om katten inte ge den mat ibland

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: "Grannens" katt
« Svar #10 skrivet: 16 nov-12 kl 11:07 »
har de så många katter så lär de ju inte sakna denna om du tar den med, fixa till den, behåll den eller låt den fara till katthimmlen :-\
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Gullregn

  • Gäst
SV: "Grannens" katt
« Svar #11 skrivet: 16 nov-12 kl 11:38 »
Där jag bodde tidigare så fanns det en kvinna som hade en massa katter.
Folk tyckte synd om dom och matade dom utanför där hon bodde.

Att mata katter gör att dom kommer mera och mera och staar där och föder mera ungar.
Mata inte katterna.

Folk som bodde i närheten av denna kvinna tjatade jämt om dessa katter men gick dit med mat!!
vilket drog till sej mera katter.

Om du tycker katten ser dålig ut så prata med stallägaren och fråga om han/hon set dena kat och tala om att du INTE är expert på kater men blev lite orolig.


Tranhult

  • Inlägg: 42
  • utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
SV: "Grannens" katt
« Svar #12 skrivet: 16 nov-12 kl 22:31 »
ENLIGT DJURSKYDDSLAGEN ÄR MAN SKYLDIG ATT SKÖTA SINA DJUR SÅ ATT DE EJ FAR ILLA OCH BEHANDLA DEM VID SJUKDOM ELLER SKADA, TACK OCH LOV KOMMER DET EN LAG SNART OM ATT ALLA KATTER SKALL VARA KASTR.OM  INTE MAN HAR EN SERIÖS AVEL OCH TAR ANSVAR FÖR AVKOMMAN .IDAG GÄLLER MAX TVÅ KULLAR TAR MAN FLER PER ÅR MÅSTE MAN HA TILLSTÅND AV LÄNSTYRELSEN. LAGEN KOMMER ATT KRÄVA ATT ALLA SKALL VARA ID-MÄRKTA, VILKET ÄR MKT BRA SÅ MAN KAN FÅ TILLBAKA SIN KATT. SEDAN SKALL JAG ÄVEN UPPLYSA ATT KATTEN ÄR ICKE ETT NORDISKT DJUR, DEN FÖRSTA KOM HIT UNDER YNGRE JÄRNÅLDERN DET SOM EN DEL KALLAR VIKINGATIDEN FRÅN NORDAFRIKA VIA SYDEUROPA OCH ÄR EN KORSNING MELLAN DEN NORDAFRIKANSKA ÖKENKATTEN OCH DEN NORDAFRIKANSKA DJUNGELKATTEN SOM VAR MJUKA TILL SINNESLAGET. TYVÄRR GICK DET INTE ATT PARA DE MED DEN EUROPEISKA VILDKATTEN DÅ DESSA EJ GÅR ATT FÅ RIKTIGT TAMA/DOMNISTISERADE OCH INTE ENS DEN EUROPEISKA VILDKATTEN HAR FUNNITS I VÅRT KLIMAT VINTRARNA ÄR ALLDELES FÖR KALLA OCH HÅRDA LIKSOM I ALPERNA DÄR DE HELLER INTE FUNNITS. DET ÄR PÅ GRUND AV FÖR TÄTA KÄTTLINGAR SAMT MASK, TA KATTEN OCH KASTRERA HENNE SAMT AVMASKA HENNE 3 GGR MED FYRA VECKORS INTERVALL, SAMT LÅT ÄGAREN SKRIVA ÖVER ETT ÖVERLÅTELSEINTYG PÅ DIG, GLÖM INTE ATT ID-MÄRKA HENNE SAMT VACC. NÄR DU KASTR. HENNE. SEN KAN DU ANMÄLA STALLET TILL LÄNSTYRELSEN. VILL DU INTE GÖRA DET SJÄLV SÅ TIPPSA NÅN DJURSKYDDSORG. OM MISSÄREN/VANVÅRDEN,SKALL MAN MATA KATTERNA FÅR MAN OCKSÅ TA HAND OM DEM OCH KASTR. SÅ MAN FÅR STOPP PÅ FÖRÖKNINGEN LÅT DEM JAGA MÖSS ISTÄLLET FÖR ATT GÅ PÅ DRIFT OCH FARA ILLA, VAD GÄLLER  AVSKJUTNING AV OKÄNDA KATTER MÅSTE MAN FÖRST TA REDA PÅ OM DE HAR ETT HEM ÄVEN KASTR. OCH MÄRKTA KATTER KAN KOMMA BORT, HAR TRÄFFAT PÅ KATTER SOM KOMMIT MED FORDON BORTÅT 30 MIL. TILLSTÅND SÖKES AV LÄNSSTYRELSEN EFTER DET ATT MAN GJORT EN POLISANMÄLAN OM SEDDA KATTER. VI SKULLE FÅ SLUT PÅ DETTA ENORMA LIDANDET, MAN HAR HITTAT JORD OCH RUTTNA TRÄFLISOR I IHJÄLSVULTNA KATTER SOM GÅTT EN LÅNGSAM SAMT MKT PLÅGSAM DÖD TILL MÖTES. DET ÄR MARGINELT ATT HONKATTER MED UNGAR TAR FLER MÖSS DET BEROR MER  PÅ VILKA ANLAG KATTEN HAR, TÄNK OM MAN SLÄPPTE SINA FÅR HÄSTAR KOR HUNDAR  PÅ SAMMA SÄTT SOM MED KATTER DÅ HADE VI HAFT FÖRVILDADE FLOCKAR AV ANDRA DJUR VI FÖRT HIT TILL NORDEN.  ÄR DET NÅN SOM VILL DISSKUTERA FAKTA SÅ ÄR DET OK MEN INGA SOM TROR DE VET NÅT OM KATTER BARA FÖR ATT MAN HAFT KATT I SIN BARNDOM. DET FINNS ALLDELES FÖR MKT MYTER OM KATTER OCH DEM SKALL BORT BARA VETENSKAPLIG FAKTA, FRÅGA GÄRNA MEN PÅSTÅ INGET OM DET EJ ÄR FAKTA. TACK FÖR MIG DENNA GÅNG. EN SOM ÄLSKAR OCH RESPEKTERAR ALLA DJURS ÄVEN DJURET MÄNNISKANS RÄTTIGHET TILL ETT VÄRDIGT LIV.
 
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

Allin

  • Gäst
SV: "Grannens" katt
« Svar #13 skrivet: 16 nov-12 kl 23:07 »
Bra skrivet Tranhult även om det var jobbigt att läsa din text med versaler och inga stycken.

Katter har otroligt låg status. Att de skulle leva ett bra liv bara på mjölk (vilket inte är bra för dem ! ) och de djur de lyckas fånga är en myt. Likväl som att de trots näringsbrist,svält och andra sjukdomar , för att inte tala om kyla och köldskador skulle vara lyckliga bara för att de är "fria" är så idiotiskt att jag knappt finner ord för denna dumhet ! En omskött huskatt är friare eftersom den kan komma och gå men har den skötsel och omvårdnad som gör att den kan njuta av sin frihet.

Dessutom måste de avmaskas regelbundet då de äter viltföda då det är från dessa djur de får inälvsparasiter.

Mitt råd till ts är att först ha ett samtal med stallägaren om ägandeförhållande osv. Om det nu ens är möjligt.
Beroende på hur detta samtal avlöper fattar du beslut om vilka åtgärder du ska ta.
Att anmäla till länstyrelsen ska du inte dra dig för !
Att bara ta hem katten har du inte rätt till.
Men om den är mycket sjuk så skulle jag själv gjort det. Och då fått ta konsekvenserna av det.

Vill du inte bryta mot lagen så tycker jag att du ska fortsätta stödmata dem men inte om du inte samtidigt vänder dig till länstyrelsen alternativt polisanmäler. Det finns föreningar som rycker ut akut. Bor du i Boråstrakten kan du vända dig till Djurhjälpen sjuhärad tex.


Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: "Grannens" katt
« Svar #14 skrivet: 16 nov-12 kl 23:58 »
Katter har otroligt låg status. Att de skulle leva ett bra liv bara på mjölk (vilket inte är bra för dem ! ) och de djur de lyckas fånga är en myt. Likväl som att de trots näringsbrist,svält och andra sjukdomar , för att inte tala om kyla och köldskador skulle vara lyckliga bara för att de är "fria" är så idiotiskt att jag knappt finner ord för denna dumhet ! En omskött huskatt är friare eftersom den kan komma och gå men har den skötsel och omvårdnad som gör att den kan njuta av sin frihet.

Tack!
Jag blir så jävla trött på alla som tycker att just katter ska klara sig själva i ur och skur.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Allin

  • Gäst
SV: "Grannens" katt
« Svar #15 skrivet: 17 nov-12 kl 00:44 »
Tack!
Jag blir så jävla trött på alla som tycker att just katter ska klara sig själva i ur och skur.

Ja det är märkligt att folk gillar att hålla dessa myter vid liv.
Men som Tranhult skrev så är det nya lagar pg. Alltid något även om det lär ta tid att få folk att begripa att de inte kan bära sig åt hur som helst.

Tranhult

  • Inlägg: 42
  • utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
SV: "Grannens" katt
« Svar #16 skrivet: 17 nov-12 kl 17:45 »
JAG GILLAR ERA INLÄGG DET ÄR FAKTA, STORT TACK! VI MÅSTE HJÄLPAS ÅT ATT SPRIDA SAKLIG FAKTA. BOR "GRANNENS KATT" I NÄRHETEN AV VARBERG FINNS EN NYSTARTAD FÖRENING " DJURSKYDDET VARBERG" ELLER NÅT LIKNANDE MED IRENE LEIGAR SOM ORDFÖRANDE , HON ÄR UTBILDAD PÅ DJUR SAMT HAR MKT SKINN PÅ NÄSAN SOM MAN KAN BEHÖVA NÄR MAN TALAR MED BÅDE MYNDIGHETER OCH VISSA FÖRSTÅSIGPÅARE.       KRAM TILL ER BÅDA FRÅN KARIN I TRANHULT.
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: "Grannens" katt
« Svar #17 skrivet: 17 nov-12 kl 18:28 »
Snälla söta. Sluta skriva med versaler. Väldigt svårläst och på internetspråk så betyder det att man skriker.
//Luff

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: "Grannens" katt
« Svar #18 skrivet: 17 nov-12 kl 19:38 »
TRANHULT. Varför är din text så?
Finns INGEN anledning, blir bara jobbigt. En sak om ingen fattar (hjälper det att skrika då?)

Kan INTE ta en katt till.

Prata medstallägaren?
Hade ni varit med i en v våra "diskussioner", undrar jag hur ni sagt.
Alla tycker ej om alla, helt ok för mig.

Anmäla?
Vill bo kvar.

Katten har ingen svullen mage.
Hon var ej så mager förut, trots att hon säkert fött ungar länge.

Skall jag inte ge henne mat?
IBLAND är relativt. Hon är säkert inte MÄTT.
Fast ge henne mat om hon har mask , utan avmaska .......????

Tror JAG slutar. Kommer väl att läsa nya inlägg, fast vet vad jag skall göra.


Allin

  • Gäst
SV: "Grannens" katt
« Svar #19 skrivet: 17 nov-12 kl 20:14 »
TRANHULT. Varför är din text så?
Finns INGEN anledning, blir bara jobbigt. En sak om ingen fattar (hjälper det att skrika då?)

Kan INTE ta en katt till.

Prata medstallägaren?
Hade ni varit med i en v våra "diskussioner", undrar jag hur ni sagt.
Alla tycker ej om alla, helt ok för mig.

Anmäla?
Vill bo kvar.

Katten har ingen svullen mage.
Hon var ej så mager förut, trots att hon säkert fött ungar länge.

Skall jag inte ge henne mat?
IBLAND är relativt. Hon är säkert inte MÄTT.
Fast ge henne mat om hon har mask , utan avmaska .......????

Tror JAG slutar. Kommer väl att läsa nya inlägg, fast vet vad jag skall göra.

Alfredsson.
Om du vill så kan du vara anonym när du anmäler. Å andra sidan så kan det ju bli uppenbart att det är du om du nu haft diskussioner med ägarna till stallet.
Jag förstår att läget är komplicerat för dig, det är inte kul att ha obehag där man bor.
Men nu bad du ju om råd. Att de inte hänger ihop beror naturligtvis på att åsikterna är många.
Varför du blir arg begriper jag inte ?
Eller VEM du är arg på ?
Vill du inte ta i detta vidare så ta kontakt med någon av de djurskyddsföreningar som nämnts i tråden. 
Jag tror inte (utifrån det du beskriver) att de skulle besvära sig med att avmaska sina stallkatter så jag tycker att du gott kan göra det. Och fortsätt att mata. Men som sagt, ta kontakt med djurskydd av något slag.

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: "Grannens" katt
« Svar #20 skrivet: 19 nov-12 kl 01:32 »
ARG?
Nej, har jag skrivit så att man kan tolka det så?
Desillusionerad, inte på någon av detta inläggs kommentarer, utan på änniskor jag träffat. Ibland är det meningslöst. Svårt för mig som ehöver bli bättre på accepterande (överlag)


Kan ta att relationen till stallägaren inte är kul. Lever ej för att ha kul med alla, tvärtom, jag är en djävla tråkig typ, svårt att samarbeta med personer som ej tar sitt ansvar. (Säger INTE att jag alltid gör det)

Jag har haft en period då jag ej tog ansvar. Över mitt liv, min hälsa.
Om man till och med glömmer att deklarera är man ej närvarande.                                                                                                 Kostade mig kronofogdeprick bl a.
Därför vill jag ej bråka. Hitta bostad och ha en prick hos fogden är svårt.




Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: "Grannens" katt
« Svar #21 skrivet: 19 nov-12 kl 19:30 »
Jag hade skitit i vad "ägaren" ansåg och matat+avmaskat katterna om jag hade möjlighet.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser