Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vildsvin  (läst 8776 gånger)

tomtefrej

  • Inlägg: 74
vildsvin
« skrivet: 26 apr-17 kl 09:09 »
 En bekant har fått problem med vildsvin. Hans tomt är 1 ha får han ha jakt på dom då.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: vildsvin
« Svar #1 skrivet: 26 apr-17 kl 10:03 »
Det finns en massa frågor då. Är det planlagt område, ingår marken i ett jaktvårdsområde mm.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: vildsvin
« Svar #2 skrivet: 26 apr-17 kl 11:46 »
 Nej det ingår inte i jaktvårdsområde. det är en avstyckat gård

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: vildsvin
« Svar #3 skrivet: 26 apr-17 kl 12:16 »
"Bor man utanför ett detaljplanerat område kan man tillämpa skyddsjakt. Inom detaljplanerat område är skottlossning förbjuden om man inte har erhållit särskilt tillstånd från polismyndigheten.

Jaktlagen (23 §) säger att den som bor på en gård eller har en trädgård men där saknar jakträtt får, under de tider då jakt efter vildsvin är tillåten, döda eller fånga och behålla vildsvinen"

http://www.lansstyrelsen.se/Sodermanland/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/vildsvin/Pages/vildsvin_i_tradgarden.aspx

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: vildsvin
« Svar #4 skrivet: 26 apr-17 kl 19:25 »
Glöm inte att skicka in kött för test efter trikiner innan du äter det.

Mvh
Magnus

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: vildsvin
« Svar #5 skrivet: 27 apr-17 kl 14:02 »
tack för svaren. Det med skottlossning hör inte  grannen en gång. Men hela tomten ser ut som ett potatisland.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: vildsvin
« Svar #6 skrivet: 27 apr-17 kl 21:59 »
Lämpligast är väl att tala med jaktlaget närmast. Att sitta och skjuta grisar på en liten mark lär skapa osämja.
Fjäderfän och kaniner

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: vildsvin
« Svar #7 skrivet: 28 apr-17 kl 04:20 »
Lämpligast är väl att tala med jaktlaget närmast. Att sitta och skjuta grisar på en liten mark lär skapa osämja.

Man kan ju skicka en räkning till dem på de skador vildsvinen orsakar

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: vildsvin
« Svar #8 skrivet: 28 apr-17 kl 06:47 »
Finns inget fel att skjuta där om grisproblemet är så tydligt. Skulle det bli osämja för det så är det fel på det jaktlaget.
Skjut!


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: vildsvin
« Svar #9 skrivet: 28 apr-17 kl 16:30 »
Finns något som heter att inte skjuta mer än vad marken bär. 1ha lär inte hålla en egen stam. Tar man kontakt med jaktgrannar så kan man skapa ett samarbete och lösa problemen gemensamt. Man kan även åtla eller locka dem till ett område där de inte skapar några större skador.
Fjäderfän och kaniner

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: vildsvin
« Svar #10 skrivet: 28 apr-17 kl 16:33 »
Man kan ju skicka en räkning till dem på de skador vildsvinen orsakar
Är det jägarnas fel att det finns vildsvin?
Tror snarare att det är böndernas fel isåfall.. De odlar grödor så vildsvinen får mat.. de säljer foder till jägarna för utfodring. Sen vill de ha hutlöst betalt när någon erbjuder sig att skjuta bort grisar.. 
Fjäderfän och kaniner

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: vildsvin
« Svar #11 skrivet: 28 apr-17 kl 17:36 »
Håller inte med.

Vad tycker du vi bönder ska leva av? Titta på vildsvin? Sälja jakt till storstadsbor?
Vårt jobb är att odla mat till Sveriges (och ibland för export) befolkning, att hålla tamdjur som ger mjölk, kött, skinn och ull på ett säkert och tillförlitligt sätt. Med jakt så kan vi inte föda jordens befolkning, än mindre vår egen.

Det är inte grannar som säljer sockerbetor för utfodring av vildsvin, eller för den delen spannmål eller potatis. I våra trakter kan man inte ens odla betor.

De som utfodrar vilt i allmänhet, och vildsvin i synnerhet, istället för att göra åtlar med spridare,  köper foder från långt borta.
Och vilt ska leva på det som den vilda naturen ger, de ska inte behöva matas. Matar man viltet så har man börjat med något slags extensiv boskapsskötsel.

De som tar "hutlöst betalt" för jakt är de stora gods/storgårdar som matar upp viltstammarna, och sedan organiserar säljjakter, inte de vanliga bönderna.
Tänker du dig att vi ska återgå till ett jägar- och samlarsamhälle? För vad ska vi äta utan bönder?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: vildsvin
« Svar #12 skrivet: 28 apr-17 kl 18:14 »
+1 på det inlägget.

Ganska talande när inte Jägareförbundet med flera vill ha något förbud mot utfodring.. "Finns inga större problem med utfodring längre". Okej? Varför inte förbjuda skiten i så fall?
För att säga att det inte finns problem är rent skitsnack.. Jag kan iaf peka ut minst 10 dumpningsplatser på vårt viltskötselområdes 7000 hektar där det dumpas lastbilslass med potatis, betor och bröd på varje ställe. Sedan kan man lägga till 100-tals ensilagebalar och 20-talet åtelplatser.
Så "inga problem" är nog jävligt mkt beroende på vem man pratar med. 🙄
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: vildsvin
« Svar #13 skrivet: 28 apr-17 kl 18:21 »
Jag och många vänner har erbjudit oss att jaga vildsvin gratis i flera år utan resultat. Det klagas men att släppa in nån som löser problemet det gör de inte.
Jägarna åtlar för att ha möjligheten att skjuta rätt djur och hålla koll på individerna.  Nära 80-90 procent av jägarna vill inte ha vildsvin alls.. iallafall där jag bor.
Fjäderfän och kaniner

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: vildsvin
« Svar #14 skrivet: 28 apr-17 kl 18:34 »
Finns något som heter att inte skjuta mer än vad marken bär. 1ha lär inte hålla en egen stam. Tar man kontakt med jaktgrannar så kan man skapa ett samarbete och lösa problemen gemensamt. Man kan även åtla eller locka dem till ett område där de inte skapar några större skador.
Skyddsjakt är inte samma som att jaga .
Men visst är det bra att prata med grannarna. Kan ju vara så att dom har en åteln alldeles för nära din mark.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: vildsvin
« Svar #15 skrivet: 28 apr-17 kl 18:58 »
Håller med Grimbart. Jag har skrivit samma i detta forum förut. Det är inte bara godsen som tar hutlöst betalt.
Även bönder som är duktigt på att klaga på svinen vill ha 800 kr för en kväll/natt. Då får dom ha svinen kvar, tycker jag.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: vildsvin
« Svar #16 skrivet: 28 apr-17 kl 19:59 »
Det är i slutänden markägaren som bestämmer hur han vill ha det. Han kan förbjuda utfodring i kontraktet när han arrenderar ut marken.. likaså kan han arrendera ut marken till vem han vill. Skjuts det för lite gris? Jamen då är det bara att arrendera ut till någon annan i nästa period. Men nu är det så att en mark med god vilttillgång genererar fler intressenter och ett högre pris.. så i många fall vill de behålla en stam ändå.
Fjäderfän och kaniner

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: vildsvin
« Svar #17 skrivet: 28 apr-17 kl 20:50 »
fredde e:

Du har en intressant uppfattning om vad det kostar att arrendera jaktmark, eller att få jaga enstaka dagar.

Det må vara så att den siffra du nämner är relevant där du bor (var det nu är).

Där jag finns får man kanske 50 kr/hektar, men, ingen vill arrendera en markplätt som det inte kan släppas hund på på bra sätt, så alla som har fastigheter där den jaktbara delen understiger, låt säga 100 hektar, kan glömma att få någon intresserad jägare att ta sig an marken alls.

Jag har 70 hektar, skog och jordbruksmark, men av det är 20 hektar mark som det inte är lämpligt att låta ingå i ett jaktarrende.

50 hektar x 50 kr =2.500 kr. För de pengarna är jag inte intresserad av att ha några stadsbor som kommer med "jakthundar" som inte varit utanför asfalten på ett år, och som har svårt att skilja mina tama får från de vilda mufflonfåren, eller en häst från en älg, irrande omkring i markerna med laddade bössor.

Ingen här i trakten skulle heller vilja betala 800 kr för en natt, möjligtvis om markägaren har organiserat med en bra åtel, redan sett till att locka grisen, och skapat lämpliga gömslen att skjuta ifrån. Max en timmes bilfärd från en storstad så skulle det gå att betalt på det sättet, men inte annars.

Grimbart:

Om du kollar hur stora de vanligaste jord/skogsbruksfastigheten är i Sverige, så ligger medianfastigheten 30 hektar, men de som arrenderar ut jaktmarker eller ordnar säljjakter är stora gods eller stora skogsbolag.
Det är inte intressant vare sig att arrendera ut, eller att hitta vettiga jägare till de små markerna, vilka är de vanligaste.

Här organiserar bönderna/markägarna ihop sig för att jaga i jaktlag och vi gör så gott vi kan, men de stora överskottet på vilt, kommer ifrån närliggande gods/bolagsskogar där man utfodrar vilt, som ett medel att tjäna pengar på helgjakter med mera...

Som det blivit idag, med snabbutbildade "jägare" utan lokalförankring, som söker sig till säljjakter eller arrenden från storgods eller bolag, så borde rätten att få jaga inskränka sig till det egna boendets geografiska närområdet på något fiffigt sätt.

Man kan inte ta ansvar för viltvård (viltvård = lagom mycket vilt per ytenhet, för att inte utgöra onödig trafikfara eller orsaka skador för jord- och skogsbruk)) om man inte nästan dagligdags uppehåller sig markerna.

Kanske jaktkortet skulle vara knutet till hemkommun enbart?
« Senast ändrad: 28 apr-17 kl 20:57 av skogaliten »

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: vildsvin
« Svar #18 skrivet: 28 apr-17 kl 21:03 »
Det går fint att jaga på 70ha. Men det är i minsta laget för att ens tänka tanken på att släppa hund. Däremot kan man åtla sparsamt för att få djuren att besöka en plats där det är lämpligt att skjuta. Här hemma hörde jag någon betala 12000kr i arrende för 5 ha mark....så nog finns det fler folk som vill ha möjligheten att jaga än vad det finns mark.
Fjäderfän och kaniner

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: vildsvin
« Svar #19 skrivet: 28 apr-17 kl 21:26 »
fredde e:

Du har en intressant uppfattning om vad det kostar att arrendera jaktmark, eller att få jaga enstaka dagar.

Det må vara så att den siffra du nämner är relevant där du bor (var det nu är).

Där jag finns får man kanske 50 kr/hektar, men, ingen vill arrendera en markplätt som det inte kan släppas hund på på bra sätt, så alla som har fastigheter där den jaktbara delen understiger, låt säga 100 hektar, kan glömma att få någon intresserad jägare att ta sig an marken alls.

Jag har 70 hektar, skog och jordbruksmark, men av det är 20 hektar mark som det inte är lämpligt att låta ingå i ett jaktarrende.

50 hektar x 50 kr =2.500 kr. För de pengarna är jag inte intresserad av att ha några stadsbor som kommer med "jakthundar" som inte varit utanför asfalten på ett år, och som har svårt att skilja mina tama får från de vilda mufflonfåren, eller en häst från en älg, irrande omkring i markerna med laddade bössor.

Ingen här i trakten skulle heller vilja betala 800 kr för en natt, möjligtvis om markägaren har organiserat med en bra åtel, redan sett till att locka grisen, och skapat lämpliga gömslen att skjuta ifrån. Max en timmes bilfärd från en storstad så skulle det gå att betalt på det sättet, men inte annars.

Grimbart:

Om du kollar hur stora de vanligaste jord/skogsbruksfastigheten är i Sverige, så ligger medianfastigheten 30 hektar, men de som arrenderar ut jaktmarker eller ordnar säljjakter är stora gods eller stora skogsbolag.
Det är inte intressant vare sig att arrendera ut, eller att hitta vettiga jägare till de små markerna, vilka är de vanligaste.

Här organiserar bönderna/markägarna ihop sig för att jaga i jaktlag och vi gör så gott vi kan, men de stora överskottet på vilt, kommer ifrån närliggande gods/bolagsskogar där man utfodrar vilt, som ett medel att tjäna pengar på helgjakter med mera...

Som det blivit idag, med snabbutbildade "jägare" utan lokalförankring, som söker sig till säljjakter eller arrenden från storgods eller bolag, så borde rätten att få jaga inskränka sig till det egna boendets geografiska närområdet på något fiffigt sätt.

Man kan inte ta ansvar för viltvård (viltvård = lagom mycket vilt per ytenhet, för att inte utgöra onödig trafikfara eller orsaka skador för jord- och skogsbruk)) om man inte nästan dagligdags uppehåller sig markerna.

Kanske jaktkortet skulle vara knutet till hemkommun enbart?

Befinner du dig i norr? 50kr/ha är något man bara kan drömma om här, billigaste är nog 150.
man kanske kan komma ner något men då ställer markägaren krav på grisskjutning.

800kr för en grisjakt är långt ifrån ovanligt. givetvis så är det marker med bra skötta åtlar med stor skjutchans. ( finns säkert dåliga också), vet välskötta sådana ställen som är mer eller mindre fullbokade halva året.

känns lite som du inte har en aning om hur jaktsverige fungerar eller är det bara nättrolling??
finns inte en chans i världen för mig att kunna jaga i närområdet här , ena marken på 2000 ha här kräver att man har minst 30ha mark för att få vara med och ingen vill sälja. andra sidan 700ha jagar bara inom familjen.

liknande fenomen på marker inom en 10 mils cirkel.

Skulle jaktkortet bara gälla i hemkommun så får jag antingen flytta eller så kan jag sälja mina vapen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare
xaelanar, peterm, ärt, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser