Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bigården - Bildtråd  (läst 120104 gånger)

CMB

  • Inlägg: 91
    • Uppland
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #300 skrivet: 15 maj-15 kl 12:56 »
Bra lösning. Har du reggat om till LGF eller vilken "trafikstatus" har du på husvagnsunderredet?
Mvh /M

Den är besiktigad som släpvagn. Efter rätt mycket efterforskningar så kom jag fram till att Bbkupor på vagn inte räknas som efterfordon eftersom förordningen endast upptar vissa specialfall som husvagn, kompressor och båtkärra. bortsätt från båtkärran så får man inte lasts på ett efterfordon. Om försöket faller väl ut så planerar jag att göra fler men det blir som traktorsläp eftersom jag ändå planerar att köpa en traktor till biodlingen och då slipper man besiktningen.
« Senast ändrad: 15 maj-15 kl 15:58 av CMB »
Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #301 skrivet: 20 maj-15 kl 15:00 »
Årets drottningodling har börjat bra, trots uselt väder... :D


Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #302 skrivet: 20 maj-15 kl 16:09 »
Äh, jag vill också odla drottningar, finns det nån bra och informativ "gör såhär" film att rekommendera?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

CMB

  • Inlägg: 91
    • Uppland
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #303 skrivet: 06 jun-15 kl 16:38 »
Det här häftet http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/57 men den roliga titlen "Drottningodling för vanligt folk" ger en bra överblick och förslag på metoder.
Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #304 skrivet: 07 jun-15 kl 13:48 »
Tack, beställer genast det häftet  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #305 skrivet: 07 jun-15 kl 14:18 »
På Youtube finns det en man som kallar sig the fat beeman, han visar ett väldigt enkelt sä
tt att odla fram drottningar för husbehov.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #306 skrivet: 14 jun-15 kl 07:16 »
Hej

Detta var mig en verklig enkel metod att odla drottningar.
"FatBeeMan"

https://www.youtube.com/watch?v=y64cKn4rLNM

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #307 skrivet: 09 jul-15 kl 17:23 »
Äh, jag vill också odla drottningar, finns det nån bra och informativ "gör såhär" film att rekommendera?
Jag kan beskriva lite enkelt hur du kan göra.
Ta en ram med ägg, lägg den på ramarna ovanpå sätt på taket. Kolla om 14 dagar[emoji11]

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #308 skrivet: 09 jul-15 kl 19:56 »
Jag kan beskriva lite enkelt hur du kan göra.
Ta en ram med ägg, lägg den på ramarna ovanpå sätt på taket. Kolla om 14 dagar[emoji11]
Det där låter enkelt, är det så enkelt? Jag kan inte lägga en ram över de andra ramarna och få dit taket uppepå utan måste i så fall sätta på en extra låda och då blir det kanske för kallt eller skulle de bygga viseceller under ramen alltså neråt?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #309 skrivet: 10 jul-15 kl 00:30 »
Det där låter enkelt, är det så enkelt? Jag kan inte lägga en ram över de andra ramarna och få dit taket uppepå utan måste i så fall sätta på en extra låda och då blir det kanske för kallt eller skulle de bygga viseceller under ramen alltså neråt?
De bygger på celler som är neråt. Japp. Du får snickra ihop en krage 3cm högt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Bigården - Bildtråd - Bina broderar
« Svar #310 skrivet: 22 aug-15 kl 15:26 »
Av det kladdiga avtäckningsvaxet gjorde bina en liten installation på lediga stunder  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #311 skrivet: 27 nov-15 kl 13:44 »
Goddag i tråden!
Håller på att förbereda mig inför den dagen jag köper mig en egen gård där jag kan ha några kupor med bin.
Jag har läst "Bin och biodling" av Åke Hansson och "Bisyssla" av Joachim Petterson. Och försöker samla på mig det redskap jag behöver tills det är dags.
Hittade den här fina slungan för 500 riksdaler på en loppis i våras.



Var inne på en ny loppis idag som heter "Butiksloppis" och se och häpna vad jag hittade i en av hyllorna för 200 riksdaler!
Koppar, bälgmaterial i trä och läder. Graverat OtG på locket.


Sakta men säkert kommer drömmen till liv.

andtol

  • Gäst
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #312 skrivet: 27 nov-15 kl 13:54 »
Var inne på en ny loppis idag som heter "Butiksloppis" och se och häpna vad jag hittade i en av hyllorna för 200 riksdaler!
Koppar, bälgmaterial i trä och läder. Graverat OtG på locket.

Jag har också en sån. Väldigt fin!

Även om jag använder den väldigt sällan, jag duschar bina med vatten i stället, om de krånglar.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #313 skrivet: 27 nov-15 kl 14:13 »
Jag har också en sån. Väldigt fin!

Även om jag använder den väldigt sällan, jag duschar bina med vatten i stället, om de krånglar.
Nämen, har du det! Hur tycker du den fungerar när du väl använder den? Min blåser på bra från bälgen, har dock inte testat den i eldat tillstånd. Jag fick nämligen med askrester på köpet.

Jo, jag har läst att även vatten går bra att använda. Så jag stod i valet och kvalet där vid hyllan, men då tänkte jag att jag ska pröva de två olika metoderna i praktiken så får jag se vilket jag tycker fungerar bäst. Vatten låter onekligen mer skonsamt för binas del. Har dock inte läst något om nackdelar med rökpust, förutsatt att man bränner rätt material.

andtol

  • Gäst
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #314 skrivet: 27 nov-15 kl 14:43 »


Jag har inte använt den så mycket. Eldat torv, det fungerar bra, även om man får blåsa regelbundet, annars slocknar det.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #315 skrivet: 27 nov-15 kl 15:14 »
Jag har inte använt den så mycket. Eldat torv, det fungerar bra, även om man får blåsa regelbundet, annars slocknar det.
Ja, det ser ut som den också ha varit med ett tag. Ska ta mig en Blood Mary och putsa upp min ikväll.
Okej, jag funderar på att pröva elda tjärstickor och hä i grönt gräs. Läste något om att det sänker temperaturen på röken. Låter dock som man måste elda mycket för att det ska bli farligt varmt för bina. Men jag får pröva mig fram som sagt, övning ger färdighet.

Gäller bara att ta sig från staden nu och ut på landet.. Men det kommer det också, nytt jobb snart (förhoppningsvis), snåla ett år och sen fly fältet.

När vi ändå samtalar Toll, får jag då fråga om du har bin för eget bruk eller säljer du också honung?

andtol

  • Gäst
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #316 skrivet: 27 nov-15 kl 18:21 »
Eget bruk. Och säljer en del. Fick ungefär 100 kg i år. Det räcker för att betala av utrustningen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #317 skrivet: 28 nov-15 kl 09:25 »
Den är besiktigad som släpvagn. Efter rätt mycket efterforskningar så kom jag fram till att Bbkupor på vagn inte räknas som efterfordon eftersom förordningen endast upptar vissa specialfall som husvagn, kompressor och båtkärra. bortsätt från båtkärran så får man inte lasts på ett efterfordon. Om försöket faller väl ut så planerar jag att göra fler men det blir som traktorsläp eftersom jag ändå planerar att köpa en traktor till biodlingen och då slipper man besiktningen.

Mina skrotade husvagnsunderreden som är anpassade för bikupor är klassade som just "Efterfordon" av Trafikpolisen i skåne! Jag flyttar bara en ljusramp med LGF-skylt mellan dem på sommarnätterna då bina flyttas till nya pollineringsuppdrag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #318 skrivet: 28 nov-15 kl 09:28 »
Goddag i tråden!
Håller på att förbereda mig inför den dagen jag köper mig en egen gård där jag kan ha några kupor med bin.
Jag har läst "Bin och biodling" av Åke Hansson och "Bisyssla" av Joachim Petterson. Och försöker samla på mig det redskap jag behöver tills det är dags.
Hittade den här fina slungan för 500 riksdaler på en loppis i våras.





Sakta men säkert kommer drömmen till liv.


Tänk på att honung är Livsmedel om du tänker sälja överskottet. Det du köpt, som en gång i tiden varit en förtent slunga, är inte livsmedelsduglig enligt din bild...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #319 skrivet: 28 nov-15 kl 21:03 »
Tänk på att honung är Livsmedel om du tänker sälja överskottet. Det du köpt, som en gång i tiden varit en förtent slunga, är inte livsmedelsduglig enligt din bild...
Jag vet inte vad det är för material på slungan, ska kolla efter en stämpel. Men om den har varit förtennad så har uppenbarligen det mesta av tennet försvunnit eftersom materialet under ser ut att ha drabbats av korrosion. Mmm..undra sa flundra. Jag får fundera på det sen när det väl är dags. Kommer inte sälja något i första taget.
Har du några fler tips Thomas?

 
Eget bruk. Och säljer en del. Fick ungefär 100 kg i år. Det räcker för att betala av utrustningen.
Okej.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser