Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skum svamp i svampodling  (läst 1399 gånger)

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
Skum svamp i svampodling
« skrivet: 05 aug-18 kl 22:28 »
Det var länge sedan jag var här sist, jag hoppas kunna hitta någon duktig svampodlare. Jag behöver lite hjälp att identifiera en svamp på min svampodling. Detta är en stock av avenbok som pluggades med shiitake i våras. Hittills har jag bara vattnat dem enligt instruktion och inte märkt någon tillväxt, förrän detta dök upp. Jag ser inte några tecken på de övriga stockarna, men alla är av olika träslag.

Är det:
(1) Shiitake, den ser väl inte ut så?
(2) Någon svamp eller lav som inte påverkar odlingen
(3) Något som har tagit över så att jag borde kassera den stocken innan det sprider sig till någon annan

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Skum svamp i svampodling
« Svar #1 skrivet: 06 aug-18 kl 11:23 »
På den första bilden ser det ut som klassiskt svartmögel, Aspergillus niger. Den andra bilden är lite mystisk. Växer det svarta på lavar som sticker ut från barken, eller är de utstående flikarna del av den svarta påväxten? Är det frågan om svartmögel, bör man nog kassera stocken.

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
SV: Skum svamp i svampodling
« Svar #2 skrivet: 06 aug-18 kl 21:38 »
Vad jag förstår är de utstående delarna själva påväxten. På en del ställen har de blivit tillplattade, troligen när jag har hanterat stocken. Hade de varit där i form av lavar tidigare så hade de nog varit bortskavda efter ympning och otaliga vattningar. Den andra bilden är en närbild av det vänstra området på första bilden.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skum svamp i svampodling
« Svar #3 skrivet: 06 aug-18 kl 22:11 »
Jag är inte hundra men jag tror jag sett sånt där på halvruttna stockar i skogen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
alternaiv, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser