Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktande gårdshund  (läst 69715 gånger)

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #60 skrivet: 26 dec-09 kl 13:49 »
Poängen var att jag tyckte det ett märkligt beteende att säga att det håller invandrare borta.
Men vad vet jag, vitryssar kanske är överrepresenterade i gårdsrån...

Jag känner inte till någon långhårig ras från Sydafrika men det finns Boerboel iaf som är en sydafrikansk moloss eller mastifftyp...

MNehm

  • Inlägg: 73
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #61 skrivet: 26 dec-09 kl 15:23 »
Vilken hud som helst lär hålla en tjuv med arabisk etnisitet borta. Min svägerska är uppvuxen i Syrien och hon har fått lära sig att från det att hon var lite att hundar är farliga, äckliga och bär på massor av konstiga sjukdomar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #62 skrivet: 26 dec-09 kl 15:29 »
Enligt muslimsk tro är hundar orena, precis som grisar, och man måste tvätta sig om man rört en hund, innan man kan be eller äta. Enligt min fd svåger som är muslim.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #63 skrivet: 26 dec-09 kl 15:40 »
Vanliga gårdvarar i södra afrika är också Rodhesian ridgeback och Rottweiler .
Två raser med tyngd och skärpa , men kanske storleken mindre än Carne Corson .

Här där jag bor så är schäfer , leonberger och en lokal ras som liknar berner sennen hundar de vanligast , den sistnämda är väldigt varierande i storlek . Från "liten" mellanstor till LB storlek .

Står nästan en kedjad bakom varje husknut , eller springer lösa genom hela byn .( I det fallet lite dåliga gårdvarar )

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #64 skrivet: 26 dec-09 kl 18:15 »
Rhodesian Ridgeback är jag väldigt intresserad utav. Funderade på en sådan innan det blev Cane Corso. Jag skulle dock gärna ta emot en sådan valp som saknar ridgen. Tycker att det är rätt smaklöst att avla på en defekt som skapar problem. Eller är jag ouppdaterad på ridgebackens hälsa?
De Ridgebacks jag har sett har varit högre än Cane Corsos, men smäckrare. Inte lika biffiga. Dom har väldigt höga ben och är ju jävligt ståtliga osv.

Tharidgeback är ju annars väldigt intressant. Kanske inte som vaktande gårdshund men annars.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #65 skrivet: 26 dec-09 kl 18:48 »
Poängen var att jag tyckte det ett märkligt beteende att säga att det håller invandrare borta.
Men vad vet jag, vitryssar kanske är överrepresenterade i gårdsrån...

Jag känner inte till någon långhårig ras från Sydafrika men det finns Boerboel iaf som är en sydafrikansk moloss eller mastifftyp...
Jag skrev inte att den afrikanska modellen var långhårig.

K O`n håller allt borta, inklusive invandrare som jag ser mycket (mest) av där jag bor eftersom det springer hundratals får runt vår gård, och alltid är det nån som vill köpa.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #66 skrivet: 01 jan-10 kl 14:04 »
Nu har vi super vaktisar!!!    rottis/schäfer korsning(tik) och hennes son med enbart rottis pappa!  Dock e tiken i livets slutskede, :'( Ingen med större jaktintresse endast om det springer något framför nosen. Är alltid lösa på gården, i skogen.  Talar tydligt om om det kommer någon, känner igen släkt o vänners bilmotorer.   Men är super sugen på mastiff så småning om.....           Broholmer , eller Fila brasileiro

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #67 skrivet: 01 jan-10 kl 14:19 »
K O`n håller allt borta, inklusive invandrare som jag ser mycket (mest) av där jag bor eftersom det springer hundratals får runt vår gård, och alltid är det nån som vill köpa.

kanske lika bra att även lägga några med fåren? det är nog inte alla som frågar om de får köpa heller ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #68 skrivet: 01 jan-10 kl 15:48 »
kanske lika bra att även lägga några med fåren? det är nog inte alla som frågar om de får köpa heller ...
Nu är det inte mina får men hade de varit det hade jag säkerligen lagt ett par hos fåren också.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Veronika i Hasslöv

  • Inlägg: 57
  • Kasta inte sten i ett glashus!
    • Halland
    • Mina vovvar
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #69 skrivet: 08 feb-10 kl 16:34 »
Sankt Bernhards
Har haft min tik nu i 5,5år, tanken var just som vakt. Det är en stor ras med respektingivande röst, som är lungn och lojal mot sin familj men något reserverad mot främande människor. En perfekt hund om man har stort utrymme.
Hon säger till om det kommer någon, är klok och lätt lärd. Vrål skäller inte i onödan utan räcker med några voff tills matte säger till, men aldrig inne förståss!

Prov på respekt har vi fått i från polisen, är inte många som vet att polisen agerar postgubbe då och då... Var första gången Willma skällt nån gång inne, var när det stod två poliser utanför (de hande knackat på, och hört Willma och backat ner från trappen och stod nedan för!!) Duktig hund! Och eftersom inte min sambo var hemma gick de och satte sig i bilen igen för att vänta, för det gick ju inte att ge mig brevet för det var ju till min sambo personligen. Detta var en fredags kväll vid 20.00 tiden... Där satt de till efter 23.30 när jag gick och la mig. Man kan ju undra lite finns det inget bättre att göra för två hallands poliser på en fredags kväll?

Sonila

  • Inlägg: 127
  • Var dag e en ny chans :)
    • Västerbotten
    • Hobbyryttaren
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #70 skrivet: 11 mar-10 kl 18:08 »
Jag har Vita Herdehundar. De är perfekta tycker jag ;-) De vaktar men är ej skälliga. De är uthålliga, de vallar, de ligger gärna ute i snö och kyla, de följer matte och har ingen benägenhet att springa bort utan håller sig självmant på gården! Leker och samspelar mycket bra med barnen ute som inne. Inomhus är de trevliga - en aning misstänksamma mot besökare men går och lägger sig. Jag gillar att de är reserverade och inte "måste hälsa" på allt och alla. Dessutom är de mycket vackra!
Känner att jag lever ;)
www.hobbyryttaren.ning.com

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #71 skrivet: 11 mar-10 kl 18:38 »
Jag har en otroligt bra vakthund som jag försöker omplacera,hon är korsning dobberman/rottweiler/schäfer.(rekomenderar inte henne till en småbarnsfamilj då hon är väldigt vaktig)men hon är otroligt lydig och säger till direkt om det kommer upp någon okänd på gården,stannar alltid på sitt revir,och går bra ihop med katter och andra djur på gården dock inte så bra med andra hundar.Tror inte att hon träffat hundar tidigare så hon vet inte riktigt hur hon skall uppföra sig ihop med dom,men det börjar bli bättre
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

deus

  • Inlägg: 27
  • va er livet utan djur
    • http://www.amadeusogbenjamin.com
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #72 skrivet: 25 mar-10 kl 16:21 »
Jag har 3 dalmatiner haner som vokter våran gård på et utmerket sett.  Ingen kommer innenfor våran grinder å gir klar beskjed när det kommer nogon. 
Hadde besøk av "utlendiger" ( är utlendig selv, från Norge) en sen kveld å min mann slapp hundene ut dörren.  Dom gav beskjed om " hold dere på rett side av grinden" eller!!!!!!

EkoLady

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #73 skrivet: 06 apr-10 kl 18:01 »
Kavkazskaja Ovtjarka - en smart, aktiv, robust och mycket  bra vakthund!

Den måste aktiveras, alternativ - sysselsättas. De är hur trevliga som helst mot främmande, när jag är med, men de släpper inte någon, om de är själva på gården.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #74 skrivet: 07 apr-10 kl 08:41 »
Kavkazskaja Ovtjarka - en smart, aktiv, robust och mycket  bra vakthund!

Den måste aktiveras, alternativ - sysselsättas. De är hur trevliga som helst mot främmande, när jag är med, men de släpper inte någon, om de är själva på gården.

Kunde inte sagt det bättre själv.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

 

Sonila

  • Inlägg: 127
  • Var dag e en ny chans :)
    • Västerbotten
    • Hobbyryttaren
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #75 skrivet: 13 jul-10 kl 11:10 »
Hihi fick oväntat besök häromdagen... mina snälla lurvar ställde den stackarn som en älg bredvid sin bil :) Och när jag kommer ut ur huset säger jag till dem att det är ok - springer de fram och hälsar som om de känt männskan i hela sitt liv.... underbart!
Känner att jag lever ;)
www.hobbyryttaren.ning.com

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #76 skrivet: 13 jul-10 kl 12:38 »
kaukasis ovtjarka (stavning?)
dogo argentino
dogo canario
cane corso
boerboel
fila brasieliero
american bulldog

schäfer,rottweiler,dobermann,malinois,ridgeback,amstaff,bullterrier mm funkar säkert fint de oxå..
Fjäderfän och kaniner

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #77 skrivet: 14 jul-10 kl 07:20 »
Citera
Poängen var att jag tyckte det ett märkligt beteende att säga att det håller invandrare borta.
Inte alls så märkligt! För Invandrare har en väldig respekt för dessa hundar.
Våra grannar har haft på hälsning i sina garage nu senaste veckan. Men inte vi ;) Detta trots att vi bara har en dum snäll pyrre på gårdsplan. Men hon låter inte snäll när hon skäller ;)
Dessutom sålde vi en bil till några invandrare förra veckan. Hade varit något för Youtube 8) De klev ur sin bil, pyrren kommer fram och ska hälsa, de slänger sig in i bilen ;D "Vi har respekt för hundar" sa de.
Har aldrig mött en svensk som betett sig så!
Så pyrenér, estrela, maremma, tibetansk mastiff osv. funkar också mycket bra.

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #78 skrivet: 26 jul-10 kl 08:55 »
Ni som har gårdshund för att vakta/avskräcka oinbjudna djur eller människor. Vad har ni satsat på för ras?

Hehe.. vi har två storpudlar och en akita. Akitan muttrar och går och gömmer sig när det kommer främmande medan den yngre och största av pudlarna skuttar på bakbenen och skäller som värsta rottisen.

Och apropå pudel hade vi en mellanpudel när jag växte upp som gick som gårdshund. Väldigt effektiv förutom att han nöp en höna ett par ggr
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #79 skrivet: 26 jul-10 kl 10:30 »
Broholmer kanske? Det behövs ju folk som bevarar den! Lugn, snäll och barnvänlig, men med tydliga vaktegenskaper. (också en gammal boskapsvaktar-ras)
Den påminner ju lite om vår utdöda Dalbohund också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser