Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Tinyhouse bygglov o regler  (läst 18170 gånger)

Sandra89

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
Tinyhouse bygglov o regler
« skrivet: 07 feb-19 kl 10:59 »
Hej!

Har länge gått och funderat på ett alternativt boende och nu går tänkarna mest åt ett "stort" Tiny house om wheels för att jag kan få ett gammalt isolerat lastbilen av min far att bygga om!

Trodde jag skulle få stycka av mark, gräva in el, vatten o avlopp o ställa upp "husvagnen" hemma, men nej. Ska man gräva el och VA då måste man bygga ett permanent boende med permanenthusdtandard! I alla fall där jag bor i Västerås kommun! Där jag bor är kommunalt VA obligatoriskt.

Så nu ska vi säljahuset och all mark och jag har tänkt hitta något nytt som är billigare än marken jag äger idag, det ska vara något på landsbygden.

Byråkratin känns så sjukt tung och komplicerad och motarbetar ett ekologiskt och hållbart tänkt när det gäller boende!

Här är mina frågor:

1) Om jag hittar mark utan byggnad på. Får jag då borra för enskilt vatten o ställa upp min husvagn där?

2) Får man göra enskilt vatten och avlopp utan att bygga ett permanentboende med permanenthusdtandard?

3) Får man bygga ett "tvätthus" där man kan ha WC, dusch, tvättmaskin o kanske bastu? Eller får dessa typer av hus bara uppföras på mark där det redan finns andra byggnader?

4) Är det bättre att försöka få tag i mark där byggnad redan finns? Är det lättare att få tillstånd då?

5) Någon form av bygglov krävs även för komposttoa?

6) Någon som har tips på alternativa avlopp som är godkända, genom tex infiltration genom växtbädd etc?

Har blivit sjukt inspirerad av earth-ships, men det är ett projekt jag kanske kommer ta på mig senare i livet när jag är säker på var jag vill slå ner mina rötter!
Är tacksam för alla tips o råd jag kan få!

Postat med Alternativ.nu´s app


Sandra89

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #1 skrivet: 07 feb-19 kl 11:02 »
Oj blev en del aoutokorrektfel o stavfel ser jag o hittar inte att man kan redigera inlägget.. ett lastbilssläp är det jag kan få!

Postat med Alternativ.nu´s app


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #2 skrivet: 07 feb-19 kl 11:38 »
Jag fattar inte.

Du vill ha ett permanent "stillastående" tiny house på hjul, och har då problem med de regler som gäller för permanenta hus? Men du vill ju skapa ett permanent hus?

Du behöver tillstånd för att anlägga avloppsanläggningar. Principerna är lika mellan kommunerna, medan det kan finnas smakskillnader i exakt vilka avloppslösningar som godkänns mellan kommunerna.
Det går alltså inte att svara på vilka avloppslösningar som skulle kunna godkännas. Det finns många faktorer som påverkar vad som är lämpligt i olika områden.

Antagligen kommer ingen kommun, att låta dig skapa en avloppsanläggning utan att det samtidigt finns ett bygglov för ett permanenthus eller ett fritidshus.

Permanent uppställning av en "husvagn" för bostadsändamål på obebyggd mark kräver i princip alltid bygglov. Inte minst för att avloppsfrågan ska vara löst
Vi hade en arrendetomt för fritidshus på vår mark, där arrendatorn försökte sig på det tricket på 1990-talet. Det gick inte. Många förelägganden senare, gav vederbörande upp, och vi fick tillbaka tomten.
Alltså, vart du än tar vägen, så blir det likadant som i Västerås kommun, möjligen med den skillnaden att avloppet är enskilt istället för kommunalt. Billigare blir det inte. Anläggningskostnaden för ett enskilt avlopp kan vara högre än anslutningsavgiften till kommunalt avlopp. Kommunalt avlopp finansieras i enligt med en s.k. solidaritetsprincip, vilket innebär att alla betalar lika mycket i varje område.

Man måste anmäla till kommunen att man tänker borra för vatten. Det kallas för anmälan vilket ju låter väldigt harmlöst, men fungerar mer som ett tillstånd att borra.
Entreprenören hjälper dig att fylla i blanketten.
Det är antagligen lättare att få borra för vatten, än något annat av det du nämner.

"Komplementbyggnad", som t.ex. ett "tvätthus", kan man få bygga rätt problemfritt, någon form av anmälan behövs dock alltid, om det redan finns en byggnad på tomten.
Saknas det en bostadsbyggnad (=något som räknas som byggnad enligt regelverken), så krävs det byggnadslov för att uppföra minsta utedass eller
vedbod.

Att få fram el, vilket är en förutsättning för fungerande vatten från djupborrad brunn bl.a., kan vara mycket dyrt. Endera måste man ansluta sig till elnätet, vilket kan kosta löjligt mycket, alltså många hundratusen kronor, eller så måste man skaffa sig något slags off-grid anläggning, vilket inte heller är direkt gratis.

Så vill du bo i "husvagn" utan massa byråkratiska problem, skaffa en fastighet där det redan finns ett bostadshus som är anslutet till elnätet, och som har vattenbrunn och godkänt avlopp.
Men då kan du ju bo i huset?
Så himla kul är det ju inte att bo supertrångt. Romantiskt kul ett tag, men inte hur länge som helst.

Sedan så förstår jag inte, hur ett hus på hjul, som stilla och permanent uppställt, utan avsikt att flyttas, skulle vara "hållbarare" än ett "riktigt" byggt hus?

Allt som har med energieffektivitet att göra, blir ju enklare om man har en bra grund för huset. En "husvagn" har en mer sida (undersidan) som är problematisk att isolera.



Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #3 skrivet: 07 feb-19 kl 12:16 »
1. Köp en befintlig fastighet. 2. Fråga inte så mycket och gör inget som syns väl.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #4 skrivet: 07 feb-19 kl 12:27 »
Det behöver inte vara ett bostadshus på tomten för att det ska finnas vatten och avlopp, det kan ha brunnit ner eller rivits av andra orsaker, eller så är det en fastighet med förråd, verkstad eller nåt.
Bäst är om du hittar något med egen brunn/kallkälla högre upp än tomten, så vattnet rinner av sig själv och funkar utan el.

Om du bygger på ett lastbilssläp är vikten inget problem. Är det en flaksläp, så bygg en lös stuga på vagnen 3,1 meter x så långt du vill, så kan du flytta den utan följebil.
Om den är lös, så kan du lyfta av den och ställa den permanent om du vill eller sälja till nån.

Hittar du rätt ställe att ställa upp den på och inte det ser ut som tredje världskriget runt omkring, så ska det mycket till innan nån bryr sig i att den står uppställd.
Har du hjulen kvar är det bara att flytta den om någon klagar.

Sandra89

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #5 skrivet: 07 feb-19 kl 13:31 »
Jag fattar inte.

Du vill ha ett permanent "stillastående" tiny house på hjul, och har då problem med de regler som gäller för permanenta hus? Men du vill ju skapa ett permanent hus?

Du behöver tillstånd för att anlägga avloppsanläggningar. Principerna är lika mellan kommunerna, medan det kan finnas smakskillnader i exakt vilka avloppslösningar som godkänns mellan kommunerna.
Det går alltså inte att svara på vilka avloppslösningar som skulle kunna godkännas. Det finns många faktorer som påverkar vad som är lämpligt i olika områden.

Antagligen kommer ingen kommun, att låta dig skapa en avloppsanläggning utan att det samtidigt finns ett bygglov för ett permanenthus eller ett fritidshus.

Permanent uppställning av en "husvagn" för bostadsändamål på obebyggd mark kräver i princip alltid bygglov. Inte minst för att avloppsfrågan ska vara löst
Vi hade en arrendetomt för fritidshus på vår mark, där arrendatorn försökte sig på det tricket på 1990-talet. Det gick inte. Många förelägganden senare, gav vederbörande upp, och vi fick tillbaka tomten.
Alltså, vart du än tar vägen, så blir det likadant som i Västerås kommun, möjligen med den skillnaden att avloppet är enskilt istället för kommunalt. Billigare blir det inte. Anläggningskostnaden för ett enskilt avlopp kan vara högre än anslutningsavgiften till kommunalt avlopp. Kommunalt avlopp finansieras i enligt med en s.k. solidaritetsprincip, vilket innebär att alla betalar lika mycket i varje område.

Man måste anmäla till kommunen att man tänker borra för vatten. Det kallas för anmälan vilket ju låter väldigt harmlöst, men fungerar mer som ett tillstånd att borra.
Entreprenören hjälper dig att fylla i blanketten.
Det är antagligen lättare att få borra för vatten, än något annat av det du nämner.

"Komplementbyggnad", som t.ex. ett "tvätthus", kan man få bygga rätt problemfritt, någon form av anmälan behövs dock alltid, om det redan finns en byggnad på tomten.
Saknas det en bostadsbyggnad (=något som räknas som byggnad enligt regelverken), så krävs det byggnadslov för att uppföra minsta utedass eller
vedbod.

Att få fram el, vilket är en förutsättning för fungerande vatten från djupborrad brunn bl.a., kan vara mycket dyrt. Endera måste man ansluta sig till elnätet, vilket kan kosta löjligt mycket, alltså många hundratusen kronor, eller så måste man skaffa sig något slags off-grid anläggning, vilket inte heller är direkt gratis.

Så vill du bo i "husvagn" utan massa byråkratiska problem, skaffa en fastighet där det redan finns ett bostadshus som är anslutet till elnätet, och som har vattenbrunn och godkänt avlopp.
Men då kan du ju bo i huset?
Så himla kul är det ju inte att bo supertrångt. Romantiskt kul ett tag, men inte hur länge som helst.

Sedan så förstår jag inte, hur ett hus på hjul, som stilla och permanent uppställt, utan avsikt att flyttas, skulle vara "hållbarare" än ett "riktigt" byggt hus?

Allt som har med energieffektivitet att göra, blir ju enklare om man har en bra grund för huset. En "husvagn" har en mer sida (undersidan) som är problematisk att isolera.
Poängen med att ha ett hus på hjul är att jag ska kunna ha nånstans att bo innan jag skaffat ny egen mark, tex genom uppställning hos familj och så ha huset klart när jag hittar rätt läge på mark.
Dessutom perfekt att kunna ta med sig huset om man sedan av någon anledning vill flytta!

Vill även bygga något som inte kostar så mycket. Ska du bygga ett hus så är ju bara grundarbetet värt lika mycket som hela husvagnen...

Tanken är också att jag ska kunna bo i det medan jag tex bygger ett permanent boende, senare, när det är dags för det. Sedan kan jag sälja vagnen eller ha kvar som "gäststuga" eller annat.

Varför jag inte vill bygga ett permanent hus är också för att det är mycket mera kostsamt, dels grundarbetet men också med tanke på att det måste byggas med permantenthusstandard, dvs större än jag behöver.

Har tänkt bygga vagnen det så att den ska fungera både offgrid, men även kunna anslutas då möjligheten finns om man vill.

Att bygga fritidshus på obebodd mark verkar  inte gå längre? Utan så som min handläggare lade upp det så ska alla nya hus som byggs byggas med permanenthusstandard, dvs en viss storlek, el, VA mm. Då blir det svårt att hålla nere kostnaderna.
(Jag har ännu inte hittat specifikationerna för vad det är riktigt)

Gällande VA förstår jag det då som att det troligtvis går att borra en brunn och eventuellt få tillstånd för en komposttoa. Disk och tvättvatten borde man kunna redovisa för hur man tänkt ta om hand genom att inte använda några farliga kemikalier etc i o kunna använda det till bevattning av trädgården.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #6 skrivet: 07 feb-19 kl 14:42 »
Problemet med att bygga på obebyggd mark är väl att kommunen bromsar för att de ser kostnader. Så enklast är att köpa en fastighet som redan har ett hus.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #7 skrivet: 07 feb-19 kl 15:16 »
För längre uppställning av ett tinyhus kan det mycket väl krävas ett bygglov.
Enklast är i det fallet kontakta fin kommun för ett klart besked.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Sandra89

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #8 skrivet: 07 feb-19 kl 15:23 »
För längre uppställning av ett tinyhus kan det mycket väl krävas ett bygglov.
Enklast är i det fallet kontakta fin kommun för ett klart besked.
Bygglov för uppställning vet jag att man behöver om man tänkt bo i den.

Postat med Alternativ.nu´s app


Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #9 skrivet: 07 feb-19 kl 16:31 »
 Visst får du bygga ett litet enkelt fritidshus utan el, vatten och avlopp. Säg bara inte att du ska bo där. Ju längre ifrån storstäder desto smidigare bygglovshantering i allmänhet. Men du måste in med ritningar och en lastbilssläp känns inte optimalt.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #10 skrivet: 17 feb-19 kl 20:53 »
Denna tråd har väl i princip glidit iväg till att handla om denna: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=193257.0

Jag förespråkade där Attefallshus som den mest minimalistiska lösning som myndigheterna accepterar idag. När jag här läser om "tinyhouses" på hjul och förslaget att ställa en stuga "löst" ovanpå ett lastbilschassi slog det mig att det borde vara en förträfflig tillsvidarelösning. Som redan nämnts är trafik- och fordonsreglerna mer generösa när det gäller lös last än mot fasta konstruktioner. Har för mig max tillåten fordonsbredd utan färdtillstånd är 2,5 meter, medan man får lasta .....var det 3,1 meter någon skrev?

Bygg alltså ett fullvärdigt Attefallshus enligt Boverkets krav på nybyggda permanentbostäder. Ställ detta på ett lastbilssläp eller i stället för flaket på en lastbil. Eller varför inte montera det på ett lastväxlarflak! Då är man alltså fri att flytta omkring åbäket som husvagn eller husbil, och den dag man hittar tomtmark söker man bygglov för sitt Attefallshus, som ju redan är byggt enligt konstens regler och bara behöver ställas upp permanent. Rimligen accepteras då inte att huset står på gummihjul, men det borde bara vara att palla upp ramen på en stadig grund, eller så klart lyfta av huset. Ett sådant Attefallshus bör byggas efter ritningar som redan är kända hos kommunerna så man enkelt kan hänvisa till befintliga hus av samma typ. Som jag skrev i den andra tråden är minsta tillåtna bostadsyta för en permanentbostad 21 kvadratmeter.

Observera att det finns MÅNGA oseriösa firmor i "attefallsbranschen", vars hus är mer eller mindre fuskbyggen vad gäller isoleringstjocklek m.m. Orsaken är lagstiftarnas klantiga miss att sätta minimum boyta till 21 kvm och samtidigt max projicerad byggnadsyta till max 25 kvm. Det blir alltså dåligt med isolering i väggarna, men siktar man på att få ett fullvärdigt bygglov är man ju fri att bygga sitt mobila "Attefallshus" några meter längre för att få upp boytan till 21 kvm samtidigt som man får plats med mer isolering i väggarna.

Det är sannolikt svårt att få bygglov för permanent uppställning av en "husbil/husbuss" som permanentbostad. Kommunpåvarna gillar att få det lätt för sig, och enklast är att göra som alla andra. Ett Attefallshus med bostadsinredning känner de igen och vet vad det är = trygghet.  ;)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #11 skrivet: 17 feb-19 kl 21:05 »
Jag skulle nog ställa mitt Attefallshus på ett lastbilssläp eller en trailer, inte bak på en lastbil. Orsaken är att jag inte har C-körkort och då skulle kunna flytta min stora husvagn med jordbrukstraktor eller A-traktor. Jag skulle säkra huset permanent i chassit, men lägga tillräckligt många spännband kring huset vid transport för att kunna hävda att huset är lös last, så jag kan bygga det lite bredare än annars. Alternativt bygga något slags "snabbfäste". Lastväxlarflak vore en fiffig lösning, men då får man räkna upp totalpriset rejält. Fick jag sedan bygglov för min "husvagn" räknade jag nog in chassit som en del av grundläggningen för att slippa hyra in en lyftkran eller krångla på andra sätt. Det går förstås att bygga grundmurarna på var sida om släpvagnen, palla upp huset eller släppa luften ur släpvagnen och sedan dra ut den så huset blir kvar på grundmuren.

Vad som sedan händer juridiskt om man säljer sin tomt och tar huset med sig tål att funderas över... :) Eftersom huset uppfördes med bygglov krävs förmodligen rivningslov för att frakta bort det. Å andra sidan kan ju nästa ägare av tomten ställa dit något liknande och låtsas att inget hänt. :)

I förlängningen skulle detta kunna sättas i system så att folk med detta slags halvmobila tinyhouses tar med sig husen när de flyttar runt, och bara byter tomtmark med varandra, helt rebelliskt och fräckt.  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Sandra89

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #12 skrivet: 19 feb-19 kl 21:50 »
Jag skulle nog ställa mitt Attefallshus på ett lastbilssläp eller en trailer, inte bak på en lastbil. Orsaken är att jag inte har C-körkort och då skulle kunna flytta min stora husvagn med jordbrukstraktor eller A-traktor. Jag skulle säkra huset permanent i chassit, men lägga tillräckligt många spännband kring huset vid transport för att kunna hävda att huset är lös last, så jag kan bygga det lite bredare än annars. Alternativt bygga något slags "snabbfäste". Lastväxlarflak vore en fiffig lösning, men då får man räkna upp totalpriset rejält. Fick jag sedan bygglov för min "husvagn" räknade jag nog in chassit som en del av grundläggningen för att slippa hyra in en lyftkran eller krångla på andra sätt. Det går förstås att bygga grundmurarna på var sida om släpvagnen, palla upp huset eller släppa luften ur släpvagnen och sedan dra ut den så huset blir kvar på grundmuren.

Vad som sedan händer juridiskt om man säljer sin tomt och tar huset med sig tål att funderas över... :) Eftersom huset uppfördes med bygglov krävs förmodligen rivningslov för att frakta bort det. Å andra sidan kan ju nästa ägare av tomten ställa dit något liknande och låtsas att inget hänt. :)

I förlängningen skulle detta kunna sättas i system så att folk med detta slags halvmobila tinyhouses tar med sig husen när de flyttar runt, och bara byter tomtmark med varandra, helt rebelliskt och fräckt.  ;D
Haha det var en rolig o intressant tanke som jag ska fundera på! tack!

Postat med Alternativ.nu´s app


Taeronai

  • Inlägg: 5
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #13 skrivet: 02 mar-19 kl 01:15 »
För längre uppställning av ett tinyhus kan det mycket väl krävas ett bygglov.
Enklast är i det fallet kontakta fin kommun för ett klart besked.

Hej!
Jag lånar tråden lite. Har läst runt på nätet och inte lyckats begripa vad som verkligen gäller för vagnar på bebodd tomt. Jag funderar på att köpa en Norrlandsvagn eller motsvarande skogsarbetarvagn, och ställa den på tomten hos en kompis. Alltså inget egenbygge, utan en standardvagn som transporteras dit med traktor eller dylikt.
På tomten står redan en villa där han bor. Tomten finns i utkanten av ett mindre samhälle. Behövs det då bygglov för att jag ska få bo permanent i vagnen?
Eller är det olika från kommun till kommun?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #14 skrivet: 02 mar-19 kl 08:32 »
Det är olika från kommun till kommun. Det finns en del skrivningar i plan- och bygglagen som en kommun, om den så vill, kan tolka mycket strikt när den formulerar och tillämpar sitt eget regelverk, men kommunen måste inte nödvändigtvis tolka den på det sättet.



Taeronai

  • Inlägg: 5
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #15 skrivet: 04 mar-19 kl 03:17 »
https://www.uppsala.se/boende-och-trafik/bygglov/nar-du-behover-bygglov/^
"Du behöver bygglov för byggbodar om ... bodarna ska användas som tillfälliga bostäder eller övernattningsbodar."

En norrlandsvagn räknas väl som byggbod även om den står på hjul. Fast jag antar att man egentligen inte ens _får_ bo permanent i en sån...
Och jag antar att man inte bara kan hävda att det är ett attefallshus (handlar ju om typ 10kvm) och göra en bygganmälan för den...
Hursomhelst kostar ett bygglov uppåt 15.000 kr, det är ju lika mycket som jag hade tänkt betala för själva vagnen.

Funderar på att bara ta risken och ställa vagnen där ändå. Fan, själva anledningen till att jag söker mig till en asketisk tillvaro i en enkel vagn, överleva genom att hugga ved, bära vatten, lappa och laga saker, är ju för att jag vill _slippa_ alla dessa utgifter och pappersarbeten... suck. Bor väl i fel land för det. :(

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #16 skrivet: 04 mar-19 kl 06:55 »
 Folk lyckas att överdramatisera allt så förtvivlat. Ingen bryr sig om du ställer upp en barack och bor i den om du inte ställer den på stadens torg, typ. Inte förrän du blir osams med någon som anmäler dig och inte ens då är det högprioriterat.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #17 skrivet: 04 mar-19 kl 10:06 »
Vedklyvaren har rätt!
Sålänge ingen stör sig på hur du bor eller hur mycket skit du ställer på tomten kommer någon att bry sig om vad du gör.
Inte heller ens om du har ett skrotupplag där. Till den grad att du börjar riskera förståra natur. Då drar en process som varar 5 år igång. Samhället har andra prioriteringar idag. Vilket är en av anledningarna till att vi själva behöver se över vårt sätt att leva.

Denna toa, https://www.wostman.se/sv/ecodry/, tänker jag mig att ha i mitt off-grid torp, https://sayerbyr.wordpress.com/.
Då behövs inget tillstånd, ingen grävning, inget meck :)

Hoppas själv på att få köpa till lite mark runt mig för bete/odling.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Sandra89

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #18 skrivet: 04 mar-19 kl 10:12 »
Denna toa, https://www.wostman.se/sv/ecodry/, tänker jag mig att ha i mitt off-grid torp,
Den där komposttoan var ju riktigt nice, så mkt bättre än de fula o tråkiga i plast!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #19 skrivet: 04 mar-19 kl 11:12 »
Folk lyckas att överdramatisera allt så förtvivlat. Ingen bryr sig om du ställer upp en barack och bor i den om du inte ställer den på stadens torg, typ. Inte förrän du blir osams med någon som anmäler dig och inte ens då är det högprioriterat.

Så enkelt är det inte.

Försök med det i vår kommun (glesbygdskommun) i Götaland.


Här är kommunen oerhört på.

Nuförtiden så sitter dom och tittar på satellit-bilder, och hittar minsta nybyggda utedass, friggebod eller (ve och fasa) brygga och kräver tillstånd eller anmälan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser