Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåmusslor... recept?  (läst 5597 gånger)

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
Blåmusslor... recept?
« skrivet: 09 mar-11 kl 21:04 »
När jag som liten badade i Upplands sjöar slogs jag alltid av hur enormt mycket blåmusslor det fanns överallt. Framförallt precis där jag ville sätta fötterna. Och sedan dess har jag till och från funderat på om man inte kan äta vanliga blåmusslor från våra sjöar? Och om det är gott? Nån som har lämpligt recept?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 21:25 »
Det är inte blåmusslor, de fordrar saltvatten, finns visserligen i Östersjöns saltare delar också.

Blåmusslor tillagas smakligt på följande vis:

Häll ett snapsglas vitt vin i en kastrull, lägg i 1 kg musslor (var noga med att de inte är öppna).
Lägg på lock och värm tills det slamrar i locket, lyft då av kastrullen och vänta tills det slutar slamra.
Sätt kastrullen på plattan och värm tills det slamrar en gång till, lyft av och värm så locket slamrar en tredje gång. Färdigt. Njut. (Ät inte musslor som inte öppnat sig!)

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 21:28 »
Blåmussla som blåmussla...? ???

Jag vet inte, men bidrar gärna med ett recept på musslor:

Fräs finhackad scharlottenlök och vitlök i lite smör eller olja. Fyll på med vitt vin (ca 2-3 dl)
Två fiskbuljongtärningar och 5 dl grädde.
Smaka av med peppar och ett uns saffran om du gillar det.

Skrubba och kolla så att alla musslor lever, låt sedan musslorna koka i såsen tills de är klara.
Servera med nybakat vitlöksbröd.

Sååå gott! :-*

Hoppas "dina" musslor går att använda!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 21:29 »
Men åhå, är det så! Har alltid fått höra att det är blåmusslor i sjöarna... Vad är det då för blåsvarta musslor jag trampat på tusen gånger i badet? Kan dessa tillagas på samma sätt som riktiga blåmusslor?

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 21:34 »
Vet inte vad du trampat på  ::) men kolla om du hittar dem här.
http://www.nrm.se/sotvattensmusslor
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 21:42 »
Hum hum... Av musslorna som är avbildade där så är de mest lika den tjockskaliga målarmusslan, men då den ska vara väldigt sällsynt så känns det lite osannolikt. Efter att ha googlat "blåmussla" och spanat in bilderna kan jag dock säga att de är VÄLDIGT lika musslorna här i de uppländska sjöarna! Eller, finns det fler upplänningar här som vet vad jag pratar om för musslor? De är rätt avlånga och som sagt är de blåsvarta...

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #6 skrivet: 09 mar-11 kl 21:44 »
Tydligen är flodpärlmussla och tjockskalig målarmussla fridlysta.

Övriga sötvattenmusslors ätbarhet och smaklighet vet jag inget om.

Lindell

  • Gäst
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #7 skrivet: 09 mar-11 kl 21:50 »
Man kan jobba lite exklusivare med musslor till samma låga pris.
http://www.ica.se/Recept/moule-mariniere-musslor-i-vitt-vin-5148/

Moule Mariniere är otroligt gott.

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #8 skrivet: 09 mar-11 kl 21:55 »
Tack för länken!

Efter att ha kikat på fler bilder av olika musslor börjar jag undra om "mina" musslor inte är äkta målarmussla eller spetsig målarmussla - andra bilder visar att de kan vara betydligt mörkare än vad som syntes på den första sidan!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #9 skrivet: 12 mar-11 kl 12:05 »
Det är med största sannolikhet vandrarmusslor som föväxlats med blåmusslor. Det är de mest lika musslorna i uppländska sjöar, och det finns massor av dom på vissa platser. Ingen annan mussla i uppländska sjöar påminner om blåmusslans form, eller har det fastsittande livssätt som blå- och vandrarmusslor delar.

Om du kommer på ett bra sätt att göra vandrarmusslor till populär mat är du årets hjälte i mina ögon, det är en extremt invasiv art, och storskaligt skördande av den kan ha mycket positiv effekt på övergödda sjöar. Försök planeras eller utförs med att "odla" vandrarmusslor i en uppländsk sjö för att förbättra vattenkvaliteten, de resultetande musslorna har man tänkt att det ska gå att använda som djurfoder, eller helt enkelt röta till biogas. Vid odlingen behöver man inte tillsätta några musslor, sjön innehåller sannolikt många mussellarver för varje liter ytvatten de perioder på året musslorna är i larvstadium. Allt man behöver göra är att stoppa ner matetial som har lämplig yta för larverna att fästa på som rationellt kan skördas från de färdiga musslorna som kommer att täcka ytorna med minst ett lager.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #10 skrivet: 12 mar-11 kl 21:44 »
Fishyerik, tack för intressant svar! Det finns alltså ingen risk att dessa musslor är oätliga? Detta måste testas! =)

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #11 skrivet: 12 mar-11 kl 21:47 »
Men nej, efter att ha tittat på "vandrarmussla" på wikipedia kan jag säga att NEJ det är nog inte dom jag sett. Ser inte alls bekanta ut...

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #12 skrivet: 15 mar-11 kl 11:07 »
Det är bara vandrarmusslan som påminner om blåmusslan, dessutom den enda som sitter fast på fasta föremål som blåmusslan, och dessutom den enda som förkommer i riktigt täta bestånd.

Är det färgen som skiljer så är det fullständigt naturligt, färgen kan skifta en hel del, särskilt når det dessutom kan växa olika sorters alger på skalen.

Har du kollat hur blåmusslor ser ut, för om de du tänker på inte alls ser ut som blåmusslor i formen och inte bildar täta bestånd och inte sitter fast på hårda föremål så är det en annan mussla du tänker på, och i så fall är det väl sannolikhetsberäkning på vilken art som är vanligast enligt vad du kan hitta på google.

Överlag skulle jag rekommandera att lämna in några musslor för analys vad gäller lämplighet att äta dom för att vara på den säkra sidan, en del djur som filtrerar är väldigt duktiga på att samla på sig otrevliga ämnen från vattnet.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #13 skrivet: 16 mar-11 kl 16:38 »
Och tipset om att kasta musslor som inte öppnar sig efter kokningen är faktoid som "uppfanns" på 1970-talet, och det har naturligtvis ingen som helst vetenskaplig grund (varför skulle musslor som inte öppnar sig vara dåliga???)

http://faktoider.blogspot.com/2011/01/att-kasta-musslor.html

PS Däremot bör man ju kasta musslor som är öppna innan man kokar dem, eller har skadat skal och som alltså är döda.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Blåmusslor... recept?
« Svar #14 skrivet: 16 mar-11 kl 17:06 »
Nja

En bra regel är att kasta dem som inte öppnar sig.  Vad det beror på vet man inte riktigt, men det är vanligast i juli augusti. Kan vara att det varit alltför varmt i vattnet och de har fått någon slags syrebrist och muskulaturen inte fungerar som den brukar.

Sen kan de vara så stendöda att de inte öppnar sig därför, men det märker man ju när man öppnar den.
 

 

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser