Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tömma VVS system?  (läst 13916 gånger)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Tömma VVS system?
« skrivet: 14 okt-06 kl 15:44 »
Om man vill tömma sitt vvs system i huset för att det inte ska frysa sönder på vintern. Måste man plocka isär det då, eller finns det nått annat sätt att få ut vatten från rören längs golvet?

Skulle man tex kunna hälla i olja eller annat vatten bortträngande? Glykol!??

Tål kopplingarna att man demonterar dem? Kan man använda samma rör en gång till?

Måste man låta en röris kolla på instalationen när man sätt i hop det igen?
« Senast ändrad: 14 okt-06 kl 15:46 av AntiUrban »

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Tömma VVS system?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-06 kl 15:56 »
Om du öppnar och tömmer vid lägsta punkten, t ex genom att koppla på en trädgårdsslang, så sköter ju gravitationen om att systemet töms. Tänk dock på att radiatorerna (elementen) fortfarande kan innehålla åtskilliga liter vatten. För att vara säker hade jag nog kopplat loss dem oxå ovh vänt upp och ner på dem genom fönstret t ex.

Glykol skulle givetvis oxå fungera. Väldigt obehagligt den dag du får en läcka vid ett element eller så och giftig glykolblandning rinner över golvet...

Dessutom kanske det är litet svårt att beräkna exakt hur många liter systemet rymmer

flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Tömma VVS system?
« Svar #2 skrivet: 14 okt-06 kl 16:12 »
Det finns en åtminstone relativt ogiftig typ av glykol man kan använda i vvs-system.
Alltså inte densamma som används i bilar.
Vet inte på raken det korrekta namnet...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Tömma VVS system?
« Svar #3 skrivet: 14 okt-06 kl 16:16 »
Om du öppnar och tömmer vid lägsta punkten, t ex genom att koppla på en trädgårdsslang, så sköter ju gravitationen om att systemet töms. Tänk dock på att radiatorerna (elementen) fortfarande kan innehålla åtskilliga liter vatten. För att vara säker hade jag nog kopplat loss dem oxå ovh vänt upp och ner på dem genom fönstret t ex.

Glykol skulle givetvis oxå fungera. Väldigt obehagligt den dag du får en läcka vid ett element eller så och giftig glykolblandning rinner över golvet...

Dessutom kanske det är litet svårt att beräkna exakt hur många liter systemet rymmer



Har inga radiatorer tack o lov.

Tror du att hävert metoden skulle orka att få ur allt vatten verkligen? HUr mkt fall behöver jag tro? Ska jag öppna andra vattenkranar samtidigt så att undertryck inte hindrar?
« Senast ändrad: 14 okt-06 kl 16:25 av AntiUrban »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Tömma VVS system?
« Svar #4 skrivet: 14 okt-06 kl 17:50 »
Jag tolkar dig som att du bara menar vattenledningar för dricksvatten?

Du stänger av med huvudkranen där vattnet kommer in. Förhoppningsvis har du en huvudkran. ;-) Sedan öppnar du på den lägsta punkt där det går att öppna och släpper ut vattnet där. Öppna också alla kranar så att de töms, annars fryser de sönder.

Vattenledningen fram till huvudkranen kommer att stå under tryck och får inte frysa. Hur du löser det beror på hur det ser ut, det kanske går att använda en frostvakt om det inte är för stort utrymme.

Du har ju varmvattenberedare på vinden, eller hur? Den måste också tömmas, alternativt stå med termostaten neddragen så pass att det inte fryser.

Sedan i vår kommer det roliga. Skruva ihop rören, stäng kranarna, öppna huvudkranen och se vattnet spruta. Nä, om systemet verkligen varit ordentligt tömt är det inga problem. I annat fall är det bara att stänga igen och laga det som läcker.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Tömma VVS system?
« Svar #5 skrivet: 14 okt-06 kl 17:58 »
Måste jag ta isär rören om jag tömer via den lägsta punkten? Jag tänkte att jag kan ju dra en vattenslang ner över slänten 20m det är ett stort fall där på flera meter!

Vatten kranarna måste tas bort och förvaras frostfritt för det är sånna dumm ablandare. SKa nog köpa gamla hederliga två vreds istället! Dom är inte känsliga va? I blandare så står det alltid kvar vatten sa röris som var här i sommras.

VVB ska tömmas så klart!


Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Tömma VVS system?
« Svar #6 skrivet: 14 okt-06 kl 18:32 »
Hej!

Den glykoltyp zeke talar om heter propylenglykol. Används i snus som fuktighetsreglerande ämne har jag för mig.

Du kan även använda glycerin.

Båda blandas 30 - 50 % med vatten.

Förr använde man rödsprit som frostskydd i bilkylsystem.

Ett problem är ju hur man ska få in det i vattensystemet.

Lättast är att tömma vid lägsta punkten, och hoppas på att de små skvättar som finns kvar utvidgas in i de tomma rören.

Vänligen

Edgar



Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Tömma VVS system?
« Svar #7 skrivet: 14 okt-06 kl 18:40 »
Om du får bort vattnet behöver rören inte tas isär. Om vattenledningssystemet inte har fall hela vägen baklänges kan det bli vatten stående i någon svacka. Har du synlig rördragning märker du i vår om det gått bra, går rören i väggarna skulle jag för säkerhets skull satsa på att hålla någon plusgrad i huset över vintern. Rör som står och småläcker där ingen ser det blir med tiden inte roligt. Har provat.

Och ja, blandare med två vred är mycket tåligare, bara man låter dem stå öppna.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Tömma VVS system?
« Svar #8 skrivet: 14 okt-06 kl 19:10 »
Kan man pumpa ut vatten med en pump? Om man sätter en vakum pump på en kran så kan man suga ur allt kanske?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Tömma VVS system?
« Svar #9 skrivet: 14 okt-06 kl 19:17 »
Kan man pumpa ut vatten med en pump? Om man sätter en vakum pump på en kran så kan man suga ur allt kanske?

Det kommer inte att fungera. Om vattnet skall komma ut där du gör vakuum måste du i alla fall släppa in atmosfäriskt tryck någonstans. Och när det försvunnit tillräckligt mycket vatten för att luften skall komma fram kommer pumpen att pumpa luft, inte vatten.

Det är mycket enklare att stänga huvudkranen, öppna på lägsta punkten, öppna alla kranar och låta det rinna.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Tömma VVS system?
« Svar #10 skrivet: 15 okt-06 kl 09:07 »
Då gör jag så att jak kopplar på en slang och lägger den utanför huset, då är den garanterat mkt lägre än alla andra rör.

Jag ska alltså inte öppna ngn mer kran än den som jag tömmer ur? Med tanke på att det kommer väl bli vakum i alla rör nör man drar ur vattnet?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Tömma VVS system?
« Svar #11 skrivet: 15 okt-06 kl 09:34 »
Om du kopplar på en slang på en kran kommer det garanterat inte att vara lägsta punkten. Glöm det där med häverteffekt. Du måste släppa ut vattnet på vattenledningssystemets lägsta punkt, så att gravitationen kan forsla ut vattnet. Vanligen innebär det att man får skruva isär någon klämringskoppling, låta den vara isärskruvad hela vintern och skruva ihop den igen på våren. Det går för det mesta bra.

Du behöver ha en listig plan för vart vattnet skall ta vägen när det släpps ut. Enklast är det om man kan öppna i ett badrum eller annat våtutrymme, så det inte gör något att det rinner ut vatten på golvet.

Alla kranar måste öppnas så att vattnet får rinna ut baklänges, och sedan stå öppna hela vintern.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Tömma VVS system?
« Svar #12 skrivet: 15 okt-06 kl 11:39 »
ok då hajar jag.  :-[

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Tömma VVS system?
« Svar #13 skrivet: 10 nov-06 kl 23:35 »
Kanske lite sent att svara på denna tråd men....

Vad jag vet brukar man blåsa ur systemet med tryckluft.

Vid varmesystem är oftast lägsta punkten i botten på pannan.

Vid inkommande vatten så tömmer man vid hydrofonen eller vid den kommunala anslutningen som också har en avrinningsventil.


Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser