Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snapskryddning  (läst 12467 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Snapskryddning
« Svar #20 skrivet: 24 apr-07 kl 07:45 »
Och även boklövssnapsen är färdig. Bra smak, tror att jag struntar i att göra likör av den.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Snapskryddning
« Svar #21 skrivet: 30 apr-07 kl 17:32 »
Ska göra likör av hagtornsblommor och -blad. Det står redan fyllda burkar i köksfönstret som ska sola nu i några veckor. Frågan är bara vem som ska dricka upp alla de här snapsarna? Presenter till tjocka släkten?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Snapskryddning
« Svar #22 skrivet: 01 maj-07 kl 22:27 »
Jag brukar krydda mitt med mynta och björnbärsblad....bägge växer vilt som ogräs på stora delar av min mark. Myntadrickan blir mycket frisk och god men passar inte till all sorts mat utan passar oftast bättre som shots efter måltiden. Annars är det ju som många redan skrivit gott att krydda med både enbär och med granskott för att få fram en lite mer "viltmarks"-smak.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Snapskryddning
« Svar #23 skrivet: 07 maj-07 kl 08:58 »
Yes, granskottsnapsen (med en msk honung i) är också på gång och kunde inte heller motstå ett tips om att testa inte-riktigt-utslagna rönnblommor. Hmm, det luktar inte så fantastiskt om den snapsen, så jag silade bort blommorna efter bara en vecka, testade mycket försiktigt (äh, vet inte), och tänker låta den stå och mogna ett tag till. I varje fall tror jag inte att det finns något behov att köpa snaps på flera år nu, med den här experimentsamlingen i köksfönster resp. källaren.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Snapskryddning
« Svar #24 skrivet: 18 maj-07 kl 10:22 »
Citera
ska testa lite björksnaps!
borde väl egentigen vara lika då med svartvinbärsbladen va?

svarar mig själv här...jo det gick bra med svartvinbärsblad också  :D
knöla ner lite blad, typ halva flaskan icke packat med svartvinbärsblad och hällde på brännvin och det smakar bra och luktar bra  ;D
tippar alkoholhalten på spriten var runt 38-40%...hade ingen mätare  :-[
ska nog testa något mer snart  :D

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Snapskryddning
« Svar #25 skrivet: 09 jul-07 kl 16:04 »
Jaha, passade på att hälla om hagtornsblommelikören på mindre flaskor när jag ändå var nere i källaren och hängde tvätt. Alltså, den har utvecklat sig fint sen i våras. Kan rekommenderas.

Ändring: Tydligen kan man ha olika åsikt även om detta. Min man anser att likören visserligen smakar ganska bra. Men att den stinker som gammal fisk. Det gör även hagtornsblommorna när man tar in dem. Ute tycker jag att de doftar. Ja, nu får ni avgöra själva om ni vill krydda snaps med hagtornsblommor. Kan tänka mig att hagtornsbladsnapsen luktar likt detta. Ska kanske dölja doften med ingefära och mynta...
« Senast ändrad: 10 jul-07 kl 08:01 av Sommartorparn »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser