Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Clivus Multrum eller vad det nu är  (läst 2555 gånger)

Berget71

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
Clivus Multrum eller vad det nu är
« skrivet: 13 maj-19 kl 20:40 »
Hej,
jag har ett alldeles utmärkt torrdass på landet. Det är av samma princip som clivus multrum.

Det är en grön glasfiberlåda typ två meter långt. Med denna tveksamma . beskrivning, vet någon vad jag pratar om? Behöver nämligen ritningarna på den då jag ska flytta dasset...

//Berget

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Clivus Multrum eller vad det nu är
« Svar #1 skrivet: 14 maj-19 kl 09:22 »
Så ser mitt Clivus Multrum ut, årsmodell 1990.
Ritning? Tumstock och anteckningsblock & penna må väl räcka?

Berget71

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Clivus Multrum eller vad det nu är
« Svar #2 skrivet: 14 maj-19 kl 20:07 »
Så ser mitt Clivus Multrum ut, årsmodell 1990.
Ritning? Tumstock och anteckningsblock & penna må väl räcka?

Hur ser din ut? Ser inga bilder.

Sen skulle jag givetvis kunna mäta men det blir ju bara ovandelen. Jag skulle vilja se "manual"så jag kan bygga rätt. Exvis hur ska gropen se ut, vilken lutning är det, underlag, ska detvara några reglar eller bärande delar som ska förberedas, hur sitter det fast i huset...

typ såna frågor skulle jag behöva få svar på...

Men tack för att du iallafall svarar.
/B


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Clivus Multrum eller vad det nu är
« Svar #3 skrivet: 14 maj-19 kl 20:28 »
Det finns också en modell som kallades Mulltrumman. Finns en sådan vid släktens stuga i Västerbotten. Om det inte är alltför bråttom att komma över dokumentation så skulle jag nog kunna kolla framåt midsommar om det finns några papper kvar om den. Den köptes och installerades omkring år 1980.

Kännetecken på den är bl a anslutning för ventilationsrör som går upp till vänster om sitsen, över- och underdel sitter ihop med popnitar och skarven är tätad med en svart plastlist, samt att tömningsluckan stängs med två stjärnvred av plast som påverkar nån slags gummiexpandrar.

Bilder på både trådstartarens och Anders G. 's bekvämlighetsinrättningar är av intresse.

Enslingen på skäret

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Clivus Multrum eller vad det nu är
« Svar #4 skrivet: 14 maj-19 kl 22:04 »
Clivus multrum inköpt 1983 och sedan dess i bruk i permanentbostad.
Originalritningens kvalitet lämnar en del övrigt att önska. Hoppas den är läsbar i uppladdat skick, annars kan jag maila över den till dig.
För att öka volymen, så valde jag till en mellandel vilket gjorde att burken är 30 cm högre, alltså 225 cm.

Berget71

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Clivus Multrum eller vad det nu är
« Svar #5 skrivet: 21 maj-19 kl 21:49 »
Clivus multrum inköpt 1983 och sedan dess i bruk i permanentbostad.
Originalritningens kvalitet lämnar en del övrigt att önska. Hoppas den är läsbar i uppladdat skick, annars kan jag maila över den till dig.
För att öka volymen, så valde jag till en mellandel vilket gjorde att burken är 30 cm högre, alltså 225 cm.

Misstänkt lik min. Bra start för att få loss den innan förrädslyft. Tack så väldigt mycket!!

Berget71

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Clivus Multrum eller vad det nu är
« Svar #6 skrivet: 26 maj-19 kl 20:54 »
Det finns också en modell som kallades Mulltrumman. Finns en sådan vid släktens stuga i Västerbotten. Om det inte är alltför bråttom att komma över dokumentation så skulle jag nog kunna kolla framåt midsommar om det finns några papper kvar om den. Den köptes och installerades omkring år 1980.

Kännetecken på den är bl a anslutning för ventilationsrör som går upp till vänster om sitsen, över- och underdel sitter ihop med popnitar och skarven är tätad med en svart plastlist, samt att tömningsluckan stängs med två stjärnvred av plast som påverkar nån slags gummiexpandrar.

Bilder på både trådstartarens och Anders G. 's bekvämlighetsinrättningar är av intresse.

Jag skulle gärna lägga upp en bild men jag kan inte få ner de i storlek såpass... La upp en bild i mitt galleri (fast jag vet inte riktigt om jag gjorde rätt...) https://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=item;in=9671

Du får jättegärna kolla om du hittar något.

//

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Clivus Multrum eller vad det nu är
« Svar #7 skrivet: 26 maj-19 kl 22:45 »
Den är ganska lik Mulltrumman men jag känner inte igen den extra luckan mitt uppe på den.  Skulle du kunna ordna en bild på hur den ser ut inomhus?

För att ta ner bilder i storlek kan man använda något bildbehandlingsprogram, t ex IrfanView som är gratis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Clivus Multrum eller vad det nu är
« Svar #8 skrivet: 28 maj-19 kl 07:51 »
Förhoppningsvis får jag bilder på Mulltrumman någon av de närmaste dagarna, en fotograf är utsänd.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Clivus Multrum eller vad det nu är
« Svar #9 skrivet: 11 jul-19 kl 22:25 »
Har bilder nu men det dröjer till helgen innan jag kan lägga upp dem.

Har också letat efter ritningar och installationsanvisningar, men inte hittat något än. Däremot har jag hittat en uppgift (i bygglovshandlingarna för uthuset där Mulltrumman är installerad), att den tillverkades av ett företag som hette Polyproject AB.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser