Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rocket cob oven (bakugn, pizzaugn)  (läst 820 gånger)

Torped

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
Rocket cob oven (bakugn, pizzaugn)
« skrivet: 29 maj-20 kl 08:26 »
Hej, helt ny här på forumet.
Antar att ämnet säkert redan tagits upp, men jag kör på ändå.

Jag håller på att bygga en bakugn i trädgården. Ett noll-budget-projekt med fokus på återbruk så gott det går.
Den skall kunna alterneras att dels värmas upp av en "rocket stove"-princip, eller eldas med ved i själva ugnen.
Mycket är planerat och redan påbörjat. Målsättningen är att återbruka mycket av materialet.
Ugnsdelen gjuter jag mot en pilatesboll, eldfast bruk blandat med vermiculit.
Fundamentet har jag snedkapat typ 135 ga återbrukade tegelstenar som skall muras upp i en cirkel.
Mitt i fundamentet skall jag mura en typ rocket stove som skall generera värmen i ugnen via ett rör upp i ugnens häll.
MEN jag fastnar på hällen. Finns det inga alternativ alls till gult eldfast tegel?
Jag har googlat och sökt massor på detta.
Vissa kör sin häll genom att gjuta med just vermicuit och eldfast bruk. Vissa har använt en pressad vermiculitskiva, men de flesta har valt att köpa eldfast tegel.
Eftersom jag bor på landsbygden har jag sett ett antal bakugnar och konstaterat att den gula typen av eldfast tegel inte fanns tiden man byggde dessa.
Jag har hört att man använde ett tegel som brändes lite hårdare vid tillverkning.
I vissa ugnar har man en tjock stålplåt. Har även hört att man använt glas som värme ackumulerare under hällen.

Min förhoppning är att kunna använda de gamla tegelstenarna jag fått tag i till att göra en häll.
Märkte när jag kapade att vissa var som smör, medan vissa var betydligt hårdare. De orangea var porösa och de mörkröda var kompaktare.
Skulle det gå att lägga de kompakta tätt och göra en häll? Oklart om de pallar värmen. Men jag har sett på tegelstenarna att där finns sot, så jag antar att de suttit i en skorsten.
Ponera att det funkar att göra en häll, vad är det största problemet jag kan stöta på? Om orsaken är att dom spricker, tror jag att jag kan leva med det. Pulveriseras dom är det värre.

I min vision ser jag hur jag lägger stenarna tätt. Slipar på något vis ned hällen så den blir slät. Stålborste och vatten typ.
Sedan murar jag fast min ugnskupa över hällen.
Ni som har kunskap, stoppa mig gärna i tid om jag är helt ute och cyklar och kom gärna med alternativ!

Här är lite inspirerande länkar:
https://www.youtube.com/watch?v=LJkUzLtYzm0

https://www.youtube.com/watch?v=DBK5K5HoKRw

https://www.pinterest.at/pin/826199494113817303/

Här är mitt projekt:
https://www.instagram.com/torpedspisen/

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Rocket cob oven (bakugn, pizzaugn)
« Svar #1 skrivet: 29 maj-20 kl 08:40 »
Det är precis som du säger en fråga om hur hög temperatur de har bränts vid. Det kan vara svårt att veta men jag skulle inte chansa. Jag har använt gammalt tegel i eldstad utomhus och med tiden spricker det. Jag antar att det har att göra med att det också utsätts för väder och vind. Men jag tycker också att det borde finnas gammalt, eldfast tegel så om du vet var det suttit borde det gå att använda.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rocket cob oven (bakugn, pizzaugn)
« Svar #2 skrivet: 29 maj-20 kl 09:50 »
Förr i tiden var vanligt murtegel av ganska ojämn kvalitet, bl a för att temperaturen var ojämn i brännugnarna. Vid större byggen sorterades alltid teglet, så att de bättre, hårdbrända stenarna användes på kritiska ställen där det t ex krävdes eldfast material eller tålighet mot väder och vind, medan sämre stenar användes där det inte var så noga.

Jag har sett en uppgift om att man då förra seklet var ungt hade stora problem att få tag i bra tegel i Norrbotten, pga att tegelbruken där inte hade tillgång till någon riktigt lämplig lera. För ändamål där det behövdes verkligt bra tegel (t ex kraftverksbygget i Porjus, diverse smältverk och andra industrianläggningar) fick man köpa in tegel från mellansvenska bruk, och finna sig i att betala dyra frakter på järnväg.

Torped

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Rocket cob oven (bakugn, pizzaugn)
« Svar #3 skrivet: 29 maj-20 kl 11:51 »
Tack Torbjörn och Tångräkan för snabba och bra svar.

Jag kommer att bygga ett tak över min ugn, se till att vädret inta pajar min ugn.
För att återgå till teglet, då borde jag ju kunna typ sortera ut de jag mig tror klarar hettan.
Men, om man tänker att man lägger stenarna tätt, på en bädd av sand och krossat glas, skapar en häll av stenar.
Då borde det ju inte vara hela världen om några av stenarna spricker. De har ju ingen bärighet för konstruktionen, de bara ligger. Sedan finns det redan en slags "spricka" när stenarna ligger bredvid varandra.
Det är detta jag undrar över, OM en sprucken sten påverkar funktionen så pass negativt, eller är det så att stenarna sväller och krymper och på så sätt kan skapa sprickor på annat håll i konstruktionen.

Otroligt intressant och lärorikt att höra om lerans kvalitet rent geografiskt i Sverige.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser