Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge redo??  (läst 2532 gånger)

Ryr

  • Inlägg: 16
Bagge redo??
« skrivet: 06 jan-07 kl 20:30 »
Hej!

Jag skaffade en bagge till mina tackor i december, baggen är född i april-06 och min fråga är:
Brukar unga baggarna få till det med tackorna eller är de för omogna ännu? Vill bara veta om mina tackor och jag har stora chanser att få lamm till våren???

Mvh Ryr

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Bagge redo??
« Svar #1 skrivet: 07 jan-07 kl 15:42 »
Jag skaffade en bagge till mina tackor i december, baggen är född i april-06 och min fråga är:
Brukar unga baggarna få till det med tackorna eller är de för omogna ännu?
 Vill bara veta om mina tackor och jag har stora chanser att få lamm till våren???Mvh Ryr

Mellan 4-6 mån ålder brukar bagglammen bli könsmoga
och din bagge var 8 månader  ;)
Men December är väldigt sent att släppa bagge i
alla raser/tackor brunstar inte längre i December....

Men du ser väl i Maj om tackorna brunstat  ;)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Bagge redo??
« Svar #2 skrivet: 08 jan-07 kl 10:34 »

Men December är väldigt sent att släppa bagge i
alla raser/tackor brunstar inte längre i December....
Mvh Rosa

Vi släpper våran bagge också i december. Men då behåller vi honom i två brunstperioder hos tackorna. Vi har rasen texel. Detta är vårat första år med lamm men en av våra kompisar gör på detta vis med. Hon släpper den 1:a december och lammen kommer då i maj. Så då kan man skicka ut dem på bete istället för att ha dem uppstallade så länge i fårhuset.  Och detta har hon gjort flera ggr. Hon har haft får i 20-25 år. Så med texel funkar det.... :D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Bagge redo??
« Svar #3 skrivet: 08 jan-07 kl 16:55 »
...men jag har ju haft mina i 100 år  ;D ;D ;D
och dom brunstar inte i Januari.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Bagge redo??
« Svar #4 skrivet: 08 jan-07 kl 17:24 »
Hejsan
När i December släppte ni in baggen, för mina Värmlandstackor blev sent betäckta förra året, Fast baggen gått med dem hela hösten.
Jag fick lamningar från slutet av Mars till slutet av Maj.

Men som sagt var, ni kommer se om han hann betäcka några.
Det kommer ju "bevis".  :)

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Bagge redo??
« Svar #5 skrivet: 08 jan-07 kl 23:12 »
...men jag har ju haft mina i 100 år  ;D ;D ;D
och dom brunstar inte i Januari.

Nä oftast så brunstar dom väl på hösten, men får de ingen bagge då ja då brunstar de om när baggen kommer.

Funkar för oss här uppe iaf. Men det kanske är olika på olika raser? Texeln är ju inte ljuskänslig men det vet jag att rya är, säkert fler oxå.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Bagge redo??
« Svar #6 skrivet: 08 jan-07 kl 23:21 »
Nog är det så att det går att släppa baggen vid olika tider på året.

De jag vet som är lite svårare att få till det med är Gotlandsfåren. Däremot korsningar med dessa och köttraser som texel,suffok o.s.v. går att betäcka nästan året om. Känner en som provat mycket kring detta för att kunna leverera lamm till slakterierna när ingen annan har några lamm att skicka.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Ryr

  • Inlägg: 16
Re:Bagge redo??
« Svar #7 skrivet: 10 jan-07 kl 20:02 »
Hej!
Jag släppte in min nya bagge till tackorna den 25 november. Förra året blev mina tackor betäckta i december (men det var utav en äldre bagge) men jag var lite osäker på om en såpass ung bagge vet vad han skall göra med mina tackor, jag har nämligen hört att det är ungefär 50% chans att en sådan ung bagge kan få till det, jag trodde att chansen var större!
Men som sagt var så får jag lungt vänta till våren och se!

Tack så mycket för era svar!!
Mvh Ryr

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Bagge redo??
« Svar #8 skrivet: 10 jan-07 kl 23:41 »
det är ju olika beroende på ras ... mina allmogefår brunstar i december /januari..om de ej gått med bagge tidigare... ( kan brunsta året om) får då lammen i maj juni.. på betet...

Men som sagt väldigt olika på ras...
.
'
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 2 användare
dreja bi, Aika

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser