Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämplig ras?  (läst 14108 gånger)

Hampus

  • Inlägg: 50
Lämplig ras?
« skrivet: 25 jul-06 kl 13:29 »
Jag har lite planer på att skaffa får framöver i samband med uppstarten av ett gårdskollektiv men behöver först lite allmänna riktlinjer när det gäller vilken typ av får som skulle kunna tänkas bli aktuella. Det jag söker är en härdig ullras som inte behöver onödigt mycket skötsel. Om köttet smakar bra att äta vore det förstås en bonus men det är väl kanske för mycket att begära.

 Jag har varken kunskap eller erfarenhet själv men kommer ifall det blir av lyckligtvis att få hjälp av mer insatta människor. Skulle gutefår kunna vara något?

Det viktigaste är att fåren i största möjligaste mån kan klara sig bra på bete och inte är beroende av en massa kraftfoder och annat som är så knutet till olje-ekonomin. Detta betyder förstås att resistansen mot sjukdomar också är en viktig faktor.  

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Lämplig ras?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-06 kl 13:39 »
Jag kan inte ge dej exempel på ras, som du frågade efter, men du skall väl ändå ha får som går och äta?

Det finns säkert mindre fordrande lantraser som producerar ull och ätbart kött.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

space

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-06 kl 16:08 »
ALLA djur behöver skötsel.
Lantrasdjur är inga undantag. Dom behöver liksom andra djur bra mat och daglig tillsyn.
Du bör nog läsa på ordentligt om djur innan du skaffar dom. Överväg sedan om du är beredd att spendera den tid  för skötsel det tar och pengar för foder, strö, vaccinationer, avmaskning, veterinärkostnader, fårsax, klövtång osv. Annars går det ju att köpa ull direkt från någon annan fårägare om du inte är beredd att spendera tiden/pengarna som får tar.

En som har både helsingefår och korningsfår...
« Senast ändrad: 25 jul-06 kl 16:09 av space »

Hampus

  • Inlägg: 50
Re:Lämplig ras?
« Svar #3 skrivet: 26 jul-06 kl 16:42 »
Likt en blixt från klar himmel...  ::)

Jag sade inte att jag sökte efter djur som inte krävde någon skötsel... Det jag syftade på var att jag inte är intresserad av någon sönderavlad ras som som man måste klippa näshår på och torka i rumpan efter att den har bajsat.

Ta ett djupt andetag och läs om mitt inlägg igen. Jag tycker verkligen inte att jag ger sken av att vara någon som är nonchalant när det gäller ansvaret som djurskötsel innebär. Jag är väldigt medveten om hur mycket jag måste lära mig innan det kan bli aktuellt med några djur på gården.

Om Skytten kunde svara på mitt inlägg utan att vara dryg så kan nog du det också. Och visst kan jag köpa ull av en fårägare - ungefär på samma sätt som jag kan köpa grönsaker på ICA istället för att odla mina egna.

BuDDHa

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #4 skrivet: 26 jul-06 kl 17:42 »
vill du ha livskraftiga och härdiga djur skall du akta dig noga för vissa av lantraserna speciellt gutefår, det e i princip omöjligt att få något vettig ur dom, kolla slaktindex på gutarna så får du se.. de hornbärnade fåren är överhuvudtaget problematiska. när genbanken krymper så blir avellsmassan liten och man kan inte på ett effektivt sätt hålla stammen i bra skick, detta är problemet med många av lantraserna.. den lantras som är friskast är finull, högsta lammindex och duktiga tackor, bra kött och bra ull.. inte underhållsfria men en förhållandevis härdig ras, problemet är att dom får väldigt många lamm, oftare 4 än 2 och då blir lammen svagare eftersom var och ett blir mindre, jag anser personligen att man inte skall låta dom gå med mer än 3 lamm..

behovet av kraftfoder har inget med rasen att göra, det handlar om hur bra grovfodret och vallen är..
« Senast ändrad: 26 jul-06 kl 17:45 av BuDDHa »

Hampus

  • Inlägg: 50
Re:Lämplig ras?
« Svar #5 skrivet: 26 jul-06 kl 19:53 »
Tack för ditt upplysande svar, Buddha.  :)
 


lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #6 skrivet: 26 jul-06 kl 19:56 »
Gutefår är nog vad du söker (oavsett buddas tråkiga neg svar)

Gutefåren i många fall behöver inte klippas utan tappar sin ull. Om man önskar så drar man lätt av ullen i stora tjok Vilket jag tillämpar me gott resultat på mina.

De ska heller inte ha kraftfoder enl proffs och är mkt tåliga och trevliga djur som även går att äta (jag lovar:)


Hoppas att fler stämmer in (om det finns guteägare här på forumet.

ninna b

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #7 skrivet: 26 jul-06 kl 22:35 »
Varför inte fundera på Gotlandsfår. Trevliga djur med en fantastisk ull och dom ger även fint kött. Dom får oftast inte mer än 2 lamm, klarar sig bra på naturbete och har den fördelen att dom brunstar endast på hösten så baggen kan få lov att gå med tackorna hela tiden.

stall_grimstorpet

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #8 skrivet: 27 jul-06 kl 00:10 »
hej!

vi har gutefår, och det är verkligen en jättebra fårras. ullen är fin, och köttet smakar jättebra! det är verkligen trevliga får överhuvudtaget. våra har aldrig visat tendens på att rymma. vi har både gute och en annan ras (egentligen korsningar finull/texas). och dem andra rymmer dagligen.

dem är väldigt tillgivna och pratglada. och kommer alltid fram och ska hälsa när man kommer.

så om du känner att du vill satsa på det så kommer du aldrig behöva ångra dejj ;)

(PS, om intresset finns, så har vi gutebaggar till försäljning!)

mh emelie

Hampus

  • Inlägg: 50
Re:Lämplig ras?
« Svar #9 skrivet: 27 jul-06 kl 12:14 »
Tack för alla svar, även om informationen är motsägande. Vem ska jag lita på?  :)

Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om både gute- och gotlandsfår och skulle kunna jämföra de båda raserna? Fördelar/nackdelar?

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Lämplig ras?
« Svar #10 skrivet: 27 jul-06 kl 19:04 »
Här är länkar till de båda rasernas föreningar:
Gotlandsfår - http://www.silverlock.se/
Gutefår - http://www.gutefar.se/
Där kan du ju kolla lite och bilda din egen uppfattning om raserna.
För att komplicera det ännu mer för dig  ;) så kan jag ju tipsa om Allmogefåret. Ännu en ras som är liten till storleken, härdiga och sällskapliga. Det roliga med dessa är att färgerna varierar mycket och det är en brokig skara man kan se i hagen. Hemsida för dessa är: http://www.allmogefar.se/
Lycka till!
/Lili

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Lämplig ras?
« Svar #11 skrivet: 06 aug-06 kl 09:33 »
Jag har också funderat på får. Inte så aktuellt exakt i år, så jag har tid på mig att fundera på rasen och vill ha lite tips av proffs. Jag vill ha ett får som ger bra kött, och ull som jag helst kan både spinna och tova. Och det liggar så klart i sakens natur att jag vill ha en lantras, men jag kan tänka mig norska och finska raser också. Vad tror ni?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Lämplig ras?
« Svar #12 skrivet: 07 aug-06 kl 13:44 »
Jag har också funderat på får. Inte så aktuellt exakt i år, så jag har tid på mig att fundera på rasen och vill ha lite tips av proffs. Jag vill ha ett får som ger bra kött, och ull som jag helst kan både spinna och tova. Och det liggar så klart i sakens natur att jag vill ha en lantras, men jag kan tänka mig norska och finska raser också. Vad tror ni?

Vi skaffade får i år och valet föll till slut på lantrasen Gotlandsfår. Vi har kompisar som har samma ras och vi var fodervärdar för några av dem i höstas. Ännu så länge är vi helnöjda. De har fin päls och ull och köttet är mycket gott. De betar bra och tar gärna sly och det passar oss perfekt!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Lämplig ras?
« Svar #13 skrivet: 07 aug-06 kl 18:14 »
Erik Sjödin har skrivit en bok som heter "Får". Den är utmärkt och ger massvis av information.

Håkan Hallander har skrivit boken "Husdjur till husbehov". Den tar upp får, kor, svin, höns, gäss, osv. Lättläst och mycket lärorik och trevlig.

Själv har jag Shropshirefår. Lugna, lättskötta och lätta att ha inom eltråd. Hur köttet är, vet jag inte, men det är ju en köttras, så.......

Du gör alldeles rätt i att försöka få så mycket info som möjligt om olika raser. När du väl bestämt dig, är jag säker på att du blir nöjd.  :) Alla raser har sina för- och nackdelar, kanske främst fördelar.  ;)
« Senast ändrad: 08 aug-06 kl 19:36 av Lena A »

Eufemia

  • Inlägg: 446
    • Skåne
    • Naturlig Dressyr
Re:Lämplig ras?
« Svar #14 skrivet: 18 aug-06 kl 09:46 »
Var kan man få tag på Shropshirefår??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Lämplig ras?
« Svar #15 skrivet: 01 sep-06 kl 19:31 »
ja nu har jag läst. men man kan inte läsa sig till allt märker jag.

Går ullen på shropshire att använda? spinna? hur är det med gotlandsfåren? den ullen är väl minre lämplig att spinna? och färga är väl svårt med så mycket "dödhår"?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

BuDDHa

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #16 skrivet: 01 sep-06 kl 22:32 »
Gutefår är nog vad du söker (oavsett buddas tråkiga neg svar)

*suck* så bara för att man är realist så är man tråkig, det finns en anledning till att vissa raser kommer att dö ut, dom duger inte som produktionsenheter och då hjälper det inte att några självhushållare med 3-5 djur sitter på höga stolar, avelsmaterialet krymper och djuren blir sämre och sämre.. Jag tycker att det är kanon om kunniga och duktiga människor håller på med dessa raser så att dom inte utrotas men att rekomendera dom till produktion är löjligt.. som sagt, finullarna är den enda lantras som är duglig ur produktionssyn..

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Lämplig ras?
« Svar #17 skrivet: 03 sep-06 kl 19:26 »
Hur är köttet på finullsfåren? Jag vill ju som sagt var ha ett "lagom" får. Behöver inte vara absolut bästa slaktvikten men okej att äta, okej ull och någorlunda skinn till fällar och hantverk.

Kanske man kan betäcka sina rastackor med någon annan ras på baggen för att få slaktlamm? Då kombinerar man väl användningsområdena? Jag är inte så sugen på att själv hålla en besvärlig bagge.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Lämplig ras?
« Svar #18 skrivet: 03 sep-06 kl 21:42 »
ja nu har jag läst. men man kan inte läsa sig till allt märker jag.

Går ullen på shropshire att använda? spinna? hur är det med gotlandsfåren? den ullen är väl minre lämplig att spinna? och färga är väl svårt med så mycket "dödhår"?

När det gäller gotlandsfår så ska den ullen gå bra att spinna. Vet inte vad du menar med dödhår men, läs gärna mer om gotlandsfår på www.silverlock.se
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Lämplig ras?
« Svar #19 skrivet: 03 sep-06 kl 22:47 »
hur är det med gotlandsfåren? den ullen är väl minre lämplig att spinna? och färga är väl svårt med så mycket "dödhår"?

Tror du rört ihop Gotlandsfår och Gutefår.......

Gutefår har horn och "dödull"....
Gotlandsfår inga horn o ingen "dödull"
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser