Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna häst-glädjetråden  (läst 35481 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Allmänna häst-glädjetråden
« skrivet: 03 aug-09 kl 08:41 »
Varför inte starta en glädjetråd med hästanknytning. Jag tror den kommer att bli väl påfylld för visst har vi mycket glädje av våra hästar?

Jag är idag glad över att jag betalat handpeng för en fölunge som jag funnit. Ett finskt kallblod här i sverige, klart jag slår till, särskillt när den var både korrekt och trevlig! Så det ser jag framemot supermycket! Nu kommer hösten att bli rolig! När mörkret kommer och det bara regnar och är som tråkigast, då åker jag o hämtar min nya tjej!

Det andra glädjeämnet i hästväg är att jag fått tummen ur och kommit igång med ridning med våran hingst. Red in honom glad i hågen i början av sommaren, men sen blev det inte så mycket mer.
Nu har vi börjat galoppträna och det känns som man lever igen! Det har kännts som om fart  och fläkt tillhörde mitt förra liv och det från och med nu bara skulle bli promenadridning på en överviktig och gammal kallblod.
Men ack, gamla takterna sitter i och efter första intervallen i full galopp kändes det som det var igår och jag bara skrattade med hela kroppen!
Nu har jag verkligen fått in motivationen att tappa vikt, galoppträning med tung ryttare är inte att föredra... :-[

Det tredje är att jag äntligen fått tummen ur och börjat jobba lite smått med samma hingst mot lite brukskörning. Tömkörde igår med arbetsselen och han fungerade som vilken avdankad gammal ardenner som helst. Få be gubben fixa ett par linor så han får lära sig det.

Hästar är saltet i gröten och smöret på brödet och bubblorna i champagnen!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

  • Gäst
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #1 skrivet: 03 aug-09 kl 15:44 »
Var ute och plåka kantareller iskos hagen härom dan hudadarn var ju med vilka är det somm kommer jo pållarna skulle ju vara med så jaudrar hur mycke svamp ja hade fått utan fyr beingarna  ;D nåja blev bådepussad och puttad i båderisoch kantareller man får nog va glad att dom bara är sällskaps skuka tacka vetja fyr beningar dom gav mig ett gått sratt mvh pålle

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #2 skrivet: 03 aug-09 kl 17:06 »
Då får jag väl kila in ett litet glädjeämne, att den lilla nordlandshästen som morsan fick till skänks i vintras/våras, som då var mager som en stackare, uttorkad och apatisk har utvecklats till en välmående, nästan aningen rund, herre, som i stora drag njuter av att bli lite ompysslad! Han är nog så förtjänt av att få några goda år i slutet! Fast... slutet och slutet... Han är bara arton, och såna små pållar har man ju hört kan bli rätt gamla...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

pålle

  • Gäst
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #3 skrivet: 03 aug-09 kl 17:33 »
Då får jag väl kila in ett litet glädjeämne, att den lilla nordlandshästen som morsan fick till skänks i vintras/våras, som då var mager som en stackare, uttorkad och apatisk har utvecklats till en välmående, nästan aningen rund, herre, som i stora drag njuter av att bli lite ompysslad! Han är nog så förtjänt av att få några goda år i slutet! Fast... slutet och slutet... Han är bara arton, och såna små pållar har man ju hört kan bli rätt gamla...
Du får vell sikta på fen femton skugo år så han är unga påjken mvh pålle

fräsen

  • Gäst
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #4 skrivet: 03 aug-09 kl 19:57 »
Jag är så otroligt glad att min fånghäst verkar hämta sig fint!
I torsdags fick hon skor så nu kan vi ge oss ut i skogen o rida igen! Tänk det trodde jag inte för ett par månader sen när allt var nattsvart.
Det var faktiskt svårt att avgöra om det va jag eller hästen som va lyckligast när vi provred skorna!

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #5 skrivet: 03 aug-09 kl 21:36 »
Jag är glad idag för att jag hjälpte en kompis att tömköra hennes häst och han gick så bra! :)

Sedan var jag mindre glad över att min egen åring hade somnat i boxen när jag skulle tömköra honom och dessutom hade fixat medhjälpare så åringarna får sova inne i natt.
Jag hade helt enkelt inte hjärta att köra upp honom! Han är 5 cm högre bak nu igen så jag antar att han har växtvärk. ;)

Lönnhult

  • Inlägg: 134
    • Halland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #6 skrivet: 04 aug-09 kl 09:39 »
Jag är glad att mitt sto med föl numera är lättlastade efter alla resor till seminstationen. Hon seminerades idag för andra gången denna brunsten så nu hoppas jag att det tar sig, då blir jag extra glad :).
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #7 skrivet: 04 aug-09 kl 17:16 »
Och nu är jag glad igen för vi har fått plats för inkörning under några dagar i augusti! :D :-* ;D

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #8 skrivet: 05 aug-09 kl 23:20 »
Kul tråd!

Jag längtar så efter att längre fram i höst få hem mitt 5-åriga sto som då varit riden i 7 månader, utlånad under min graviditet. Ska bli otroligt spännande att komma igång med ridningen då jag tidigare bara kört henne. Ser också fram emot att fortsätta inkörningen av det 2-åriga stoet som nu bara går hemma och har sommarledigt. Hoppas bara att förlossningen avlöper väl utan komplikationer, vill så gärna så snart som möjligt i alla fall kunna komma igång med tömkörning och annan markträning.
Självhushåll till nytta och nöje

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #9 skrivet: 09 aug-09 kl 20:55 »
Vi har haft en fantastisk hästhelg, 6 mil på tidaholms ridled med övernattning på en herrgård. Otroligt roligt, och hästarna har varit så enormt duktiga, passerat de konstigaste saker, gått längs vältrafikerade riksväg 26, klättrat upp på backiga Hökenssås och dessutom kommit bra överens och gjort allt för att vara sina mattar till lags! Det här var nog det roligaste i hästväg jag gjort på många, många år!

Älskade hästar!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #10 skrivet: 09 aug-09 kl 21:02 »
Jag har också hästglädje idag  :) Min 4-åriga dotter har både galopperat och ridit själv idag  :)

*rörd mor*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #11 skrivet: 09 aug-09 kl 23:15 »
Min store pojk - han är 11 år - som suttit på hästryggen 3 gånger red själv igår ute i skogen både i skritt o trav, jag skulle gå bredvid men det behövdes inte. En brall parerade han också då ponnyn fick nog och ville trava fortare då kompisen försvann bakom en krök Han bara sitter rakt upp o ner o garvar och ponnyn verkar gilla honom. Och det är en surponny.
Så kul när djuren o barna liksom bara finner varandra.
//Luff

pålle

  • Gäst
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #12 skrivet: 09 aug-09 kl 23:24 »
Min store pojk - han är 11 år - som suttit på hästryggen 3 gånger red själv igår ute i skogen både i skritt o trav, jag skulle gå bredvid men det behövdes inte. En brall parerade han också då ponnyn fick nog och ville trava fortare då kompisen försvann bakom en krök Han bara sitter rakt upp o ner o garvar och ponnyn verkar gilla honom. Och det är en surponny.
Så kul när djuren o barna liksom bara finner varandra.
Det är sådant somm kallas naturlig häst kunskap  med adra ord han har set hur andra jör  utan att veata barajör  mvh

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #13 skrivet: 10 aug-09 kl 01:41 »
Vi har haft en fantastisk hästhelg, 6 mil på tidaholms ridled med övernattning på en herrgård. Otroligt roligt, och hästarna har varit så enormt duktiga, passerat de konstigaste saker, gått längs vältrafikerade riksväg 26, klättrat upp på backiga Hökenssås och dessutom kommit bra överens och gjort allt för att vara sina mattar till lags! Det här var nog det roligaste i hästväg jag gjort på många, många år!

Älskade hästar!


OMG!!!!!

Jag såg er ju!!!! Vi kom och åkte förbi er vid Cafe Kvarnen vid tolvtiden eller så (tror det var där någonstans, vi hade svart Chrysler cab) Vad häftigt!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

pålle

  • Gäst
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #14 skrivet: 10 aug-09 kl 02:03 »
OMG!!!!!

Jag såg er ju!!!! Vi kom och åkte förbi er vid Cafe Kvarnen vid tolvtiden eller så (tror det var där någonstans, vi hade svart Chrysler cab) Vad häftigt!
va hänger det en miljö bov på alternativ  ;) mvh

pålle

  • Gäst
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #15 skrivet: 10 aug-09 kl 02:16 »
va hänger det en miljö bov på alternativ  ;) mvh
japp skör man craysler så är det nog så omm den inte är konverterad  ;D mvh

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #16 skrivet: 10 aug-09 kl 08:00 »
OMG!!!!!

Jag såg er ju!!!! Vi kom och åkte förbi er vid Cafe Kvarnen vid tolvtiden eller så (tror det var där någonstans, vi hade svart Chrysler cab) Vad häftigt!

 ;D ;D ;D Vad roligt!  Världen är liten! (Och det går väl inte annat än att känna igen ufohästen med flugtäcket på va?!  ;))
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #17 skrivet: 10 aug-09 kl 16:06 »
va hänger det en miljö bov på alternativ  ;) mvh

Det är makens bil så skyll inte på mig...  ;)

Fast jag har en tämligen vanlig volvokombi så jag är nog en miljöbov jag med...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #18 skrivet: 10 aug-09 kl 18:33 »
Idag har jag lekt med hingstarna ;D Det är så roligt att de vill vara med på mattes "farliga tigern"-lek ;D ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #19 skrivet: 10 aug-09 kl 19:30 »
Jag är så glad över att vi äntligen, efter ett års jobb, kommit så långt med vårt "knäppa" russ-sto att det går att sadla henne och grabben kan så smått börja rida henne. De verkar trivas mycket bra med varandra. Hon verkar ha fullt förtroende för honom, och han är lugn som en filbunke när han rider på henne. Så himla kul. Särskilt med tanke på att vi bara fått höra att hon är ett hopplöst fall, att hon aldrig kommer att gå att rida osv. Nu är hon lugn, väldigt lugn. Inte alls samma stirriga, rädda och ouppfostrade häst som kom till oss för över ett år sen. Så himla roligt att få se resultat när vi jobbat så mycket med henne. Men så är hon också en väldigt speciell häst, hur snäll och gosig som helst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser